Hur kan man göra såhär?

E

et_flikkan

Min kompis berättade för mig att henne sköthäst hade trampat av sig skon ute i hagen och sedan trampat på den igen.Skon är sne och vissa sömmar e böjda.Hon har försökt få tag på ägaren som är omöjlig att få tag på.Har så lust att anmäla detta,inte bara för det här utan för att han i vintras gick ute dygnet runt utan käk och vindskydd.Elr han fick käk men kanske 2 kg hö och 2 kg ensilage blandat två gånger om dagen.Ponnyn är 23 år och såg ut som ett skellett i vintras,hade han inte haft så lång päls hade man sett revben ordentligt,för man kunde räkna dom under den där pälsen.Kan man göra nått åt detta?,blir bara mer och mer förbannad.

Sv: Hur kan man göra såhär?

Det låter ju inte som det va så bra det där ju. Är det ingen annan i stallet ni kan be om hjälp? Iaf att få av den skon som inte sitter så bra till att börja med... Men sen behöver ni ju hjälp med att prata med ägaren till hästen om ni inte känner att ni klarar det själva, det låter ju som om hästen får på tok för lite mat ju. Mitt råd är att prata med ägaren, och om det inte funkar så skulle jag försöka få flera att påpeka det för ägaren, att hästen behöver mera mat, det kan hjälpa om flera säger samma sak.

Sv: Hur kan man göra såhär?

Jag har hört nått om att den ska få höhäck i vinter,sen om det blir så har jag ingen aning om,men jag hoppas det för hästens skull.Min mamma kanske ska dra av skon.Men det e ju inte bara maten och sådär utan jag blir upprörd av att hon e så nonchalant,sadeln ponnyn har trycker på ahsn bogblad så han nästan trippar fram,han e stel som bara den på vintrarna och måste ridas då varje dag för att inte stelna till.Och vad gör ägaren,jo hon skyller på min kompis att hon inte tar hand om honom och rider honom för hårt,och att det e därför han e stel.

Ärligt talat

Jag tycker det är bättre att anmäla en gång för mycket, än en gång för lite
Man kan göra det anonymt, men hur ska hon annars lära sig?

Det måste kännas rejält i hjärtat att man får höra från hälsoinspektörer att man missköter hästar, och att man har en chans på sig att aldrig mer få ha hand om djur.

BÄTTRE ATT ANMÄLA EN GÅNG FÖR MYCKET ÄN ATT STRUNTA I DET.
Att strunta i det är sååå mycket värre.

Eftersom ni inte har någon inverkan på henne när ni pratar med henne, är det bättre att man skickar en person som hon har mer respekt för.Någon som verkligen kan förändra hennes liv.
Har stött på nonchalanta personer tidigare, men när väl någon som kan göra något allvarligt mot dom, då lyssnar dom...

lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: BIMM
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 572
Senast: cirkus
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 585
Senast: Minimys86
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 144
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama