Hur kan en för bred sadel vara skadlig?

Docka

Trådstartare
Min häst har breddat sig något otroligt sedan jag köpte henne!

Jag är vanligtvis bra på att se hur en sadel ligger, men har antagligen blivit lite hemmablind vad det gäller min egen.
Den har alltid legat så fantastiskt bra, att jag inte tänkt på hur mycket hon breddat sig det senaste halvåret (hon har tom. växt ur täcken, är 11-12 år..).

Det har 'gått så långt' att hästen fått en låsning i ryggen pga sadeln :(
Nu är sadeln dock breddad och jag och equiterapeuten kom fram till att det kan vara bra att rida med fårskinnspad under för stötdämpningens skull.

Det jag nu är lite orolig för dock är att sadeln blivit lite för bred!
Det kan dock vara att jag är van vid att den var för smal...

Just nu rider jag med fårskinnspad under + JW's pad (á la polypad) som jag har när jag tränare hemma.
Det blir såklart mycket 'massa' mellan sadel och rygg, men med detta under är det utrymme för ungefär ett finger mellan sadeln och manken.

OM sadeln skulle vara lite för bred, hur kan det bli skadligt för hästen?

Den ligger inte an någonstans mot ryggrad/manke, framförallt inte om jag bara lägger på sadeln eller med ett tunt schabrak.
Är det då bättre eller sämre att jag rider med så pass mycket emellan?

Jag tycker om att träna med pad istället för schabrak hemma just för att det ska bli skonsammare mot hästens rygg (nu blir det väl kanske tillräckligt skonsamt med bara fårskinnspaden??)

Sadeln passar henne väldigt bra i övrigt, det far som sagt bara bommen som var för smal tidigare...

Tack för svar!:bow:

Sv: Hur kan en för bred sadel vara skadlig?

Lite för vid kan ju temporärt korrigeras av en pad utan att det skadar, men en alldeles för vid sadel riskerar att ligga mot manke och rygg.

Men det är alltså bara trycket man ska akta sig för?

Den ligger ju absolut inte an någonstans, så då borde det vara lugnt?
Då är det bara jag som är van vid att ha så mycket luft emellan eftersom sadeln var för smal?

låter som du är van vid att sadeln är för smal ja... så länge inte sadeln ligger an mot manken eller tippar framåt är det ingen fara. jag skulle inte ha så mkt under, räcker helt säkert med antigen/eller. annars blir den ju för smal igen. :p

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 104
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama