Sv: Häst som snedbelastar högerbakben
Jag har läst hela tråden men jag förstår inte tänker iallafall.
Står det någonstans i ert avtal att han var sned i bäckenet när du tog honom annars finns det ju inget som bevisar att han inte blivit det hos dig, finns ju mängder med anledningar till snedbelastningar så bara för du tycker att du inte gjort något så kan det ju ha hänt ändå. Sedan förstår jag fortfarande inte varför du är villig att slänga bort pengar på en ny gårdsbesiktning som inte kommer kunna ge några besked?
Lämnar man bort en häst på foder så är det ju för att man av någon anledning inte kan ha kvar den själv. Jag tycker det är oansvarigt att ta på sig ett sånt stort ansvar med inställningen att om något krånglar så lämnar jag tillbaka den. Ägaren hamnar förmodligen i en jobbig situation, hästen får åka onödigt mellan olika människor och risken är stor att problemet fortsätter vara olöst.
Många som tar hästar på foder verkar tro att det är någon slags billig version av hästägande där man inte ska behöva bekosta något mer än mat och uppehälle, det är ju ändå inte ens egen häst. Nej det är det ju inte på pappret men den är ju din så länge du har den på foder vilket innebär att hälsoansvaret också ligger på dig oavsett vad som behövs, man kan ju inte välja vilka delar man vill ta ansvar för. Sedan säger du också att du inte vill ha någon skadad häst på foder när du kan få en frisk häst men hur vet du att den håller sig frisk då? Ska du lämna tillbaka varenda gång hästen blir sjuk, skadad, ändrar sitt beteende?