Häst som snedbelastar högerbakben

Sv: Häst som snedbelastar högerbakben

Då kanske du har pengar i överflöd och är beredd att chansa. För mig är det inte ett alternativ att först köpa hästen för 10.000kr och sen lägga ner ytterligare 10 på veterinär vård. Utan att vara säker på att det kommer gå att använda som ridhäst. Då köper/tar jag hellre en frisk häst på foder.
Det är ju inte jag som gjort att han blivit halt/sned.

???
Om hästen kom till dig efter travet och visserligen gick igenom böjprov men blivit knackig efter det så självklart kan ngt ha uppkommit av din träning ? Väldigt många hästar som byter disciplin som blir skadade och reagerar på bytet .
Tycker du resonerar väldigt märkligt . Vill du inte ha hästen om den kostar en utredning så lämna tillbaka den . Att behandla med ET fyra gånger lär vara ekvivalent med en undersökning av hästen . En hältutredning initialt kostar INTE mer än ett par tusen .

Men nästa vecka kommer min vet ut och kollar honom under longering och vid ridning. Sen får vi väl se vad som händer. Blir väl antagligen metacam ett par dagar för att se om han blir bättre.

Hästen kom inte till mig direkt från travet. Han har varit ridhäst i ca 1 år. Han var ren på böjprov men inte på volt. Han har inte blivit knackig efter att jag tagit honom. Han har börjat röra sig bättre under den månaden som jag haft honom.

Jo tack. jag har haft häst i 18 år så jag vet vad det kostar. Om hästen är ren på böjprov så kan det ju ute sluta ledinflammationer i stora drag.
Däremot kan den ju fortf ha ont. Det är väl ändå ägaren som har skyldighet att behandla hästen alt ta bort den. Jag har ingen lust att ta mig an en häst som är ofräsh när jag kan hitta en som är frisk. Det är väl inte så konstigt?
Jag har inte sagt att jag inte tänker gör nånting. Det jag däremot inte tänker göra är att åka in på klinik och göra hältutredning.Det får ägaren gör i så fall. Och som någon skrev så kommer en hältutredning inte stanna på 2.000kr. Jag har gjort vet.bes och jobbat upp hästen. Nu ska en veterinär kolla på hemma plan. Är han inte fräsh så lämnar jag tillbaka honom.

Fast i många fodervärdsavtal så står det ju att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som den lämnades ut... Jag hade då inte velat få tillbaka en häst som inte var fräsch, har du ens pratat med ägaren om denne vill ta tillbaka hästen utan ha en ordentlig hältutredning som underlag?

Konstigt ekonomi tänk . Vad ska du betala en hemma vet för som inte ens kan utreda vart ett ev problem sitter eller beror på ?

Håller med, att ha en fodervärdshäst innebär ju samma ansvar som att äga bara att man slipper inköpskostnaden. Hade min fodervärd (som fått göra en del utredningar och många sadelutprovningar) velat att jag skulle betala eller lämna tillbaka så fort något inte går problemfritt hade jag blivit besviken och sur!
Det är ju som att man skulle adoptera ett barn och sen visade de sig ha något handikapp eller bara skrika på nätterna så vill man lämna tillbaka det... Du har ju adopterat den här hästen då får du ju ta hand om den också!

men hästen rörde sig likadant när jag tog mig an honom. Han rör sig BÄTTRE nu. Men inte helt bra. Han är sned i sitt bäcken och det har def inte kommit av en månads skritt hos mig. Om du hade läst tråden hade du sett att jag tog mig an honom ENDAST för att han gick igenom böjprov utan anmärkning och eftersom det inte gick att göra nån longering så trodde jag och vet att det kunde bero på att han var öm i ryggen. Som med träning skulle kunna bli bättre. Men nu är han inte öm i ryggen längre och han rör sig fortf lite orent i vänster varv på volt. Inte annars.

Jag har läst hela tråden men jag förstår inte tänker iallafall.
Står det någonstans i ert avtal att han var sned i bäckenet när du tog honom annars finns det ju inget som bevisar att han inte blivit det hos dig, finns ju mängder med anledningar till snedbelastningar så bara för du tycker att du inte gjort något så kan det ju ha hänt ändå. Sedan förstår jag fortfarande inte varför du är villig att slänga bort pengar på en ny gårdsbesiktning som inte kommer kunna ge några besked?

Lämnar man bort en häst på foder så är det ju för att man av någon anledning inte kan ha kvar den själv. Jag tycker det är oansvarigt att ta på sig ett sånt stort ansvar med inställningen att om något krånglar så lämnar jag tillbaka den. Ägaren hamnar förmodligen i en jobbig situation, hästen får åka onödigt mellan olika människor och risken är stor att problemet fortsätter vara olöst.

Många som tar hästar på foder verkar tro att det är någon slags billig version av hästägande där man inte ska behöva bekosta något mer än mat och uppehälle, det är ju ändå inte ens egen häst. Nej det är det ju inte på pappret men den är ju din så länge du har den på foder vilket innebär att hälsoansvaret också ligger på dig oavsett vad som behövs, man kan ju inte välja vilka delar man vill ta ansvar för. Sedan säger du också att du inte vill ha någon skadad häst på foder när du kan få en frisk häst men hur vet du att den håller sig frisk då? Ska du lämna tillbaka varenda gång hästen blir sjuk, skadad, ändrar sitt beteende?

Ja att ta ut en hemma vet som kostar 800-1000kr som kan se om han är halt eller bara sned. Eller åka in på klinik och betala 3.000kr ggr 3 besök där man kör uteslutnings metoden och ska bedöva nerifrån och upp. Där är mitt ekonomi tänk =) Tills man kommer till ryggen/länden. Jag tror att en veterinär som kommer hem till mig kan konstatera om hästen är halt eller inte. Det är ju vad jag vill veta. Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå med att jag inte vill ta mig an en ev ofräsh häst? vore ju skillnad om han var helt utan anmärkning vid själva överlämnandet och att jag hade gjort att han blev ofräsh.

Men du säger ju att du bara tog honom FÖR ATT han var utan anmärkning?

Men om jag tar hästen på foder så har jag enligt avtalet rätt att säga upp det. Detta ska ju ägare veta om. Ingen mer än jag vill att han ska vara frisk och att jag ska kunna köpa honom. Jag tycker verkligen om hästen. Men både jag och ägaren vet ju vad vet.bes säger och har självklart diskuterat detta. Man ska inte glömma bort att detta är en travare som vi talar om. Han är inte utbildad och rör sig inte som en ridhäst. Han har inte heller riktigt kap att gå på volt och bära sig. Han är spänd och stel i sin höger sida. (svag).

Enligt avtal ska ägaren stå för sånt som uppkommit innan jag tog även honom. Men h*n säger att h*n inte tänker lägga ut några pengar på behandla. Så om inte jag vill ha honom för att han är halt så tas han väl förmodligen bort. Jag har lagt ut snart 15.000kr på utrustning, veterinär och div. Men man får ju se vart gränsen går för hur mkt man är villig att betala för en häst som kanske inte kommer gå rida på i slut ändan. Dessutom travhäst.

Men ok, ta ut en equiterapeut då och få hjälp med rakriktningen av bakdelen. Acceptera att hästen är litet sned och träna därefter. Att den är stel och ovillig att gå iform tycker jag låter som om den antingen är stressad eller har ont. Med form menar jag att den söker sig framåt nedåt, enbart första steget än så länge... Longera den inte så länge den är oren utan träna den ute över stock och sten...varierat ute med tömkörning och ledning...

prata dock med ägaren innan du börjar så att den tycker det är helt ok med upplägget.

Rid för tränare som är observant hur hästen rör sig!

Men hur kan man tycka att det är okej att rida på en häst som uppenbarligen inte är okej utan en ordentlig utredning för att utesluta skelettskador, förslitningar, lösa benbitar, inflammationer you name it? Ska hästen verkligen behöva potentiellt lida för att fodervärden inte vill "slänga ut pengarna"? Att bara rida på utan att veta att det "bara" är muskulärt känns ju helt vansinnigt....

Helt oacceptabelt för mig att "acceptera att hästen är lite sned" och hade någon gjort så med min häst hade jag blivit vansinnig! Hästar är inte lite sneda utan anledning...

Ja jag upplever honom som stressad och att han förmodligen har låsningar i nacke/hals. Jag har mest jobbat honom rakt fram i skritt med fokus på att få honom avslappnad och att han som du säger, söker sig framåt nedåt. Har travat korta intervaller men jag tycker han mest bara blir stressad av det.
Nu går han i en fin form avslappnad form i skritt. Men han blir dock lätt spänd så det är svårt. Men jag kämpar på. =)

Ägaren är mer inne på att träna upp honom än att behandla. Det är mest jag som vill veta att han inte har ont och sen kanske ta ut en ET som kan kolla på honom. Ska ev börja rida centrerad ridning för en tränare så det kan kanske bidra till att få honom bra.

Ja hur ädel du än är så kan jag säga att det är tyvärr ofta pengar som styr. Är hästen inte värd mer än nån tusenlapp så kanske det är närmare tillhands att avliva än att lägga tusentals kronor på klinik utredningar. Finns många travare som avlivas fast dom är helt friska.
Du kanske har en häst avlad för ridning som du betalat mkt för. Då blir det lite annan sak. Vetskapen om att det till 90% kommer gå att rida hoppning och dressyr på lätt nivå även om man kanske måste göra lite behandlingar. Med en travare är det ju lite mer osäkert.

Självklart så ska ingen häst behöva lida. Det är ju därför jag nu vill försäkra mig om att han inte har ont. För mig är dock ett rent böjprov ett gott tecken och skulle han ha väldigt ont så borde det ha kommit fram åtminstone nånting då. Jag vill ta ut ET för att kolla om hästen är sned och om det går att åtgärda på något sätt.

Du kanske har en häst avlad för ridning som du betalat mkt för. Då blir det lite annan sak. Vetskapen om att det till 90% kommer gå att rida hoppning och dressyr på lätt nivå även om man kanske måste göra lite behandlingar. Med en travare är det ju lite mer osäkert.

Fast den garantin har du ju inte ens på en frisk travare. Är inga travare värda att utredas för hältor då menar du? Värdet på hästen tycker inte jag avgörs av inköpspriset. Min travare är behandlad för långt mer än sitt inköpspris, för han är värd mer än så för mig.

För att återgå till problemet så rör sig min travare precis som du beskriver. Han har ks och drar på sig låsningar och ledinflammationer när han spänner sig för att avlasta ryggen. Han rids inte längre och mår nu okej. Problemet med ryggen är dock inte borta bara för att han inte ömmar längre. Ett vanligt enkelt klinikbesök behöver inte bli så dyrt. Det tycker jag alla hästar är värda. Sen bestämmer du ju själv om det ska stanna vid böjprov eller om du vill göra mer.

Dina värderingstankar känns udda. Så som du tänker brukar jag tänka med bilar, men aldrig med en levande varelse. Min travare var inte ens värd slaktpriset då han blivit behandlad och inte fick gå till slakt. Har lagt åtskilliga tusenlappar på veterinärbesök, specialfoder, specialskoningar osv på honom. I mitt hjärta var han värd mer än han hade varit på blocket. Mycket mer. Han hade spatt som jag med mkt pengar och tid lyckades hålla iordning i över 6 år. Då var jag student större delen av tiden. Pengarna fanns egentligen inte men dom var tvungna att finnas.

Bra att du forskar lite i detta! Personligen hade jag nog hellre åkt till klinik direkt, vet+ ET hamnar nästan på samma summa. Du kan säga till kliniken vad du har för "tak". Visst kan du ta ut en gårdsvet först men det blir 1000 kr extra :/ Fördelen skulle kunna vara att gårdsvet KANSKE kan lokalisera hältan på ett ungefär så att kliniken vet vart dom ska börja. Är du inte beredd att göra en ordentlig undersökning så tycker jag du ska lämna tillbaka hästen. Vad säger ägaren om hästens hälta? Ägaren kanske vill avliva men frågan är om inte det är snällare än att neka hästen en ordentlig undersökning för sin hälta.

Om man tar på sig ansvaret att hålla häst (eller vilket djur som helst) så får man hosta upp de pengar som krävs. Om det var du som hade ont/obehag konstant men ingen hjälpte dig hade du inte heller mått bra.

Jag hoppas inte du tar det vi skriver som något slags påhopp. Tro mig, jag har varit med om påhopp i tidigare nick. Vi i tråden bryr oss om hästens hälsa och skriver därefter :) Om du bor nära mig så har jag tips på fantastiska veterinärer, hovslagare och behandlare som inte tar hutlösa summor men ändå är erfaret duktiga! :) PM:a gärna i sådana fall :)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama