Hur kan man tro...

Sv: Hur kan man tro...

KL

Det är så synd att hundraser med välbevarade arbetsegenskaper blir poppis i andra områden.

Uppfödarna har ett enormt stort ansvar.

Sv: Hur kan man tro...

Ja, tyvärr kan man ju se ett tydligt sammanhang mellan just popularitet och förlorade arbetsegenskaper.

Det är inte alltid av godo att vara en numerärt stor ras.

Som tur är har vi en rasförening som formulerar sig så här:

"SVaKs informationsinsatser kring rasen syftar till att öka förståelsen för den, inte öka border colliens popularitet.

Framtiden Svensk border collieavel är i mångt och mycket avhängigt jordbrukets utveckling i Sverige. Så länge det finns ett tydligt behov av fungerande vallhundar kommer vallningsanlagen att ha en säker förstaplats bland border colliens avelsmål. Faran ligger i att allt färre svenskar är aktiva jordbrukare, men allt fler människor med annan utkomst och inriktning ser border colliens intelligens och förighet, och önskar använda border collien till annat än vallning. Tyvärr leder detta ofta till en historielöshet där man glömmer att de anlag man uppskattar har skapats genom sträng selektering på vallanlag och inget annat. Önskan att ”förbättra” border collien antingen ur ett utställnings- eller bruks/lydnadsperspektiv måste därför ses som det absolut största hotet mot svensk border collie i framtiden.

Om Vallhundsklubben istället kan föra ut sitt synsätt även i
dessa grupper, och en övergripande enighet kan skapas om att border collien är, och skall förbli, en vallhund, och att detta avelsmål är det som helt skall dominera avelsarbetet, finns det all
anledning att tro att border collien i Sverige har en ljus framtid."

/Migo

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 030
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka