Hur klär ni er vid körning UTOMHUS vintertid??

a_c72

Trådstartare
Att klä HÄSTEN för körning ute i kylan är INGA problem.. Körtäcke.. med reflexer , benskydd och reflexer, reflexer i huvudlaget, svans reflex och reflexbrösta.
Vagnen utrustas med röd blinkande lampa bak och vit fram

Själv har jag då reflexsele och hjälmreflex på hjälmen.. Men HUR klär man händerna så det är möjligt att KÖRA häst inte bara åka utan att förfrysa fingrarna??

Hur gör ni?

Anna-Carin

Sv: Hur klär ni er vid körning UTOMHUS vintertid??

Ridoverall med reflexväst och tjocka fingervantar eller såna där "rid-tummvantar" tycker jag funkar fint + ordentlig pälsmössa, då håller man sig varm :)

*knapplån*

Mjukisbyxor med lång kalsonger under (Skall börja med thermo byxor i början av dec tänkte jag :))
Vinter jacka + t-shirt (kallare: Flecejacka också. Ännu kallare: Lång kalsongströja, t-shirt, flece och Jackan)
Om fötterna har jag mina fodrade gummi stövlar :angel:, två stumpor på varje fot!
På händerna tretume vantar från hööks :love:!
På huvudet har jag min hjäm och öronmuddar från hööks.

Men jag brukar inte vara den som fryser så mycket ;).

Vagnen har (eller rättarsagt skall FÅ) reflexer bak ev. blinkade cykel lampa :angel:.
Hästen har på bennen, tränset,tömmarna och ibland tändtäcke.
Jag har på hjälem och en reflex väst som är rosa ... Så vi syns :)

Mvh
Emma

Funderar skarpt på tidaholmsvagnars elektriskt uppvärmda handskar.
Annars har jag min tjocka stalljacka och ett körförkläde med tjock teddy under. Hade premiär på körförklädet idag och det var kanon.

Ja förkläde eller filt över benen är jätte skönt, det gör mer än man tror :)

Tummvantar (dubbla) och tåvärmare i mellanskiktet riktigt kalla dagar.
Blir en fin utmaning att dressyrköra i, men det går, har testat :angel:

Tjocka vattentäta handskar (tumvantar är ju egentligen varmast men ger inte samma känsla) och lager på lager på lager på lager :p

Fast ett par tokfrusna fingrar i ett par fingerhandskar ger inte så bra känsla heller :p;)

Jag är en riktig fryslort, så jag har redan nu massor av kläder. Har en jättebra orange overall med tjocka reflexränder på som är rejält fodrad . Brukar ofta ha en filt i vagnen att sitta på, är det riktigt kallt brukar jag svepa in mig i en också. Fodrade Graninge kängor och sockor och strumpor. På händerna brukar jag ha tjocka fodrade arbetshandskar. Tyvärr blir det ju lite sämre känsla, men det blir det ju om man är kall också...har funderat på att införskaffa sånna uppvärmda handskar. Sen har jag mössa under hjälmen, reflexband på den och pannlampa. Och massor av reflexer på hästen och vagnen så klart! :) Ska även montera på lampor på vagnen både fram och bak så att vi syns ännu bättre.

En jätte bra grej är att smörja in händer och fötter med Forever Living's Heat Lotion innan man går ut och sen sätta tjocka sockar/vantar över, då håller sig både fötter och händer varma och goa! :)

En jätte bra grej är att smörja in händer och fötter med Forever Living's Heat Lotion innan man går ut och sen sätta tjocka sockar/vantar över, då håller sig både fötter och händer varma och goa! :)

Hur fungerar den om de lager man har utanpå det insmorda området inte håller varmt som man tänkt sig???
Man ska ju aldrig smörja in sig innan man går ut i minusgrader för salvor kan lätt frysa och orsaka köldskador.

Tummvantar (dubbla) och tåvärmare i mellanskiktet riktigt kalla dagar.
Blir en fin utmaning att dressyrköra i, men det går, har testat :angel:

DE måste jag prova helt klart! Idag va de Börjes körhandskar i snöblask/ regn.. Gick NÄSTAN hela körturen.. Fick ta av mig handskarna sista 10 minuterna då fingarna höll på att frysa sönder

Filt eller förkläde skrev jag aldrig något om MEN de värmer som sagt mycket.. De är HÄNDERNA och fötterna som är det största gisslet..

Å mina fötter :devil: får bara ha på sig kängor med stålhätta... Å LÖST sittande strumpor.. annars VÄRKER fötterna INNAN jag ens hunnit ut och frysa... Tjocksockar med lös resår ryms i känngorna om jag INTE knyter åt så hårt
Stålhätta ÄR kallt.. MEN OM jag blir trampad på min tå så är de1000 gånger värre och blir raka vägen till operationsbordet.. å de VILL Jag ABSOLUT skjuta upp så länge de bara går
Anna-Carin

Vi brukar köpa tåvärmare i storpack, dvs sånna där engång, mend andra ord inte helt miljösnällt kanske men smidigare en de man ska koka om. Köper en hel kartong så får vi bra pris och gott humör på Kattis tår :D

Fick sulor med uppvärmning av batterier av min morbror för kanske 8 år sen. De fungerade väl inte så där jätte bra då, men jag antar att sånt ha utvecklats rätt bra sedan dess. Han har varit duktig på att slänga på oss saker som är "under utveckling", han tgvingade på mig och min kusin att testa en snowboard inna det hade blivit så allmänt känt. Lång och stor mot för vad man kör med idag :rofl:

Den fungerar även om du inte har något över, den ökar blodcirkulationen så händerna blir varma och då fryser den inte, att ta på extra lager uppepå förbättrar ju bara effekten.

Det är som ett linement som ökar blodcirkulationen, helt kanon, man köper den genom återförsäljare/konsulter för Forever Living Products, det är en aloe vera produkt.

http://www.foreverliving.se/

Men, vad smart Nussikan! :idea: Att jag aldrig har tänkt på det, min mamma säljer ju sånt, så vi har de där tuberna både i stallet och uppe i huset....och ändå lyckas man inte komma på det själv...:D Ska prova! :)

Haha, man ser sällan det som är direkt framför näsan på en ;) Ja gör det, jag tycker det funkar jätte bra, även när man kommer in och är kall, om man missat det innan man gick ut :)

Liknande trådar

M
Körning Hej! Har precis börjat köra min häst, och undrar vad ni använder för reflexer?:laugh: både till er, hästen och vagnen;) Jag...
Svar
12
· Visningar
2 513
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama