Hur känsligt är fölet i magen?

SkorpSmulan

Trådstartare
Igår var jag och hämtade hem min häst som varit på betäckning. Hon blev betäckt sista gången den första juli, så hon är ju inte kollad ännu.
Men när vi släppte in henne i hagen hemma blev det världens liv och hon blev jagad och sparkad :cry: bland annat gick hon omkull två gånger (halt i gräset) Nu är jag jätte orolig att något har hänt med pyret i hennes mage, om det nu fanns något där.
Hur känsliga är dom egentligen?
Vågade inte ha henne med dom andra hästarna så nu går hon bara med min shettis, men det vore ju jätte trist om dom inte kunde gå med flocken.

Sv: Hur känsligt är fölet i magen?

Att fostrat skulle påverkats av att hon gick omkull har jag svårt att tro. Risken är väl snarare att hon resorberar. Man brukar säga att stona är känsligare kring 20-40 dygn men så långt har det ju inte gått än.

Annars är det bara att hålla tummarna.

Att fostret tillbakabildas på ett tidigt stadium, det sugs upp utav livmodern som en slaggprodukt. dvs det är ingen abort, men fostret försvinner på ett tidigt stadium.

Aha ok.

Ja det var det jag var rädd för. Att fostret skulle dö, eller vad man ska säja när den är så liten. Men jag håller tummarna för att det gick bra.

När vi hade husdjurskunskap så sa min lärare att man ska ta det lugnt med sin tik/sto eller nydräktigt djur överhuvudtaget eftersom det inte fäster sig direkt alltid. Man ska tex inte rasta/rida dem så hårt i början.

I fredas så hände det en obehaglig sak i våra hagar. Hade ett sto som var konstaterat dräktig på 65dygnet med ett levande och livligt foster. Hon gick med hingsten som betäckt henne. De hade varit ifrån varandra i 2 v innan detta hände. Han fick hjärnsläpp och jagade henne för att kunna betäcka. Hon slog i från men han bara skulle på henne. Vi var tvugna att gå in med långpisker för att driva bort hingsten. Så här har han aldrig gjort förrut trots att stona har varit ur hagen en period. Ringde direkt till en van hingsthållare som har sin hingst på fribetäckning och hon trodde att det var sådan liten risk för resorbering efter dygn 60 att jag inte skulle behöva oroa mig. Ska kolla om henne nästa gång veterinären kommer ut om 4 v. Kan lova att den hingsten låg :devil: risigt till just då.....

SkorpSmulan skrev:
Tusan åxå. Nu är jag nervös. Hon ska ultraljudas på måndag.
Glömde skriva att innan dag 17 så är det inte så stor risk för att hon resorberat. Fostret har inte fastnat ännu. Lycka till på måndag.

Hoppas det går bra på UL imorgon!

Men fy då. Han hade bestämt sig han.
Menar du att det är ganska tryggt då före 17:e dygnet? Och efter 60:e?

Tack för lycka tillet :)

Ja nu har vi varit. Men inte blev jag nå klokare för det.
Hon hade en fosterblåsa men den såg inte riktigt normal ut :crazy: Hon tyckte den var för stor och oregelbunden. Så vi ska tillbax om en vecka och kolla om det kommer ett foster eller inte. Hon sa att mest troligt så är det ok men hon kunde inte säja säkert.. :(

tror ju inte att det ska vara någo fara, trav och galopphästar startas ju när dom är dräktiga....

Allt ser bra ut(om nån ville veta) hon har en fölis i magen :bump: Nu kan jag pusta ut. För stunden iallafall :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 575
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 841
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 686
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka