Hur kallt/varmt är det i era stall?

S

Sóley

Jag ska ta upp en termometer till stallet idag för att se hur kallt det är - alldeles för kallt enligt mig. Vilken temperatur har ni i era stall? Någon som har koll?

Sv: Hur kallt/varmt är det i era stall?

När det är minus 15-20 grader ute så är det minus 5 grader i stallet.
/W

När det har varit som kallast ute, nedåt 15-20 minusgrader, har stalltemperaturen legat på ca 2 plusgrader.

2 vanliga små stallfläktar räcker för att hålla den temperaturen, och de brukar sällan vara på när det är varmare än ca 8 minusgrader ute.

När det blir varmare brukar stallet vara ca 10 grader varmare än utetemperaturen, men skilnaden minskarju varmare det blir ute. På sommare är det nästan svalare inne i stallet...

Stallet är en stenbyggnad i suteräng.

Nuvarande stall är ungefär som ditt, men det vi tidigare stod hade i strort sett samma temperatur som ute, vilket enligt mig inte är något problem, snarare tvärtom.

Till trådskaparen:

Håller stallet samma temperatur som ute kan jag vara ganska säker på att luften är bra, för hade luften stått still i stallet hade det blivit uppvärmt av hästarna.
Det är vi människor som vill ha varma stall inte hästarna.

Mvh
Camilla

Kollar temperaturen i stallet flera gånger om dagen när det är kallt ute. Det måste jag hålla koll på så att inte vattnet fryser. Hästarna värmar upp stallet på natten så om man är noga med att hålla stängt stallet på dagen brukar värmen hållas kvar under dagen ganska bra. Försöker att aldrig ha minusgrader i stallet, skulle det bli på gränsen har jag en kran som alltid står och rinner. Men även om det är 10-15 minus ute så brukar hästarna hålla stallet på några plusgrader. Jag har inga värmefläktar eller så.

Mina hästar står i kallstall, så jaa.. Det är kallt. :)

När det inte är några hästar inne så är det nästan lika kallt som ute men när hästarna kommer in för natten så blir det ju varmare. När det är ner mot -20 grader ute så brukar vattnet kunna frysa inomhus. Inte så att det fryser i hela hinkarna men det brukar kunna bli en tunn hinna på vattenytan.

På sommaren så är det svalare i stallet, så då är det helt perfekt att ställa in hästarna på dagen en varm sommardag så de slipper alla odjur.

Nu när det är kallt, så är det samma temp som ute, kanske någon liten grad varmare eftersom det inte blåser något direkt inne i stallet.

Är det varmt ute, så är det alltid svalt inne i stallet.

ch791022 skrev:
Håller stallet samma temperatur som ute kan jag vara ganska säker på att luften är bra, för hade luften stått still i stallet hade det blivit uppvärmt av hästarna.

Mvh
Camilla

Luften står alltså still i mitt stall, nu på vintern när jag vill hålla inne värmen, men jag ser ändå till att det inte blir dålig luft. Har en stor fläkt som jag kan sätta på som sitter kvar från den tiden stallet var för kossor och det finns ventiler överallt som går att öppna mer. Men på vintern när det är såhär kallt så upplever iaf inte jag att luften blir så dålig även om man håller stallet stängt.

Eftersom vi har vattenledningar och sånt i stallet så har vi runt 3 eller 4 plusgrader... tyvärr så strejkar dörren vid vattenkranen ibland så då fryser vattnet:cool: men då bara just där.

ch791022 skrev:
Till trådskaparen:

Japp, luften är bra, ventilationen är riktigt bra, men jag fryser *pekar på mina blå läppar*

*knapplån*

Tack för era svar! :bow: Vi har nog samma temperatur inne som ute, och nu längtar jag desperat efter varmare väder.

Det vet jag en del som har faktiskt:idea: Om det är till någon tröst så är tydligen kallstall det bästa (har jag hört av några hästkunniga människor:p

Fast själv tycker jag det är lite trist eftersom hästarna måste ha täcke inne med , om det blir för kallt:smirk:

jag har en 8 grader inne om det är -10-15 ute o Bra luft.

Det som är viktigt är Luftfuktigheten, skaffa en sdn mätare.

För vatten kranen, kan man sätta ett element vid rören.
Glöm inte att installera Jordfelsbrytare.

Mina hästar står i utestall, så om det är 20-, så borde det väl vara 10-15- i mitt stall..:D

Mellan 0 och +5. Kan bli ngn minusgrad om det är kallt och blåser hårt ute.
Jag har halmbäddar, annars vore det betydligt kallare.

Sommartid är mitt stall svalare än ute temperaturen.

Vi har bra ventilation i stallet trots att det är byggt 1870 och det inte finns någon elstyrd ventilation (bara trumma plus ventiler) och vi kör också en elluftavfuktare hela dagarna då hästarna är ute och om det är riktigt kallt har vi en vanlig typ byggfläkt som hänger i taket och ger tillskottsvärme. Lufttrummans öppning reglerar vi som vi vill och den är stängd på dagarna för att hålla värmen kvar och olika öppen på nätterna beroende på hur kallt det är ute. Vi har f.n. 7 hästar i ett stall med plats för 10 st.

Med dessa förutsättningar har vi på vintern nästan aldrig kallare än +6 grader eller varmare än +10. Normalt sett ligger det kring 8 plusgrader.

Jag har "kall stall" som det tydligen så fint heter.. ;) Ingen uppvärming eller så så är väl det man har, trodde inte det var så vanligt med kallstall som det tydligen är. Är alltså inte ensam om frysna kranar och blåa läppar :banana:
Tycker inte det är nå större problem, ganska litet stall så de tre pållarna värmer upp det lagomt å håller man dörrarna stängda så hålls värmen oxå uppe.. (dvs om de inte är -25grader)
Ang luften så är det säkert sant att det blir sämre luft då man försöker ålla värmen inne, men tycker inte det problemet är så stort nu på vintern, å på sommrarna öppnas ju ventilerna så luften hålls fräch..
Och är det nu 25- ute så trivs ju inte hästarna ute heller, iaf inte mina står bara i ett hörn å surar.. :rofl: så då får de gå in tidigare ist så hjälper de ju till att hålla kranen rinnande oxå.. :bump:

Alldeles för kallt enligt mig, brr... Nu som det är mellan -3 (på dagen) och -15 så ligger temp i stallet strax över nollan, kanske 2 pluss.

Som tur är har jag varm sadelkammare annars skulle jag frysa ihjäl! :crazy:

10 grader och torr fin luft skulle jag ville ha.

Jag har samma temperatur inne i stallet som det är ute. Det enda problemet vinterhalvåret med kylan är det frysande vatten.

Liknande trådar

Fritid Hej Letar efter en lampa att ha i min microcamper (läs bilen). Den behöver gå på batterier och inte vara så stor. Jag vill hemskt gärna...
Svar
2
· Visningar
300
Senast: jemeni
·
Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
938
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Trädgård & Växter Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
588
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama