Nu har jag bara stått på ”andra sidan” dvs tagit emot omplaceringar.
Första gången var det väldigt svårt för ägaren, och det enda hon kunde göra var att lita på mina ord i princip. Vi skrev ett kontrakt där vi bl.a. skrev in att jag skulle kastrera hunden, vilket jag sen gjorde. Vi höll kontakten under de 10 åren hunden levde hos mig, och hon grät med mig när dagen var kommen att låta hunden somna in (pga ålder och krämpor) Vi har kontakt än i dag trots att hunden varit borta i 7 år.
Andra och nuvarande hunden fick jag dumpad på mig i princip. Hon skulle bo här ett tag tills det lugnat sig för ägaren, alt så skulle jag köpa loss henne längre fram. Det var snart 6 år sen.
Hunden hade ett helskotta hos fd ägare så jag hoppades ju på att hon aldrig mer skulle behöva tillbaka. Blev hastigt och lustigt alltihopa, men jag ville bara få hunden därifrån snabbt. Jag började efter ett par veckor ifrågasätta vart papprerna på bl.a. försäkringen var då jag misstänkte att hon inte alls var försäkrad som ägaren påstod, då försvann ägaren helt. Tog hunden till veterinär och hon var inte ens chipad. Alltså inte ens registrerad. Jag fick då chippa och registrera och satte då mig som ägare och kunde äntligen försäkra henne.
Jag skulle om jag var du börja lyssna med uppfödaren om det finns en sån, annars i bekantskapskretsen. Blocket tror jag inte riktigt på, även om det säkert finns guldkorn där med. Min mamma har börjat leta lite löst efter att hon fick lov att ta bort sin bästa vän i somras pga misstänkt hjärntumör, hon är ett guldkorn! Pigg pensionär som haft hund hela livet och är hemma hela dagarna, men jag försöker få henne till att börja lägga ut lite krokar hos uppfödare istället då det finns så mycket konstigt på tex blocket, så jag tror att går du via uppfödaren så kanske det är större chans att hitta rätt.
Jag förstår att det är ett tungt och jobbigt beslut, men det är ju taget av en anledning, för hundens skull. Jag tror och hoppas att det löser sig till det bästa!