Hur klarar ni er i vinter?

Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Vi fick en bra förstaskörd, och trots torkan, en halvhygglig andraskörd av hösilage. Halm finns kvar sen i fjol, men jag tar nog traktor och vagn till sågverket och hämtar spån ändå, eftersom jag hellre strör med det.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Jag torr att det kommer bli ganska lugnt för oss. Vi fick in 2000 balar i år, och det är vad vi tagit in de andra åren också. Höet kommer från Dalsland med lastbil, så det ska nog inte gå nöd på det heller.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Aha du menar så :idea: . Jo det är bra värden på höet men i alla fall i mina trakter har de flesta bönder endast fått in en skörd så det är ont om hö.
Jag har dessutom dubbelt så många hästar i år motför i fjol så det kan bli väldigt tufft mot våren :crazy:
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Hö har vi gott om, bokade redan i våras från vår höbonde och han fick in mycket och fint hö. Dock låga proteinvärden men det går ju att lösa. Spånet kostar detsamma som förut så det blir inget nytt. Har även fått hem lite halm till en av hästarna i stallet. Så vintern blir perfekt.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Tror att jag fått in hö så det räcker till de två jag har ... Fårbonden i närheten har lovat att lägga undan en del hö som han inte kommer att få användning av...

Dock får jag stänga akutboxen i år.... Det blir dessa två, ingen mer....

Tyvärr har ju ingen i närheten fått in någon bra halm. Hade det funnits att tillgå så hade jag kunnat dryga ut grovfodret åt fjorden med lite halm.
Men det är bara att gilla läget... i år är det nog första året på mycket länge jag kommer att potionera hö till hästarna.
Det värsta som kan hända nu är en riktigt kall vinter...:cool:
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Halm det kan jag förstå och har fått erfara själv att det är rätt kört i år men hö?? Det har ju varit en kanonsommar! Vi har fått in en skörd innan midsommar och en ett par veckor efter och analysen visar på god kvalitet. Har verkligen ni andra skåningar problem att få tag på hö?

Spån är ju för sorgligt vad de tar alla chanser nu att chockhöja men, men det är ju efterfrågan o tillgång som styr...
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Inte jag!! :)
Mormor och morfar fixar nam-nam-hö åt Armani ju!
Fast dom bor ju i Blekinge i och för sig, haha..

Du föresten, jag ska flytta Armani på fredag... Närmare ridhuset igen bär det av, fast med bättre hagar denna gången.

/Fanny.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

***Knapplån***

Vi slog och pressade vid midsommar, och fick ihop ca 3 ton hösilage. Jag har beställt ytterligare 4 ton av en maskinstation i närheten. Så på höfronten är det inga större problem.

Mina hästar står på torv, med viss inblandning av spån. Jag hade tänkt beställa hem ett antal pallar innan vintern, så det återstår väl att se om prisuppgiften kommer som en chock.....:crazy:

Immer
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Lyckan varade inte så länge... 9 av de 14 rundbalar med hö jag skulle pressa om till småbal idag var kassa! Plötsligt måste jag fixa mer hö någonstans ifrån. :(
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Halmproblem har vi fått, trots att vi har halm. Vi blev faktiskt uppringa av två bönder tidigare i sommar, som frågade om vi ville ha halm. Självkostnad, pressa själv (men det är inget problem). Eftersom vi har stallplats inkl. halm, tackade vi nej. Men bokade ändå några storbalar, in case of...

NU visar det sig att stallhyra kommer att ökas p g a halmbristen (eller rättare sagt: stallägarens bristande engagemang på inköpsfronten) och vi får inte använda den halm vi har. Trist.

Men på grovfoderfronten inga problem, en andraskörd ser också ut att bli lysande, så jag tror inte att silagekonsumenterna har något att oroa sig för...
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Här är det lugnt. Halm får jag tag i och hösilage.
Men i år har jag redan planerat spån så en leverans på dryga 90 balar kommar i oktober och sen har jag bokat 450 höbalar - änsålänge
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Tror det är rätt lugnt här faktiskt. Våra går också ute fortfarande med täcke nattetid och hö morgon och kväll. men dem ska in nästa v
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Jag har varje år "stående bokning" på förstaskörds hösilage av min granne, så även i år så grovfoder var inga problem, samma pris också som förra året.
Halmen tackade jag nej till, då den såg HEMSK ut när den växte, den var gråsvart redan innan den slogs och efter 5 veckor liggandes i strängar innan den balades så fattar jag inte hur någon kan vilja ha den, den kan ju inte bara vara ohälsosam för hästar, utan även för kor!?!
Så som strömedel har jag bokat in 10 pallar spån från 2 olika håll, till ok pris. Kommer även att kunna köpa ett par fina storbalar halm till fölstoet.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Halm det kan jag förstå och har fått erfara själv att det är rätt kört i år men hö?? Det har ju varit en kanonsommar! Vi har fått in en skörd innan midsommar och en ett par veckor efter och analysen visar på god kvalitet. Har verkligen ni andra skåningar problem att få tag på hö?
...

Du har fått det hela lite om bakfoten. Kanonsommar var det för strandgästerna :angel: Första skörden blev bra, om än lite sämre värde då den blev klar lite för snabbt, men det blev ingen andra/tredje skörd att prata om. Dvs det ÄR stor brist på hö/hösilage. Just nu skördas en andra skörd som normalt brukar vara en tredje skörd! Det innebär att en skörd är borta.

Hösilage till oss själva har vi av bra kvalitet och så att det räcker. Halmen hade vi tur, fick in fin halm av första trösket men förövrigt så är det katastrof på halmsidan. Det blir höga priser både på halmen och spånen. :crazy:
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Nä, jag instämmer med att det finns gott om hösilage med bra hygienisk kvalité. I alla fall i mina trakter. Både annonser och samtal ger vid hand att det finns gott om bra stråfoder.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Då hade vi tur då? Fick in två bra skördar av god kvalitet och med bra värden på analysen!
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Flyttlasset går igen?! Då får vi hoppas att det blir bra, kanon att ni får nära till ridhuset också. Rätt årstid om man säger:angel:

Får ta mig i kragen och komma ut en dag till er, har ju inte sett Armani på ett bra tag nu. Har han blivit ännu mera flugskimmel nu?:rofl:
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Ja, nu flyttas det igen.

Ja du får allt se till att komma ut och hälsa på, men inte förrän vi har kommit igång med träningen, haha.. Nu är han bara sommarfet, och skit-mycket flug-skimmel, höhö..... :crazy: Kan man ju tycka vad man vill om, haha, men man lär väl sig tycka om färgen ändå, haha..


Ha det toppen! Kram!
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Vi har massor med hö, har 5 ton på loftet och mer hos bonden om det behövs. Tror inte det blir så mycket dyrare än förra året. Halm har vi också i överflöd, fjolårs, från en annan bonde. Dessutom 2 sorter så vi kan blanda och välja.
Vi kommer inte behöva snåla med något iaf, bara o ösa på med höet som vi brukar. :)

Dessutom har vi fått tag på fjolårshavre med, som ska vara fräsch och fin, bra det med tanke på att det går mycket mögel i årets p.g.a. blötan.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Mina hästar står på torv blandat med spån. Betalar 65 kr balen och får det hemkört. Höet säger leverantören ska räcka till maj iaf. Sen får vi väl se var vi kan få tag på hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 252
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 168
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·
Äldre Imorgon ska jag för första gången stå på en loppis. Jag tänkte endast sälja barnkläder på mitt bord. Har ganska mycket kläder efter två...
Svar
5
· Visningar
839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp