Hur klarar ni er i vinter?

Q

Queens Proctor

Hej,

Här i Skåne ser det ut att bli en del problem i vinter vad gäller strö och hö. Idag fick jag hem en pall spån från Lantmännen till det facila priset 92,-/bal! (Balarna kostade 65,- och sedan kostade då hemkörningen 500,-)

Halm finns ju inte att få tag på.

Höet har blivit dubbelt så dyrt som förra året, och frågan är ju om man ens kan få tag i hö i slutet av säsongen.

Hur går det för er andra? Skulle vara intressant att höra hur ni löser detta. Mina hästar går fortfarande ute på bete som tur är, med stöd av hö morgon och kväll.

Mvh
Queens Proctor
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Här kommer det att bli lite dyrare men jag tror jag kommer få ihop hö så det räcker.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Köpte spån från ett foderställe i Skabersjö, tre pallar, fritt hemkört, 55 kr/bal.
Var tvungen att köpa hösilage (avskyr) på grund av brist på lagringsutrymmen och jag hittade fint hösilage för 1,25 kg plus moms, fritt hemkört.
Så min vinter blir billig!!!!
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

här hos oss har det inte varit några problem, största delan av höet har vi tagit in själv, vi kommer dock köpa hösilage av en bonde och stallägarens sambos bror äger ett sågeri :D
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Vad var det för ställe?

Måste väl vara tillåtet att skriva ut om det nu inte är något du vill ha kvar hemligt för dej själv:D

Mvh
Qp
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Hej,

Ja, att ni i Norrland har drömläge i år vet vi här nere redan:bump:

Frågan var ställd till andra skåningar som har samma problem.

Mvh QP
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

jag står i stall där hö ingår,800:- månaden,och det kommer inte at höjas pga att stallägaren tar in eget hö,och att loftet är fullt nu,så inge problem här med hö eller! =)

spån åker jag till sågen och hämtar,5:- säcken..
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Queens Proctor skrev:
Hej,

Ja, att ni i Norrland har drömläge i år vet vi här nere redan:bump:

Drömläge vet jag dock inte om vi haft, våra betes hagar har varit helt sönderbrända! Jobbade i södra delen av sverige under sommaren och fick en mindre chock när jag såg hur våran betes hage såg ut här hemma :crazy:
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Vi ordnade med hö redan i våras så där är det lugnt men de som inte har
något kommer få problem att hitta. :crazy:
Halm har vi lite dock är det inga mängder att skryta om och det är dyrt som jag vet inte vad.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Hösilaget och höet är bärgat, halmen hade jag ångest över ett tag men 600 småbal ligger på loftet redan och i helgen kommer det ca 400 till! Alltsamman med bra kvalitet och billigast möjliga då vi får halmen och bara betalar pressningen. :bow:
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Måste också få påpeka att något drömläge har vi knappast.
Betet har varit uselt och det är inte säkert att min höbonde har så det räcker åt mig hela vintern. Pga torkan.
Var har du hört att vi här uppe ska ha något drömläge?
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Spånet ingår i stallfyran, tack och lov!!
Sedan har jag en väldans tur med höet faktiskt, jag får hö gratis av mormor och morfar, det enda jag gör det är att hjälpa dem att köra in höet, vilket jag bara älskar! Det är fantastiskt roligt att vara till någon nytta..

Lider med er övriga, Skånes vinter lär bli för jävlig, men ibland ska man ha lite tur. Så även jag.

/Fanny.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Jag var allt lite nervös när jag ringde min höbonde nu efter sommaren för jag har ju sett hur halmen på åkrarna har sett ut och jag har också hört att det kan bli kris med höet. :eek:

Jag har torv i boxen men ger lite halm till natten ifall höet inte räcker till, dessutom läger jag ut halm i vindskyddet i hagen.

Men jag kunde var lugn! :bump:

Min bonde sa till mig att han visserligen har fått in mindre än normalt men han har så det räcker till mig. Har handlat där nu ett bra tag.
Men han säljer inte till nya kunder.

Han har heller inte ökat priset. Jag betalar 20 kr balen för höet och det är mellan 12 och 16 kg i balarna. Så jag kan andas uuuut! :D

Halmen tar han 5 kr balen för och där är väl 8-10 kg i de balarna.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Vi har fint hö från våren.
Halm har vi men brukar inte lika mycket då då ska gå i lösdriften ett tag till. Visserligen kanske inte halmen är jättefin men den duger.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Tack vare den regniga slutspurten på sommaren, som fick gräset att växa ordentligt, tror jag att jag klarar mig. Har bokat 3 ton hö (så mycket som jag kunde få tag i) till min d-ponny och shettis, och det verkar mer och mer som om det kan räcka hela vintern, eftersom det finns mycket bete fortfarande. Om jag kan klara mig in i oktober, har jag säkerligen mitt på det torra, men det var fruktansvärt stressigt ett tag... Fick reda på att min vanliga höbonde bara fått in hö som räckte till hans egna djur, och jag hade ett litet :devil: att hitta någon annan att köpa från. Nästan alla här omkring tar bara ensilage/hösilage, och det vill jag inte ha.
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Hej,

Flera av er har själva berättat här på Buke vilket bra hö ni fått in i år. Men det är klart, Norrland är ju stort. Kanske olika på olika håll. Här har det visserligen blivit bra hö av förstaskörden, men det är också det enda som kunnat bärgas. Bara hälften av vad som brukar tas in alltså. Kanske likadant hos er då?

Halmen ligger och ruttnar på fälten. Spånet lär också ta slut eftersom många måste ha det i stället för halm i år.

Det blir en jättetuff vinter, men det är ju en liten tröst att man inte är ensam om sin situation.

Mvh QP
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Hej,

Så som du beskriver det brukar vi också ha det i vanliga fall, så du verkar vara att gratulera! Jag undrar över hur många i Skåne som fått in någon halm i år - har knappt sett någon. De som hann bala sin halm hann inte få in den innan regnet, och balarna låg ute på fälten tills de började gro:(

Det som ligger strängat har legat över en månad och lär ju inte gå att använda, många har inte ens brytt sej om att försöka göra något med halmen utan plöjer ner den direkt.

Det som är positivt är att återväxten på betet är så bra nu efter regnperioden att hästarna har bete längre än vanligt.

Undrar hur tillgången på havre blir för dem som fodrar med det?

Mvh
QP
 
Sv: Hur klarar ni er i vinter?

Hö har jag fått tag på och har så det räcker för hela säsongen för det kostade 1,80. Halm har jag också fått tag i dessutom gratis för att jag jagat bondens kor ett antal x ggr. Kommer även använda mig av torvmixbalar och dom har inte kostat mig en enda krona :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 252
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 168
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·
Äldre Imorgon ska jag för första gången stå på en loppis. Jag tänkte endast sälja barnkläder på mitt bord. Har ganska mycket kläder efter två...
Svar
5
· Visningar
839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp