Hur kan jag hjälpa honom slippa stress på stallgången?

purity_666

Trådstartare
Min medryttarhäst är en kallblodstravare som lätt går upp i stress. Jag har jobbat med honom i ett år nu och vi har gjort enorma framsteg. Nu kan jag tex hoppa upp själv från pall i ridhus/på ridbanor som inte är hemma. Jag kan sela honom själv då han står helt still (förut var han omöjlig och man fick vara minst två) Han kan stå still lugnt på tävlingsplats, ja vistas på tävlingsplats överhuvudtaget.

Han gick på travet lite för länge, då han börjat visa väldigt tydligt att han vantrivdes. Nu mår han mycket bättre men går fortfarande lätt upp i stress.

Stallgången är en sån plats, oavsett om han är själv eller har sällskap. Han brukar tex alltid bajsa på gången, trampa runt och skrapa med hovarna.

Nu i sommar har jag bundit honom utomhus när jag ryktat. Sen april/maj har han inte en enda gång bajsat vid uppbindningsplatsen. Han står och halvsover, skrapar inte med benet, trampar inte runt alls. Också där oavsett sällskap eller inte. Han ser inte hagarna varken från stallet eller uppbindningen ute.
Så har jag haft honom på stallgången nu två gånger pga regn och båda gångerna har han dels bajsat på gången, dels trampat runt och varit orolig. Ena gången hade han sällskap av annan häst, andra gången var han själv.

Jag ser det som tecken på oro, lite som en del hästar alltid bajsar så fort de kommer in i transporten. Så hur kan jag hjälpa honom att bli lika lugn i stallgången som vid uppbidning ute?

Idag band jag honom i stallet så han kunde titta ut genom dörren, tänkte om det var omgivningen som var grejen, att han vill se vad som händer, men det är ingen skillnad.
Rutinen är inte annorlunda än när jag gör iordning honom ute, tvärtom, då lämnar jag honom ju helt när jag hämtar sadel och träns osv.

Så hur hjälper jag honom bli lika lugn inne som ute?

För att det blir kallt att stå ute i vinter och blött i ösregn?

Han går på lösdrift och har ingen egen box.

Binder du upp honom med en eller två uppindningar? Tänkte om han blir stressad för att han sitter mera fast i stallgången.

Annars om det inte handlar om det så är det bara att öva, korta stunder då och då, så det blir lite som en självklarhet att stå där. Ta ut häst innan han blir otålig och stressad.

@Grazing Jag har provat både med en och två. Jag har också bundit upp honom i en av boxarna ibland men han är inte lugnare där. Är han lös i boxen snurrar han bara runt när man ska pyssla med honom. Får han mat samtidigt så äter han ju men är inte lugnare ändå. Spelar ingen roll om vi ha sällskap av en, fyra eller ingen häst.

Han är snäll när hovslagare kommer, är inte odräglig, men rastlös och stressad.

Han blir stressad direkt, bajsar första gången inom en minut typ. Han kan bajsa 4-5 gånger en dålig dag och har som sagt inte gjort det utomhus en enda gång sen maj. Det är stor skillnad.
Ute kan han stå hur länge som helst och halvsover med hängande underläpp, men inte inne :(

Det är väl inte ett problem för mig, det går ju att pyssla och göra det man ska ändå, men tycker det är jobbigt för honom.
Han får inte mat direkt när han kommer in, så det är ju inte en sån förväntan heller. Maten får han när vi har ridit.

Min medryttarhäst är en kallblodstravare som lätt går upp i stress. Jag har jobbat med honom i ett år nu och vi har gjort enorma framsteg. Nu kan jag tex hoppa upp själv från pall i ridhus/på ridbanor som inte är hemma. Jag kan sela honom själv då han står helt still (förut var han omöjlig och man fick vara minst två) Han kan stå still lugnt på tävlingsplats, ja vistas på tävlingsplats överhuvudtaget.

Han gick på travet lite för länge, då han börjat visa väldigt tydligt att han vantrivdes. Nu mår han mycket bättre men går fortfarande lätt upp i stress.

Stallgången är en sån plats, oavsett om han är själv eller har sällskap. Han brukar tex alltid bajsa på gången, trampa runt och skrapa med hovarna.

Nu i sommar har jag bundit honom utomhus när jag ryktat. Sen april/maj har han inte en enda gång bajsat vid uppbindningsplatsen. Han står och halvsover, skrapar inte med benet, trampar inte runt alls. Också där oavsett sällskap eller inte. Han ser inte hagarna varken från stallet eller uppbindningen ute.
Så har jag haft honom på stallgången nu två gånger pga regn och båda gångerna har han dels bajsat på gången, dels trampat runt och varit orolig. Ena gången hade han sällskap av annan häst, andra gången var han själv.

Jag ser det som tecken på oro, lite som en del hästar alltid bajsar så fort de kommer in i transporten. Så hur kan jag hjälpa honom att bli lika lugn i stallgången som vid uppbidning ute?

Idag band jag honom i stallet så han kunde titta ut genom dörren, tänkte om det var omgivningen som var grejen, att han vill se vad som händer, men det är ingen skillnad.
Rutinen är inte annorlunda än när jag gör iordning honom ute, tvärtom, då lämnar jag honom ju helt när jag hämtar sadel och träns osv.

Så hur hjälper jag honom bli lika lugn inne som ute?

Inte ovanligt att löphästar reagerar m stress på stallgången. De har lärt sig att man tas bara ut på stallgången innan jobb. Och jobb för en del av dem var stress.

Så jag hade brutit mönstret att stallgången är före jobb.
Göra i ordning innan jobb ute. När hästen är trött in på stallgången. Ev tom servera en grovfoder-måltid där. Och sen bara ut i hagen.
Kräver mycket upprepningar.
Men brukar lösa sig.

Inte ovanligt att löphästar reagerar m stress på stallgången. De har lärt sig att man tas bara ut på stallgången innan jobb. Och jobb för en del av dem var stress.

Så jag hade brutit mönstret att stallgången är före jobb.
Göra i ordning innan jobb ute. När hästen är trött in på stallgången. Ev tom servera en grovfoder-måltid där. Och sen bara ut i hagen.
Kräver mycket upprepningar.
Men brukar lösa sig.

Ja han hade mycket stress i sig när han kom från travet, blev blockerad och bara sprang iväg. Vi har jobbat massor och lyckats vid transport och när vi är ute på äventyr. Stallgången är det som kvarstår.
Men det är ju som du säger, han förknippar det väl med jobb.

Han får alltid sitt grovfoder där, efter ridtur. Men ska göra som du säger nu resten av tiden man kan vara ute. Tack för tipset!

Ja han hade mycket stress i sig när han kom från travet, blev blockerad och bara sprang iväg. Vi har jobbat massor och lyckats vid transport och när vi är ute på äventyr. Stallgången är det som kvarstår.
Men det är ju som du säger, han förknippar det väl med jobb.

Han får alltid sitt grovfoder där, efter ridtur. Men ska göra som du säger nu resten av tiden man kan vara ute. Tack för tipset!

Så gör jag med otåliga unghästar, sveper av det värsta och sen ut och motionera och sen när de är rastade så myser vi och borstar längre osv. Till sist så är de lugna på stallgången per default :)

Först och främst: vilket bra jobb du har gjort med hästen, låter som ni har gjort stora framsteg på kort tid! :)

Jag har bland annat haft exakt samma problem med stallgången med min kallblodstravare. Det jag tror har hjälpt mest är att hon lärt sig av med att förknippa stallgång = jobb (som någon annan skrev) och jobb = jättemycket stressigt jobb. Vi har helt enkelt tagit ut henne i stallgången då och då, sen bara borstat i tio minuter för att sedan släppa ut henne i hagen eller i boxen igen. Andra gånger har hon fått jobba, men då kanske bara en promenad ner till hagen och tillbaka eller sju minuter tömkörning i skritt på ridbanan. Till slut har detta fått henne att inse att stallgången inte innebär att man måste stressa upp sig och stå och ladda för en maxprestation, utan att det faktiskt kan vara en rätt trevlig och lugn stund. Numera står hon och sover med hängande underläpp i stallgången :o Kan dock tillägga att det tog ett par tre år innan vi kom dit!

Kan tillägga en sak: att skynda sig ut för att motionera så att hon får "springa av sig" har aldrig funkat på just den här hästen eftersom det sitter i huvudet, inte i kroppen. Det går helt enkelt inte att låta henne springa av sig (tro mig, har testat....)

@westernsuzie Nej att springa av sig funkar inte med den här herren heller. Vi testade första gången han var i ridhus. Han var superstressad och bara sprang. Så instruktören tänkte att ja han får väl springa av sig så jobbar vi ordentligt sen. Jo tjena.. 45 minuter senare var jag helt död och hästen inte det minsta nervarvad. Så vi gjorde på annat sätt sen.

Nu i värmen har det gått bättre. Tror han tycker det är skönt att komma in nu så han står avslappnat på stallgången när man gör iordning honom. Får hoppas det håller i sig sen när värmen försvinner också.

Först och främst: vilket bra jobb du har gjort med hästen, låter som ni har gjort stora framsteg på kort tid! :)

Jag har bland annat haft exakt samma problem med stallgången med min kallblodstravare. Det jag tror har hjälpt mest är att hon lärt sig av med att förknippa stallgång = jobb (som någon annan skrev) och jobb = jättemycket stressigt jobb. Vi har helt enkelt tagit ut henne i stallgången då och då, sen bara borstat i tio minuter för att sedan släppa ut henne i hagen eller i boxen igen. Andra gånger har hon fått jobba, men då kanske bara en promenad ner till hagen och tillbaka eller sju minuter tömkörning i skritt på ridbanan. Till slut har detta fått henne att inse att stallgången inte innebär att man måste stressa upp sig och stå och ladda för en maxprestation, utan att det faktiskt kan vara en rätt trevlig och lugn stund. Numera står hon och sover med hängande underläpp i stallgången :o Kan dock tillägga att det tog ett par tre år innan vi kom dit!

Kan tillägga en sak: att skynda sig ut för att motionera så att hon får "springa av sig" har aldrig funkat på just den här hästen eftersom det sitter i huvudet, inte i kroppen. Det går helt enkelt inte att låta henne springa av sig (tro mig, har testat....)

Inte springa av sig, jobba = använda både kropp och knopp.

Hade samma problem med mitt sto. Stressade upp sig nått förskräckligt i stallgången och bajsade hela tiden. Skapade med benen, trampade runt krockade in i väggar med rumpan och blev ännu mer stressad.

Nödlösningen blev att göra iordning henne uppbunden utomhus. Fungerade superbra. Hovis fick sko ute. och hon stod och halvsov. Inte en lösning för längden, men det fungerade då.

Sen flyttade jag henne till ett annat stall så nu går hon på lösdrift. Samtidigt har hon stått i två månader och bara tagits in för att borstas. Mycket lugnare. Till och med hovis reagerade på hur lugn hon var i stallgången.

Tänker också, som någon skrev tidigare, att det kanske har en del med uppbindningen att göra? Det kanske räcker med att "skärma av" hästen på stallgången med rep eller kedjor framför och bakom i strax över boghöjd. Eller kanske ha grimman runt halsen och knäppa fast honom. Mest för att ge lite rörelsefrihet och så att han kan titta sig omkring lite, klia sig etc.
Jag gjorde så på min förra medryttarhäst, också en stressad travare. I början bara när vi var helt själva i stallet, men efter hand även när andra var där. Jag skällde aldrig på honom utan backade honom bara lugnt när han ställde sig för långt fram. Såg till att alla boxdörrar var stängda så om han vände på sig och började titta runt var det inte hela världen. Och så mycket mys såklart, massage i nacken tyckte han var toppen :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar