Hur känns det för Helena

tycker vi har ett super Lag i OS så som det är!
Tycker inte man ska klaga för mycket!
heja sverige!!!!!!!

Ja, vi har ett bra lag även fast det diskuteras vem som inte borde eller borde ha fått rida laget.

Dessutom har vi flera ekipage som är på god väg att komma upp till absoluta toppen, ev. till nästa OS ?!
Det är alltid roligt.

Båda pållarna är fina,menjag får nog säga att jag heldre sett Helena med Clasic.
Är nästan övertygad om att Magic Bengtsson kommer "pressas" sönder, visst han har talang, han är super duktig osv. men hästan är 9år (tror jag)...låt hästen mogna med sin uppgift.

Tyvärr tillhör det väl inte ovanligheten att hästan med DET pressas fram för fort och sen *pang* så vänder det för dom och då är dom inget att ha längre! :smirk:

Exakt varför skulle Magic Bengtsson ha det lättare för sig i värmen på OS-banorna än Classic H ?

För det är en lättare typ av häst som står högre i blod, inte så mycket kropp att bära runt på.

Tex samma orsak som en smal/lätt person har det lättare i värmen än en fet/tung person.
Be dom springa en hinderbana så får du se vem som orkar mest...

Magic är 10 år , Flippan var bara 9 år vid förra OS och hon är inte sönderpressad på något sätt.

Jag tror nog inte heller att Peder kommer pressa sönder några hästar...

Angående ditt exempel om hinderbanan...
man kan inte göra en sådan jämförelse, det är bara en bortförklaring. Personer svettas olika mycket - spelar ingen roll på utseendet, Personer har olika starka psyken - spelar inte heller någon roll på vem som är tjockare/smalare, bara för att någon andas tyngre än någon annan betyder inte det att den orkar mindre?! En fet kanske har mer att släpa på men en smal kanske inte har samma styrka?

Du menar alltså att 35grader värme sätter sig bara på de stora hästarna?
Det är mycket annat som har betydelese.
En som varit ute och rest mycket har lärt sig att aklimatisera sig efter väderlek. De känner också en trygghet i att vara på okända platser vilket gör att de äter och dricker bättre än vad en mindre rutinerad och världsvan häst gör.

rätta mig om jag har fel. men skippa snacket om smala och feta (både hästar och människor - för sådana jämförelser kan man inte göra. Då skulle jag lika gärna kunna fråga hur mycket du väger och hur du klarar 30 grader värme så kan jag jämföra oss två?!? )

Men lille du Classic H har mer muskler och är kraftigare byggad..det kan inte jäm föras med en Fet person eftersom den hästen inte är fet! utan är större byggd med mer muskler..det är som att jämföra en två sorters muskel byggare! en stor å en liten..så är det bara!..det två får ju lika mycket värme....halvblod båda två.!..ja tycker att de är lika bra! nån fick de ju välja!..

och därmed är hästen oxå tyngre och har inte lika lätt för sig som jag skrev.....

Ta en maratonlöpare och en bodybuilder då , vem tror du har lättast för sig :smirk:

Classic är väl inte känd för att klara okända platser speciellt bra, hon far ju iväg och skadar sig titt som tätt av skräck för både det ena och det andra så det spelar väl ingen roll hur världsvan hon är.

Classic får jobba mkt mer över hindren än magic och det syns väldigt väl, hon hoppar inte lika lätt och spänstigt.

Jag är 170 och väger 61 kg och klarar värmen alldeles ypperligt :smirk:

I reportaget i Ridsport så står det att det var Maria Gretzer som var bästa svensk, Helena och Classic rev dom 3 sista hindren.

Du säger alltså att större hästar placerar sig sämre i tävlingar än små och nätta hästar?? Det låter ju väldigt vettigt?!.
Vad synd att jag är så lång att jag behöver en större häst -då kommer jag aldrig att kunna vinna några klasser??

Attan också... jag väger 9 kg mer än dig... då är det kört för min del...

Bara för att Classic har mer muskelmassa än MB. betyder ju inte det att hon orkar mindre? hon är säkerligen lika uthållig...fast egentligen skulle man väl ha stått med stetoskop och egna ögon för att se hur de båda hästarna mår efter en 1.60 runda i olika temperaturer.

Att dra sådana paralleller som att tyngre hästar inte har lika lätt för sig är som att säga som Hitler - "de med stora näsor är av den ariska rasen." ??
Det handlar mycket om vad hästen har för Power och hur mkt tryck den har i sina galopp/hoppsprång.
Classic tycker jag hoppar med bra teknik och ryggverksamhet och kraftfulla, nogranna språng.
MB hoppar också bra men tycker att vid de tillfällen han blir spänd (som till exempel omhoppningen till GP i falsterbo) tappar ryggen i sprången.

angående - maratonlöparen och bodybildern= har lättast för sig inom vad??
förresten så trodde jag trodde vi jämförde två hopphästar, inte en hopphäst och en voltigehäst??
jag har aldrig sett en bodybilder springa maraton eller vice versa... man tränar/tränas ju för sitt ändamål.

Classic har mycket större rutin...hon har gått på internationell nivå i några år.
MB gick en I-tävling förra året. Dock desto fler i år men han varvar fortfarande med 1.30 klasser mot 1.60 klasser. Säger inte att det är något fel i det...
Men ska man behöva det med en häst som nu är så himla bra som ryttaren säger? Tycker det tyder på en viss instabilitet.

Ja och tänk om tidningarna skulle skriva om alla hästar som får hysterianfall, sparkar människor och gör allt möjligt djävulskap?! Vi har ju ingen aning om hur MB är på bortaplan es. det inte har skrivits någonting... än.

Ja maria hade en bra helg i Gera.
Ja Classic hade tolv fel, då såg du kanske också att Malin hade 4 fel med Flippan, Maria hade 6 fel och Rolf-Göran hade 8 fel med Mc Kinley.
Peder och MB startade inte ens den klassen så vi har ingen aning om de hade löst det bättre ?!

Jo du har rätt, men såg man totalt så hade Helena bättre resultat än de andra OS uttagna totalt i alla klasser, jag tänkte inte på en speciell klass... spelar ingen roll, tänkte bara att det måste kännas bra, självklart kan nästa tävling vara annorlunda. Men en sak jag tänkte på som du skrev, man kan väl inte jämföra en kroppsbyggare och en maratonlöpare? Maratonlöparen skulle lika lite orka lyfta en skivstång som kroppsbyggaren springa ett maraton..? Lycka till alla olympier iaf

Du säger alltså att större hästar placerar sig sämre i tävlingar än små och nätta hästar?? Det låter ju väldigt vettigt?!.
Vad synd att jag är så lång att jag behöver en större häst -då kommer jag aldrig att kunna vinna några klasser??

Ehh var har jag skrivit det??
Här handlar det om 2 helt olika hästar varav jag skrev att Magic kommer att få det lättare i värmen än Classic för att hon är en tyngre modell av häst och hoppar inte lika lätt.
Det ser ju inte direkt lätt och enkelt ut när hon hoppar precis i vanliga fall och i värmen blir det ännu värre.
En tyngre häst får jobba mer är det så konstigt ??

Sedan är inte Classic speciellt pålitlig utan får ju sina konstiga ryck ibland och det har dom säkert kalkylerat in.

*lånad knapp*

ämnet avhandlas även i senaste ridsport

Allmän fråga: Har en OS-uttagning någonsin lett till så mycket bråk tidigare?

Näe men du skrev: "Tex. samma orsak som en smal/lätt person har det i värmen än en fet/tung person" och "Hästen är tyngre och har inte lika lätt för sig som jag skrev..."

Men du... Classic hoppar 1.60 banor felfritt, det gör MB också.
Lyser solen mer på Classic eller??

Så för att nå framgång måste man köpa en häst som stämmer in på din beskrivning.. får inte väga för mkt och helst ha fullblod i sig eller nåt. Fast egentlige nhar du ju rätt... det var ju en liten tanig häst som vann Världscupfinalen så... :smirk:

två helt olika slags hästar, ja.
Men de är halvblod och går svår hoppning. En har flera års rutin och en har precis skjutit i höjden...

MB är inte heller så pålitlig... men ingen har ju haft ögenom på honom någon längre tid så de har väl inte reagerat över hans negativa sidor ännu.

Vad konstigt att de valde Cardento då?? han är minst lika stor, tung och grov som Classic.

*lånad knapp*

ämnet avhandlas även i senaste ridsport

Allmän fråga: Har en OS-uttagning någonsin lett till så mycket bråk tidigare?

Skojar du?????? Var var du när fälttävlan hade sitt stora bråk inför Sidney OS, det var mycket mycket värre än det här.

Öh JAA!!!!
i stort sett alla stora mästerskap väcker livliga diskussioner. Sedan kanske det är mer eller mindre. Anledningen till att det blivit så stort nu är ju att det rör Sverige och folk vill få vädra sina åsikter.

Men har du svårt att läsa?? Jag har skrivit att Magic är en lättare typ av häst än Classic inget annat!!

I ett OS skall dom orka 2 stora nationsrundor och förhoppningsvis 1 final i 40 graders värme.

Det är ingen vanlig svårklass tävling om du missat det??

MB är nog ganska pålitlig då han knappt rört en bom under alla sina nationstävlingar och internationella tävlingar.

Varför tjatar du om detta , landslagsledningen delar min åsikt och det kan ju knappast du ändra på.....

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 351
Senast: fio
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
630
Senast: Ninnurur
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 335
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka