Hur kallt/varmt är det i era stall?

Sv: Hur kallt/varmt är det i era stall?

:D Just nu är det bara tre hästar i stallet, men det blir aldrig kallare inne än6-7 grader minus, då kan det vara 20 minus ute, ventilation på gammalt vis med springor lite här och var och trummor som går ut i ytterväggen sedan ladugårdstiden. Ganska högt i tak. Tömmer vattenhinkar på morgonen och fyller vid intag, så slipper man is i hinkarna. Vattenpump står i frostfritt utrymme där även foderhinkarna bor så slipper hästarna frusna morötter och betfor. Gammelhästen som är klippt har täcke inne, ungdomarna är utan, bäddat till knäna med mysig halm så kan de tugga hela natten!!:D

Har också ett kallstall, tempen ligger runt nollan. Har ett litet stall för 2 hästar så dom värmer upp det ganska snabbt. Har en värme-tråd i vatten ledningen men vattnet fryser ändå ibland. Tar då fram värmefläkten och tinar upp ledningen.

Álin skrev:
Nu när det är kallt, så är det samma temp som ute, kanske någon liten grad varmare eftersom det inte blåser något direkt inne i stallet.

Är det varmt ute, så är det alltid svalt inne i stallet.

Det är alltså ett helt oisolerat stall, öppet upp i nock. Vattenledningarna till vattenkopparna är dock isolerade och det är varmvatten i dem. Sedan är sadelkammare och tvättstuga isolerade och uppvärmda så vattnet fryser inte.

Har aldrig haft kallare än -4 på morgonen när jag kommer till stallet.
Tre hästar och 4 getter som värmer upp det nattetid. Är det -20 eller mer stänger vi lufttrumman i taket under natten medans dom små ventilerna får vara öppna och orörda jämt.
Ibland har jag en värmefläkt igång medans jag mockar för min,getterna och vattnets skull.

Både jag och hästarna trivs i kallstall då jag hellre huttrar lite än svettas, man får ju upp värmen när man mockar:)

I ena stallet ca 0°C när det är -15° ute, i det andra stallet är det ca 15° jämt!

Nu på vintern ligger det runt +5... Vi har bra ventilation i stallet så luften är alltis fräsch.. (när inte stallägaren ska snåla och stänga av den över dagen..:mad: )

Har ungefär samma som temperaturen ute.Helt perfekt för hästarna.
Har inte haft täcke på dom inne den här vintern eftersom att dom har bra med vinterpäls;) .

Har bra ventilation oxå ,noken är lyft några cm så luften står aldrig stilla.
Helt perfekt!

Liknande trådar

Fritid Hej Letar efter en lampa att ha i min microcamper (läs bilen). Den behöver gå på batterier och inte vara så stor. Jag vill hemskt gärna...
Svar
2
· Visningar
300
Senast: jemeni
·
Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
938
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Trädgård & Växter Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
588
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama