Hur kan tapeter bli SÅ missfärgade???

bettysmatte

Trådstartare
Ja, den funderingen har jag efter att ha skruvat ner gardinstångsfästen i sovrummet inför tapetseringen idag. Tapeterna - trodde jag - är mellan/mörkbeiga. Men under fästena är tapeten LJUSbeige.... :eek: Hur blir tapeterna så smutsiga (?)/missfärgade :confused:???

Ja, den funderingen har jag efter att ha skruvat ner gardinstångsfästen i sovrummet inför tapetseringen idag. Tapeterna - trodde jag - är mellan/mörkbeiga. Men under fästena är tapeten LJUSbeige.... :eek: Hur blir tapeterna så smutsiga (?)/missfärgade :confused:???
Dålig luft, rökare?

Solljus.
De flesta tapeter påverkas av ljuset. När man tar ner tavlor i äldre hus finns oftast ljusa partier där de suttit.

Det behöver inte ha ett dugg med dålig luft eller rökare att göra!
Jag tycker det är vanligare att tapeter är solblekta än blir mörkare av solljus?

Dålig luft, rökare?
Rökare tror jag inte på - alls. Då tror jag att något annat i huset hade skvallrat om det? Jag är väldigt känslig för lukter, till exempel. Dålig luft är också tveksamt, eftersom det rör sig om ett gammalt hus ute på landet (dvs långt ifrån tung trafik, fabriker, osv).

Kan ju tillägga att, förutom under fästena, så är det en ca 1,5-cm-stor "remsa" precis i hörnen som inte heller har mörknat... :confused:

Jag tycker det är vanligare att tapeter är solblekta än blir mörkare av solljus?
Beror nog på tapet?

Jag har bara sett det motsatta. Många äldre tapeter är skapligt ljusa. Mörka tapeter har blivit moderna på senare årtionden. Jag har aldrig tapetserat om mörka tapeter.

Det mörkaste hittills var den senapsbruna i köket här i huset. Den var ljusare där det suttit prydnadsföremål på väggen.

Kan vara processer i själva pappret som gör att det drar mer mot gul-brunt när det åldras. Förstärks/påskyndas av solljus och om det är tillverkat med en sämre kvalitet från början.
(tänk tidning som legat framme i solen)

Man hade nog inte så "täckande" tryckfärger som idag, utan papprets egenfärg lyser igenom mer än på nyare tapeter, tror jag.

En möjlighet är också att något pigment i inte är färgäkta. Så färgen bleknar och du ser mer "kartongbrunt" av pappret under pga det. (de är inte tryckta på vitt papper).

Jag tror kvalitén på tapeten är avgörande för hur mycket den ändrar sig i färg över tid. I mitt hus har vardagsrummet inte blivit omtapetserat sedan 1962. Det var "finsalen" när min mormor och morfar ägde huset. Det är fyra fönster i tre väderstreck så mycket sol kommer in. När vi tog över huset 1994 och alla tavlor plockats ner som då suttit på samma stället i 31 år - så syntes det inte den minsta lilla färgförändring. Vi har hittat oöppnade tapetrullar från av denna tapet - så vi har att jämföra med och det är samma färg.

En rulle kostade då 1962 135 kr - alltså ingen billig tapet och det märks. Den dagen vi ska tapetsera om kommer vi inte ha råd att köpa tapet i liknande kvalité :D.

/Lizzie

Jag tror kvalitén på tapeten är avgörande för hur mycket den ändrar sig i färg över tid. I mitt hus har vardagsrummet inte blivit omtapetserat sedan 1962. Det var "finsalen" när min mormor och morfar ägde huset. Det är fyra fönster i tre väderstreck så mycket sol kommer in. När vi tog över huset 1994 och alla tavlor plockats ner som då suttit på samma stället i 31 år - så syntes det inte den minsta lilla färgförändring. Vi har hittat oöppnade tapetrullar från av denna tapet - så vi har att jämföra med och det är samma färg.

En rulle kostade då 1962 135 kr - alltså ingen billig tapet och det märks. Den dagen vi ska tapetsera om kommer vi inte ha råd att köpa tapet i liknande kvalité :D.

/Lizzie
Så är det nog. Ja, det var dyrt. Mina tapeter kostade 149 kr/rulle..... ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Skitlöjlig tråd kommer detta bli, men jag måste!! Jag tycker att det är oerhört läskigt att prova nya saker. Jag har som liten fått...
Svar
14
· Visningar
1 168
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 702
Senast: Brandgul
·
Hemmet Okej, lång historia men här: Min tvättmaskin började plötsligt krångla, den ville inte avsluta ett program. Typ samtidigt började det...
Svar
12
· Visningar
3 917
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar