Hur kan man?

F

Fippel

Jag blir så olycklig.. Hur kan man med gott samvete sova om nätterna när man vet att man har sin häst i en liten fjantig järnhage på dagtid, och att den står inne i sin lilla box resten av tiden?
Pga ändrade omständigheter måste min stackars häst stå i en liten hage, ca 20x20 m. i två månader.
Finns det nåt mer onaturligt för de stackars liven? hon visar verkligen sitt missnöje redan efter ett par dagar, stressar i hagen på morgonen, surar när man leder ut henne..
Det skär faktiskt i mitt hjärta när jag tänker på henne. men som tur är så gäller det bara ca 2 månader som sagt..
men då tänker jag på folk som tvingas ha sina hästar i dessa hagar hela tiden!
det är fruktansvärt att det ens är ett alternativ för hästägare att trycka in sin häst i en sån hage..

Fick bara lov att skriva av mig lite..:mad:

Sv: Hur kan man?

När min förra häst fick fång, blev hon tvungen att stå i boxvila 2 veckor, sedan en "utebox" (eg en liten hage) på 2*2 meter. Det var hemskt kan jag säga, så jag vet precis hur du känner dig :crazy:
Vad är det för fel på din häst?

men grejen är det att det är inget fel på min häst.. hon har stått i en relativt stor "skogshage", men den hagen får inte användas mer, eftersom ett hus ska byggas där.. Så hon får, precis som de andra hästarna på stallet stå i en "järnhage" som är liten och helt utan något att sysselsätta sig i.. Det är så många hästar som tvingas gå i såna hagar jämt..
tur är att min häst ska få åka hem över sommaren, och sen till hösten ska vi förhoppningsvis hitta ett nytt stall med vettiga hagar..

Detta med pyttesmå hagar är mycket vanligt, både här i Skåne och runt storstäder i övriga landet.
Förra vintern stod min kallblodstravare uppstallad på en anläggning där hagarna inte klarade av vintern, det var blankis och och gungfly och lervälling om vartannat. Så istället för att min häst fick gå i sin gräshage ca 8 timmar/dag fick hon i likhet med övriga 21 uppstallade vackert dela på två gruspaddockar á ca 30 kvadratmeter. Det innebar att hon var ute en timma/dag - i bästa fall. Om stallägaren visste att jag skulle komma och rida fick hon inte gå ut i hage alls!
I slutet av april började hästen hosta, i början av maj var på djursjukhuset och fick diagnosen akut luftvägsinflammation. Trots att hon flyttade och har bott ute hela dygnet sedan dess är hon ännu inte helt frisk.:mad:

Immer

Dessvärre är detta väldigt vanligt. Vi som bor nära city har få möjligheter till vidsträckta fält och djupa skogar.
Nånstans måste alla hästägare ta sitt ansvar (bl.a. inte rida i ridhus 7 dagar i veckan), vilket många inte gör trots att hästarna står i hagar små som frimärken.

Jag tror att det här med folks åsikter om hagar varierar väldigt mycket.
Min häst står i en grushage 4 h på vardagen och 5 h på helgen.
Jag försöker göra det bästa av situationen och han verkar må prima. Jag hade gärna sett honom gå i en fin stor fluffig gräshage året om, men möjligheterna finns inte.

Kan hon inte få några stockar av tex asp att gnaga på? Då har hon ngt att göra och de brukar tycka att det är gott också.
Mitt sto har en meterlång (decimetertjock) aspstock i boxen för att sysselsätta sig och hon älskar den!:idea:

Hagarna i skåne blir dessutom lervälling väldigt fort här i skåne om hösten/vintern/våren, ja så fort det är blött i marken, och då det är platt och bördig, d.v.s. lerig jord, krävs det myycket stora arealer av mark som även jordbrukarna vill åt för att hästarna inte ska gå i lervällingar. Då väljer många att ge hästarna mindre vinterhagar, för att sedan istället kunna erbjuda dem ordentliga hagar då det är torrt. Naturligtvis är det trist, mer det gäller att göra det bästa av situationen.

Aha okej :o

Jobbigt att man måste ha sina hästar i såna små hagar, när de tidigare har gått i stora hagar... :(

Det verkar som om det är så på många ställen, bara små hagar... :crazy:

Fippel skrev:
Jag blir så olycklig.. Hur kan man med gott samvete sova om nätterna när man vet att man har sin häst i en liten fjantig järnhage på dagtid, och att den står inne i sin lilla box resten av tiden?
Pga ändrade omständigheter måste min stackars häst stå i en liten hage, ca 20x20 m. i två månader.
Finns det nåt mer onaturligt för de stackars liven? hon visar verkligen sitt missnöje redan efter ett par dagar, stressar i hagen på morgonen, surar när man leder ut henne..
Det skär faktiskt i mitt hjärta när jag tänker på henne. men som tur är så gäller det bara ca 2 månader som sagt..
men då tänker jag på folk som tvingas ha sina hästar i dessa hagar hela tiden!
det är fruktansvärt att det ens är ett alternativ för hästägare att trycka in sin häst i en sån hage..

Fick bara lov att skriva av mig lite..:mad:

Jag håller med dig i allt du säger. Hästar är inte skapta för att stå inne eller i några frimärkshagar. Konstigt att hästarna inte håller sen...:crazy:
Hoppas ni får det bättre sen!

Låter inte kul varken för dig eller hästen. Men tänk så här: Det är bättre att hon får komma ut i en liten hage än inte alls. Det är många hästar som inte ens har den möjligheten. Försök att sysselsätta henne så mkt som du kan. Kanske få en extra giva hö i hagen, grenar och dylikt att leka med. Om du hinner så kan du kanske gå ngn extra promenad eller rida två gånger om dagen, pyssla med henne lite extra så att hon får psykisk stimulans. Hoppas att det löser sig!

Alazan skrev:
Jag håller med dig i allt du säger. Hästar är inte skapta för att stå inne eller i några frimärkshagar. Konstigt att hästarna inte håller sen...:crazy:
Hoppas ni får det bättre sen!

:bow: :bow:

Är så tacksam för min häst stora fina torra hage.

Jag är så otroligt tacksam för den hagen vi har. Det är den största skogshagen på hela anläggningen. Här är det inte tal om att se staketen på andra sidan hagen. Fast just nu går han i sjukhage, och han är verkligen ett nervknippe.

Du ska va glad att du har hage över huvudtaget. I vårt stall har vi ingen tillgång till hagen från oktober till maj. Under sommaren kan stall ägaren hyra mark intill. Även andra stall i området har samma problem. Det som gör att jag kan sova på nätterna är taken på att det förhoppningsvis endast är temporärt, eftersom min sambo o jag är på jakt efter ett hus med lite mer mark, så vi kan ta hem våra hästar. Detta är dock knepigare än det låter med tanke på att Belgien är en endst en sextondel av sverige, men med 11 miljoner innvånare så markt är mer värt än guld.

Är ingen förespråkare av små hagar, mina hästar har alltid haft tillgång till stora hagar men vintertid utnyttjar de inte hagen.Jag har sett detta både i min hage och i andras hagar eftersom vi har snö syns det väldigt väl, de kanske använder 20*20 m har faktiskt funderat på att minska vinterhagarna för att spara marken till det blir gräs.

Fippel skrev:
men grejen är det att det är inget fel på min häst.. hon har stått i en relativt stor "skogshage", men den hagen får inte användas mer, eftersom ett hus ska byggas där.. Så hon får, precis som de andra hästarna på stallet stå i en "järnhage" som är liten och helt utan något att sysselsätta sig i.. Det är så många hästar som tvingas gå i såna hagar jämt..
tur är att min häst ska få åka hem över sommaren, och sen till hösten ska vi förhoppningsvis hitta ett nytt stall med vettiga hagar..
Då ska du se hur roligt travhästarna på Åby här i GBG har det!
Bara lera, sand och 15x15 att röra sig på. Stackars hästar! :(

Man blir så förbannad!:mad:

Varför bygga stall för 15 hästar när det bara finns hagplats för 5? handlar det om pengar? Är människor så giriga?

Har ju haft häst i sjukhage alltför ofta o man får ju extremt dåligt samvete. Men då är det ju iaf för deras eget bästa. När det handlar om friska hästar i frimärkshagar så kan det ju bara vara pengar det handlar om!

MORR

hjortron skrev:
Är ingen förespråkare av små hagar, mina hästar har alltid haft tillgång till stora hagar men vintertid utnyttjar de inte hagen.Jag har sett detta både i min hage och i andras hagar eftersom vi har snö syns det väldigt väl, de kanske använder 20*20 m har faktiskt funderat på att minska vinterhagarna för att spara marken till det blir gräs.

Det där är nog väldigt olika. Mina hästar har inte en gnutta orörd snö i sin hage, de älskar att röra sig i hagen mycket, oavsett om det är snö eller inte. Var i min kompis stall igår också, samma sak där. De rör sig också över hela hagen :rofl:

sasucatu skrev:
Varför bygga stall för 15 hästar när det bara finns hagplats för 5? handlar det om pengar? Är människor så giriga?

Vi letade gård i mer än tre år innan vi hittade rätt ställe. Tittade på ett stort antal råttbon till gårdar, och jag vet inte hur många annonser vi läste i den här stilen:
"Hästgård säljes. Boningshus bla bla, 2 garage. Stall med 18 boxar, spolspilta, uppvärmd sadelkammare, tvättmaskin och torkrum. Ridbana 20X60m. Hagar. Tomt 3800 kvm"

Skrämmande. Bara ridbanan tar ju upp 1200 kvm.....:crazy:

Men ställena blev sålda - till hutlösa priser. Det finns massor av människor som nöjer sig med så lite mark, tyvärr.

Immer

det är inte klokt :eek:
18 hästar?!! hur många av dom ska få leva ett normal liv då? :( kan knappast finnas hagar till alla dom :confused:
tur att ni inte köpte en sån gård :)

hjortron skrev:

Det stämmer inte hos oss iaf, de går i hela hagen, skulle aldrig vilja ha en mindre hage, hon ska ha sin skog, sitt fält, sina kullar!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama