Hur jobba med fd galoppör?

M

monchestre

Min syster har sedan ett år tillbaka en valack f. 99 som sprungit mkt förtjänstfullt i ca 4 säsonger. Meningen är nu att han ska gå hoppningar runt 1 meter. Till er som jobbar mkt med galoppörer både på banan och som ridhäst har jag lite frågor, då jag känner mig lite bekymrad för hans framtid.

1. Han har till synes mkt svårt att få upp styrka i bak. Har otroliga problem med alla typer av övergångar. Några tips?

2. Galoppen är så oerhört svår att reglera, både framåt och bakåt. Tips?

3. Hästen verkar inte riktigt förstå skänkel varken sidförande eller framåt. Tips?

Efter lite ofräsch periodi början av året kollades han för erlichia, böjdes och röntgades etc, men inget fel. Vad göra med detta lilla vingelbygge? Tänkte att han kanske skulle må bra av ett besök hos kiropraktor. Vad tror ni?

Jag frågar här för att det sätt som jag jobbar med mitt halvblod inte verkar passa alls, alt. har jag för dåligt tålamod och för höga krav...

Sv: Hur jobba med fd galoppör?

Tyvärr finns det inga genvägar utan att bara träna och träna för att hästen ska få styrkan och förståelsen att klara det din syster vill. Fullblod brukar vilja lära sig och gör det ganska snabbt är min erfarenhet. Mycket kärlek är inte fel heller :smirk: Lycka till!!!

Är inte ute efter genvägar heller, snarare konkreta tips på träning då det jag föreslagit för min syster uppenbarligen ej hjälper, alt. hon rider för dåligt.... Tycker att ett år utan förbättring signalerar att ngt är fel i träningen?
Ett år är kort tid, det är jag medveten om, men man borde kunna se om det går i rätt riktning iaf.

Min syster har sedan ett år tillbaka en valack f. 99 som sprungit mkt förtjänstfullt i ca 4 säsonger. Meningen är nu att han ska gå hoppningar runt 1 meter. Till er som jobbar mkt med galoppörer både på banan och som ridhäst har jag lite frågor, då jag känner mig lite bekymrad för hans framtid.

1. Han har till synes mkt svårt att få upp styrka i bak. Har otroliga problem med alla typer av övergångar. Några tips? Bästa sättet för att få bra bakbensmuskler är klättring och hoppa studs alternativt cavaletti.

2. Galoppen är så oerhört svår att reglera, både framåt och bakåt. Tips? Strunta i galoppen ett tag. Hur är han att temporeglera i skritt och trav? Testa att bara fatta galopp och sedan bryta av direkt när (helst innan) han börjar öka. Galoppfattningar är också bra för muskelbygge i baken.

3. Hästen verkar inte riktigt förstå skänkel varken sidförande eller framåt. Tips? Förstår han "skänkel" från marken sidoförande? Alltså flyttar han för tryck åt sidan när man trycker vid skänkelläget? Mycket markarbete från amrken just med sidoförande brukar fungera både på travare och galoppörer. Mycket beröm direkt när det finns antydan till att bli rätt.

Efter lite ofräsch periodi början av året kollades han för erlichia, böjdes och röntgades etc, men inget fel. Vad göra med detta lilla vingelbygge? Tänkte att han kanske skulle må bra av ett besök hos kiropraktor. Vad tror ni?

Jag frågar här för att det sätt som jag jobbar med mitt halvblod inte verkar passa alls, alt. har jag för dåligt tålamod och för höga krav...

Har svarat på endel av dina frågor här uppe. Svårt att ge bra svar när man inte ser hur hästen rids. Har ni möjlighet att få tag i en tränare som kan komma ut och tipsa lite om vad som behövs göras?

Har du kollat hans bakknän ordentligt? Han kan ha problem där som du behöver behandla innan han kan börja använda dem i ridhästform.

Tack för tipsen!
Dessvärre är det så vi jobbar med honom nu, men det där med skänkel från marken ska jag pröva med honom!
Ang. galopparbetet så skenar han inte iväg eller så, men han har en "komfortzon" som han inte gärna lämnar, samt att det är mkt svårt att få honom aktiv, svårt att få med bakdelen och få det där drivet man vill ha i hoppningen. Just fattningarna är en stor akilleshäl, och har dessutom fått lära mig att inte jobba med övergångar FÖÖÖR mkt då det tydligen sliter hårt. Alltså tycker jag man ska begränsa det arbetet till ggr/vecka ca.

Han hopptränar för tränare en gång i veckan och klarar banor på ca 90-100 cm ganska OK, han har dock stort behov av att komma av utifrån och kapar i princip ett galoppsprång på varje distans.
Att hoppträna en gång i veckan för tränare är dock den lilla biten av arbetet... tränaren har väl gjort samma analys som jag, typ snäll och positiv häst men behöver mer styrka.

På din undrarn om hur hästen rids så är väl grundidén att hästen ska komma upp från bogarna
8där han går rel. tungt), lätta fram o sätta sig mer på bakdelen. Detta är ju ett långsiktigt jobb, men det är det vi hoppas på till slut.

När han var på klinik så tyckte man tydligen inte att det var nödvändigt då han inte hade några böjprovsreaktioner bak... när han var skrabbig var det dock också min första tanke. Så nej, tyvärr är bakknäna inte kollade.

Kolla att den är ok som sagt.

Fullblod kan vara bra på att stoppa ut bakben och bogar och därmed komma undan rätt bra. Det kan kännas som att hålla reda på en tvål i ett badkar med en del:cool:

Övergångar skritt-galopp anstänger ju mer än övergångar skritt -trav eller halt - skritt. Det grund jobbet kan du alltid göra, det stärker.

Rakriktningen verkar vara det ni måste få koll på annars får ni aldrig upp den från bogarna. Där behöver en bra dressyrtränare kanske hjälpa er att se vad hästen gör.

Jag känner igen det där med "komfortgalopp" som ett par av mina gärna låg i vilket innebar att de jobbade så lite som möjligt:cool: Bekväm trevlig lagom galopp...... Inomhus och på volten alltså. Att hoppa ur den går inte. Hästen kan t o m börja stanna då. Den har ju inte baken med alls.

Det är lättare att börja jobba med galoppen utomhus på större ytor där ni kan få mer framåtbjudning (riktig alltså, inte hetsande) Jobba med att reglera steglängden (vilket ni behöver i hoppningen f ö) och att få hästen att svara framåt o tillbaka: öka tempot genom att länga på steget o tillbaka genom att korta, men att behålla takten.

Tack för tipsen!
Dessvärre är det så vi jobbar med honom nu, men det där med skänkel från marken ska jag pröva med honom!
Ang. galopparbetet så skenar han inte iväg eller så, men han har en "komfortzon" som han inte gärna lämnar, samt att det är mkt svårt att få honom aktiv, svårt att få med bakdelen och få det där drivet man vill ha i hoppningen. Just fattningarna är en stor akilleshäl, och har dessutom fått lära mig att inte jobba med övergångar FÖÖÖR mkt då det tydligen sliter hårt. Alltså tycker jag man ska begränsa det arbetet till ggr/vecka ca.

Han hopptränar för tränare en gång i veckan och klarar banor på ca 90-100 cm ganska OK, han har dock stort behov av att komma av utifrån och kapar i princip ett galoppsprång på varje distans.
Att hoppträna en gång i veckan för tränare är dock den lilla biten av arbetet... tränaren har väl gjort samma analys som jag, typ snäll och positiv häst men behöver mer styrka.

På din undrarn om hur hästen rids så är väl grundidén att hästen ska komma upp från bogarna
8där han går rel. tungt), lätta fram o sätta sig mer på bakdelen. Detta är ju ett långsiktigt jobb, men det är det vi hoppas på till slut.

Jag förstår den biten om hur hästen rids som grundide. Men det är svårt att ge råd om man inte ser hästen och ryttare och "hur" ryttaren rider hästen.

Ni kanske ska vänta med de stora hoppen och sänka er ner till studs osv igen. Ingen större ide att hoppa så högt om han inte har musklerna för det kan göra större skada än nytta.

SEdan kan jag hålla med Flashlight om att ut att galoppera. Komfortzonen har alla galoppörer över lag skulle jag tro. Men det är just precis där han inte ska ligga. Men som sagt svårt att komma med bra råd utan att se hästen ridas.

Tömkör ni något? För där kan man också bygga endel muskler utan att sitta på och i vissa lägen kan det vara lättare för hästen.

Tack för bra input!

Trodde faktiskt att skritt/trav övergångar var minst lika slitsamt, men om du säger det så, kan han säkert göra lite mer av det arbetet då:)

Rakriktningen är verkligen ett problem. Han kan inte ens gå rakt ut ur boxen, därför undrar man ju vad som fattas honom...:(

Tycker det där med att jobba utomhus är jättebra, gör det mkt på min egen häst. Det gör dessutom att man mer känner hästen när den "inte är hemma" sas, alltså behöver man inte bli grymt chockad på första tävlingen ute, hästen är stark o tittar på allt etc.

Tänkte själv pröva att rida honom lite med graman nu. Jag vet att det inte är det ideala för en häst på bogarna, men just övergångarna är ett läge där han slår sig fri ganska våldsamt. När man sedan försöker sparka på honom för att han ska släppa bettet så kommer han också mkt över tygeln och inträder i ngn typ av passgång. Vad tror du om att pröva det?

Nu tycker ju inte jag att 1 m är ett stort hopp, men jag kan faktiskt hålla med om att det räcker för honom att hoppa lite lägre och ställa högre tekniska och lydnadskrav istället. Nu är det dock inte jag som tränar ekipaget, och vi är ändå nöjda med tränaren tycker jag.

Tömkörning hade säkert varit jättebra! Tyvärr är mina kunskaper där ungefär lika med noll. Men det finns faktiskt bra kurser härikring där man tar med egen häst, så det hade kanske varit något att prova!:idea:

Nej, jag tror ju inte på graman, bla för att han ska fram till handen och inte krypa bakom.

Jag tror mer på att träna upp styrkan för då kommer han inte att behöva slå sig fri i övergångarna, när styrkan finns. Samt att rida honom rak, vilket kommer att innebära svag öppna i ena varvet tex.

Håll koll på bogarna och rid övergångar halt - skritt - trav -skritt -halt och kräv svar direkt, så kommer han samtidigt att stärka sej bak så att han inte behöver slå upp huvudet så småningom, utan du kan ha honom kvar. Men låt honom sätta fram nosen i början, eftersom han nog troligen inte orkar annars. Det vitkiga är att bakdelen kommer in under honom.

Du kan göra igångsättningar i trav från lite bogen in -tänk i det varv där han tenderar att köra ut bogen och sätta in bakdelen. Kräv inte mer än att han verkligen tar in bogen dock, det är jobbigt.Samt gå ner i skritt i bogen-in eller svag öppna.

I andra varvet samma men då ur tänk tagen bakdel.

I alla fall en kvart minst varje pass bör han klara att arbeta så. Ni behöver ju inte kräva mer än att han verkligen sätter in bakbenen under kroppen och inte petar ut en bog nånstans att börja med.

Om han bara är otränad och sned "av naturen" så bör han efter lite träning klara att sätta sej lite i dessa övergångar och ni får honom mer och mer på bakdelen och kan då ta in även övergångar till galopp i samma arbete.

Kom ihåg att sitta rakt över. Det är svårt om hästen vill placera en åt det håll där den tycker det är bekvämast:cool:

Brukar försöka jobba på det sättet när jag själv rider honom. Om man tittar på mina egna fel och brister dock ,så blir jag lätt lite stark i handen då hästen som i det här fallet tar sitshjälperna dåligt eller inte alls. Därför rider jag ibland min egen med graman i tex bomarbete kanske 1 ggr /månad eller så. Hästen ska ju förstås inte hänga på gramanen men iom att det är så svårt att få honom att hålla sig inom ramen i övergångarna så är jag rädd att det bara blir massa hand, sänkt rygg = ett mkt negativt pass.

Brukar försöka korrigera bogarna mest hela tiden med "fyrkantsvolter" alltid rida si och så många steg inanför spåret och det brukar hjälpa just det ridpasset, men inte ge någon effekt på helheten.

Försöker sitta rakt..men slagsidan är påtaglig:cry:

du får gärna förklara vad du menar med tagen bakdel!

Att man puttar in bakdelen lite som ett sluta-tänk.
På volt, och i det varv där han INTE vill få med bakdelen utan går med den på ett tredje spår utanför volten. Då puttar man in den så att han spårar helt enkelt.
Man ska samtidigt ha koll på yttersidan och ev leda bogen utåt = samma tänk, att få fram o bakdel på samma spår:idea:

Jag (men det är jag det, andra kan tycka det är fel) brukar förstärka med rösten för att få hästen att förstå när man gör halt eller ner i skritt osv. Samtidigt som man ger hjälpen, dvs spänner till i mellandelen (jag trampar ner hälen en aning också, ger samma effekt:o)

Särskilt på fullblod som är så lättlärda tycker jag kombinationen med rösten fungerar jättebra och när man får igång hästen så kommer den att snabbt svara och därmed sätta sej bättre i halter o även mellan trav o skritt. Av det blir sen igångsättningarna bättre och ni kommer längre och längre stund kunna få honom kvar på bakdelen.

:idea: Ok då fattar jag lite bättre! Tack så mycket för din hjälp!

Liknande trådar

Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 570
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 718
Hästvård Jag har en travare på foder som jag haft i ca 1 månad. Han är sex år och riden sen slutet på 2011. Jag har under denna månad kunnat...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 569
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar