Hur kan det skilja så mycket mellan försäkringsbolagen?!?

R

Rigoletto

Idag ringde jag runt o kollade upp lite försäkringspriser hos olika bolag. Försäkringen skulle gälla en blandrasvalp, welsh springer spaniel/clumber spaniel.

I Agria skulle en försäkring kosta 2892:-/år, i Folksam skulle samma försäkring kosta 972:-/år om man hade 20.000:- i vet.vård, 1228:-/år om man hade vet.vård på 40.000:-.

Det skiljer ju nästan 2000:- per år :eek:

Sen ringde jag o kollade vad en försäkring på Bullmastiff kostade per år hos Agria och fick till svar 4492:-/år.
En dag senare ringde min kompis o frågade exakt samma sak o fick då till svar 2900:-!!!

Brukar det vara så här eller beror det på vem man pratar med?!

Sv: Hur kan det skilja så mycket mellan försäkringsbolagen?!?

Knappar jag in Bullmastiff hos Agria samt att jag bor i Göteborg skulle en sådan hund kosta mig 2866:-/året. Knappar jag in att jag bor uppe i Norrland där min mamma bor kostar försäkringen 2560:-/år. Det kostar mer om man bor i en storstad. Fast det skiljer ju ganska mycket mellan 4492:- och 2900:-.

Ang om det beror på vem man pratar med..mjao, ibland kan det göra det. Du vet man kan förhandla till sig nästan vad som helst bara man snackar med rätt person....Nu vet jag inte hur ni gjorde, men jag själv har förhandlat mig till fördelaktigare premier än vad jag haft rätt till ibland, enbart för jag snackat med *rätt* person.

Jag bor i en liten stad, ungefär 12,000 invånare. Jag tycker det är jättekonstigt, hon måste ha sagt fel till mej...:confused:

Har Folksam till min blandrastik och betalar 95 kr i månaden; med veterinärvård upp till 40 el. 50000 kr + att de täcker allt utöver självrisken (inga 20% som man ska betala själv alltså!). Hade jag haft henne i Agria hade det blivit typ 1500 kr dyrare per år, så jag tror inte att de sa fel till dig - Agria ÄR dyrare.

*KL*
Jag har mina 4 katter + Zingo i Agria och betalar 163 kr/ mån. Alla har vet.vård upp till 30 000.

Hur kan du ha sådan försäkring ? På Folksams sida står ju:

Självrisker
Veterinärvård: 1 200 kronor för varje behandlingsperiod om högst 125 dagar plus 20 procent av överskjutande kostnad. Behandlas din hund för flera olika sjukdomar eller olycksfall under samma period betalar du endast en självrisk.

Hmm...kan vara så att jag blandade ihop med hästens försäkring...?! Typiskt mig i såna fall...:o

Jag ringde och kollade vad min hund skulle kosta, kikade lite på andra bolag och tecknade sedan i det första på nätet. När förs.brevet sedan kom var priset mer än en tusenlapp högre än vad jag fått för uppgift i telefon. När jag ringde och undrade visade det sig att i telefonuppgiften hade de glömt att fråga efter hundens ålder, och i och med att det var en äldre hund blev premien också högre... :mad: Mänskliga faktorn, antar jag.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 236
Övr. Hund Fick hem ett nyt försäkringsbrev på ponnyn, och då var det en folder med om 'förändringar och nyheter i försäkringarna', som gällde alla...
Svar
14
· Visningar
5 936
Ekonomi & Juridik En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 845
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar