Hur kan man behandla hästar så??

nexxa

Trådstartare
Häromdagen tänkte jag att jag minsann inte kan träffa på mer galet hästfolk i min "hästhistoria".
Men visst fick man fler historier..
Fick nys om två halvblod som går och skrotar tillsammans, håll i er nu..den äldsta hästen är närmare 25 år och hennes "föl" är 13 år och de är ALDRIG, ALDRIG någonsin skilda åt..det går alltså inte att ta in ena hästen före andra eller bra ta in för att rykta..
Gubben som äger dessa har tydligen för över 14 år sedan låtit sitt fina halvblodssto bli betäckt av en fin hingst från F*y*n*e..Vid denna tid bodde hans dotter hemma, hon var rädd för att rida, men han envisade om att hon skulle ha en "fin och dyr häst" , tjejen flyttade snart hem ifrån och kvar stod hennes pappa alldeles för stolt för att då finna ett nytt hem till två hästar som kunde blivit kanon fina..
I stället har han nu låtit dem gå i en hage, de blir aldrig ryktade, dock blir de skodda men inte inom rätt tidsram..de får inte heller stödfoder på sommaren fast de behöver, flugmedel vet han nog inte ens att det existerar :smirk: hästarna är uppätna av knott..
Den yngsta hästen har blivit riktigt hemskt och tar ut otroligt mycket ilska på männsikor, men speciellt på andra hästar.
Folk varken kan/vill eller klarar av att rida in dem.Hästarna är ca 1,75 i mankhöjd och är som sagt VILDA och rädda för ALLT.De är helt enkelt farliga. Dessutom står den yngsta hästen i en box som är upphöjd, hästen i fråga kan inte stå helt rakt upp utan måste böja sig hela tiden för att inte slå i taket..
Jag blir alldes gråtfärdig av detta och arg !! :cry: :mad:
Visst kan man anmäla anonymt? Är dock lite rädd för detta ändå.Folk kommer säkert misstänka att det är jag och gubben i fråga är ingen man vill bråka med om man säger så.. :crazy:

Sv: Hur kan man behandla hästar så??

Gud vad tråkigt. Vissa ska inte ha djur.
Jag tycker du borde anmäla eller iaf prata med gubben. Hästarna har rätt till ett värdigt liv. Någon borde ju kunna ta sig an dem i detta avlånga land.
Lycka till !!

Hästarnas väl borde gå före din relation till gubben. Jag tycker absolut att du ska ta dig en snack med djurskyddet i kommunen. Dom kan säkert göra ett besök på ett snyggt sätt utan att du blir uthängd på något sätt...men låt det inte bara hänga i luften om hästarna mår dåligt. :cool:

Gör de inspektioner i alla stall?
Det borde ju vara så, även fast man kanske bara har 1-3 hästar.
Isådana fall är det ju bara naturligt att han får påhälsning för att de ska kolla kasa och takhöjd osv.

(Trådskrivaren)

Men det känns som att hans problem bottnar i djup okunskap, han vet väl knappt om att det finns ett regelverk för hästar och hästhållning... Det går inte att prata med honom om det?

Visst kan du anmäla anonymt.Men till myndigheten måste du dock uppge ditt namn.Men det framkommer inte till den du anmäler.
När jag anmälde en gubbe med vanvårdade får så frågade inspektören mig om jag ville veta hur det går för fåren? Visst sa jag, då måste han uppge anmälaren till den anmälde.Så det valde jag då.Jag gjorde det för djurens bästa.Gubben sket jag i.Han är bitter men "who gives a shit" :p

Det där låter ju inte som något djurskyddsärende. Aldrig bli ryktade eller ridna samt aldrig vart skiljda åt. Vad ser du för hemskt i det ?? Min fd fd häst och hennes näst sista avkomma gick i hop i 10 år och bara skrotade. Hade aldrig vart isär 5 minuter ens. Det som kanske kan anmärkas på är väl takhöjden i stallet då....Vad menar du med stödfodra ? Är hästarna jättemagra när dom går på bete ?

det där med att bli ryktade eller ridna är kanske inte lika illa, men det blir det när allt annat går fel..
Takhöjden är INTE okej och heller inte sönderbitna hästar..hästarna behöver också stödfoder eftersom betet är förstört..

En vän till mig som icke är hästintresserad kommer göra anmälan i stället så slipper det bli något..

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 127
Senast: Liten
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka