Hur klarar man sorgen?

M

MizzBellie

Här om dagen var jag tvungen att avliva min vackra häst!!! :cry:
Jag vet inte hur jag ska klara av allt nu. Allt känns bara så jobbigt har någon nåt tips? :confused:

Sv: Hur klarar man sorgen?

Gråt! Det enda som hjälper + mycket motion för att få ångesten ur kroppen och så du blir trött fysiskt och kan sova. Kan man bara sova så orkar man mycket, men när även sömnen blir lidande så knäcker man ihop totalt. Tro mig, jag har varit där själv. :( Sorgen över att förlora en älskad går aldrig över, den slutar bara upp att göra lika ont och en dag kan du tänka på din älskade igen utan att gråta. :)

Vet precise hur du känner dig, fick avliva min ponny igår, hon bröt en bakbenet och kunde inte räddas....Den ända tröst jag har är att hon inte behövde ligga så länge att lida, vetrinär kom ut på på mindre än 30 min, och det satt folk ute hos henne hela tiden...vet inte heller hur jag ska klara det här, fan det skulle ju inte hända min häst, varför? Massor av frågor pluppar upp, men jag får inget svar...

För ca 6 veckorsedan tog jag bort min älskade häst vilket var bland det tuffaste jag gjort. Han hade lösa benbitar i tre kotor och pålagringar i bakknäna och vetrinärerna sa att det inte gick att rädda honom.

Efter jag fått honom utdömd tog det ca 1 månad innan dom tog bort honom vilket gav mig tid att förbreda mig... det var visserligen både på gott och ont. Den dagen vi skulle ta bort honom var väldigt laddad, man hade skjutigt det framför sig så länge och plötsligt var det den hemska dagen där som man fruktat över så länge.

När allt var över blev jag lugn, jag viste att han inte hade ont längre. Det tuffaste var nog att mocka ur hans box och plocka ner hans skylt...

När jag bearbetar min sorg försöker jag tänka på allt vi gick igenom tillsamans och tillåta mig själv vara ledsen men även glad -för det är ju sådana minnen man vill ha kvar. det är viktigt att få vara ledsen och än viktigare att man har människor runt omkring sig som förstår och orkar lyssna,för man behöver få ur sig det...titta bara på mig -har skrivit hur mycket som heldst! Tänk även på att försöka gå vidare och tänka framåt "gräv inte din egen grav". Jag har idag köpt en ny häst som jag har satt nya mål med och hoppas få roliga upplevelser med.

Ta hand om dig!

Jag brukar tänka att hästen har det bättre å slipper tex ha ont.Jag har aldrig blivit jätteledsen då jag fått ta bort ngn gammal å sjuk häst då jag vet att det är det bästa för dem.
Tycker det är mer hemskt om hästen får lida å sedan dör själv.

Det tar tid att komma över helt klart. Vår hund dog för knappt en månad sen och jag har absolut inte kommit över det. Jag blir ledsen särskilt som nu när jag skriver om det. Det enda tips jag har är att om du gör saker hela tiden så leds tankarna in på annat.

Nu är det väldigt läng sedan jag avlivade min häst...
Hon var en problem häst...eller som jag hellre kallar henne.....en häst med problem.
En mycket vacker nordis som hette Saga.
Jag fick henne när hon var 4år och hon var 16år när hon avlivades. Hon var min allra bästa vän och efter som att hon inte släppte någon annan i närheten så hadde vi väldigt speciell kontakt.

Det som hjälper lite är att gråta tills det inte finns nå tårar kvar, och jag kan säga att det tar mindre ont efter en tid.

Jag var påväg att sluta med hästar för att sorgen var så stor. Men en dag(ca2 månader senare) kom det in en annan häst med problem i mitt liv, en som verkligen behövde mig( jag var sista utvägen innan slakt) och det blev kul att hålla på med hästar igenn.

Visst saknar jag henne än idag min lilla Saga och när jag läser sånt här så saknar jag henne ännu mera :cry: :cry: :cry:

Jag lider verkligen med er som nyligt avlivat er vän..... :cry:

Gråt mycket, och försök minnas era fina stunder tillsammans.
Jag tänker på dig i din sorg...

Tog bort två av mina hästar för två år sedan, gör fruktansvärt ont fortfarande.
Men med tiden tänker man mer på dem med glädje, allt det roliga man fick dela med dem och dom minnena är värda mer än sorgen.

//Olivia

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31