Häst som snedbelastar högerbakben

Sv: Häst som snedbelastar högerbakben

Jag tror du måste reda ut kontraktsförhållanden.

Det är inte alls omöjligt att en häst med låsningar och öm rygg har skrittat sig till en hälta hos dig. Jag blir inte alls förvånad om hästen har reaktioner på böjprov nu, trots att den gick UA tidigare. Det innebär att du oavsett är skydlig att utreda och behandla hästen innan du kan lämna den åter.

Vad jag förstod var du fullt medveten om att hästen inte var fräsch när du tog den (att den är UA på böjprov är ju bara en yttepytteliten del av en veterinärbesiktning, arbetsprovet är det som säger mig absolut mest om hästens skick - och det hade ni inte genomfört om jag förstod rätt?)

Som fodervärd har de flesta det fulla ansvaret att bekosta hästens vård, i ert fall har ni avtalat att det som förelegat när hästen gick till dig ska ägaren stå för vad gäller behandlingar etc. Risken är överhängande att något som upptäcks vid en besiktning nu, kommer att hamna på ditt bord, för dig att bekosta.

Att särskilja en rörelsestörning från en hälta är något garvade veterinärer är försiktiga med, och jag tycker att du ska iakta samma försiktighet. Oavsett om hästen inte har ont av sin rörelsestörning kommer den att få ont om man fortsätter att låta den gå med snedbelastning. Oaktat om den bara bär sig själv eller sig själv och ryttare.

Vill du inte ta hand om hästen i sjukdom och hälsa utan bara rida, lämna tillbaka den till ägaren. Det värsta som kan hända är inte att den blir avlivad. Det är att den blir utnyttjad trots att den inte är fräsch.

Ja att ta ut en hemma vet som kostar 800-1000kr som kan se om han är halt eller bara sned. Eller åka in på klinik och betala 3.000kr ggr 3 besök där man kör uteslutnings metoden och ska bedöva nerifrån och upp. Där är mitt ekonomi tänk =) Tills man kommer till ryggen/länden. Jag tror att en veterinär som kommer hem till mig kan konstatera om hästen är halt eller inte. Det är ju vad jag vill veta. Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå med att jag inte vill ta mig an en ev ofräsh häst? vore ju skillnad om han var helt utan anmärkning vid själva överlämnandet och att jag hade gjort att han blev ofräsh.

Varför ska ett klinik besök innebära behandling x 3? det vet du ju inte ett dugg om? Åk till klinik EN gång om det är så, och konstatera om och var problemet sitter. sen kan du ta ställning till om du skall köpa hästen eller lämna tillbaka den.

jag förstår i övrigt inte hur du med den inställningen tillåts ha hästen kvar för ägaren. att hålla på och fibbla och dona med diverse för att slippa reda ut en rörelsestörning gör ju att i värsta fall står ägaren där sen med en ännu mer trasig häst?

Hej.
Om jag förstått rätt. En fd travhäst ohalt rakt fram, problem i vänster volt att bära sig/gå korrekt böjd, tom halt.

Vänster bakknä tror jag är problemet. Bakknähälta kan vara knepigt att upptäcka.
Om du står bakom, tittar på bakdelen när någon leder hästen ifrån dig rakt. Tippar bakdelen mer ner på vänstersidan?
Jag har varit med om detta på kallblodstravare som gått trav. Blev aldrig bra.

Om jag vore du skulle jag lämmna tillbaka hästen. Alt hitta orsaken och behandla därefter.
Kanske kan den bli bra eller fungera som ridhäst i skogen (ingen dressyr).

Om hästen har ont i vänster bakknä blir det lätt problem i höger fram så småningom om du skulle fortsätta träna.

Hoppas det löser sig för er. MVH Krim

Hoppas det löser sig för er!

Kan på detta tillägga att ledinflammationerna som hästen jag skrev om tidigare blivit behandlad för är just knäledsinflammationer i bakknäna. Främst vänster, men även höger. Han har blivit behandlad 6 gånger totalt och har inte en enda gång varit halt på rakt spår utan "bara" tagit ett kortare steg med vänster bak på volt och varit svår att forma och jobba i ena varvet.

*kl*
I mina ögon ger ett klinikbesök så mycket mer än en gårdsundersökning, inte minst för att kliniken har ett ordentligt underlag att utföra böjprov på. När jag var inne med min häst så tittade veterinären först hur han rörde sig utan böjprov och sen efter böjning. Bedövning användes för att släcka leder och lokalisera hältan. När det var gjort så kunde jag bestämma själv ifall jag ville behandla (vilket jag ville) och vid senare besök så bestämde jag själv om vi skulle gå vidare och leta orsaker till hältan på annat håll (vilket alltså gjordes och resulterade i KS-diagnosen efter genomgång och röntgen). Allt var ju upp till mig hur långt jag ville gå och jag hade kunnat åka hem efter lokaliseringen av hältan om jag hade velat.

Om du nu tycker att travare är så värdelösa kanske du inte ska ha en travare.

Skaffa dig en häst som du tycker är värd att få god omvårdnad istället.

Fattar inte hur denna tråden kunde utvecklas till att jag är djurplågare som inte vill ta ut veterinär till hästen.

Ska klargöra ett och annat.

Jag har tagit hästen på foder. På provridningen så ser man att han inte går speciellt bra heller, han går med huvudet i skyn och kan inte gå mer än som en travare. Jag,som har stor erfarenhet av travare, tyckte mest att han inte verkade så mkt riden och inte visste vad han skulle göra. Är svårt att bedöma om en sån häst rör sig korrekt.

Har haft den i 1 månad. Under denna månad så har jag skrittat mest i skogen. Har ridit med bomlös sensation och övat väldigt mkt från marken för att få honom att förstå sidförande osv. Hästen var ren på böjprov men öm över ryggen vid besik. Jag och veterinär i samråd med ägaren kom fram till att jag skulle träna upp honom lite, få honom att gå lite i form och stärka honom. Sen skulle vi se hur han blev. Vi besiktningen så gick det inte att bedöma longering riktigt.
Del p.ga att han inte kan gå på volt på ett sånt sätt att det går att se nånting. Han behöver stöd av ryttare för att ens kunna gå på volt. Utan att springa som en "travhäst" med benen i alla hörn och han går def inte på något voltspår. Han kan helt enkelt inte. Dessutom så var han oskodd och tog inte ut steget ordentligt.

Han är nu riden i form kanske 2,5 vecka. = han kan inte riktigt bära sig men han söker sig nedåt och höjer ryggen. Han är inte öm över ryggen längre.
Sen tycker JAG att han puttar in rumpan till höger när jag rider. På film så tycker JAG att han ser oren ut i vänster varv PÅ VOLT. Däremot så känner jag inget när jag rider. Han är en väldigt spänd och lätt stressad häst och det är väldigt svårt att bedöma hur han rör sig speciellt eftersom han inte är utbildad. Vi trodde att han hade svårt för volten p.g.a att han hade ont i ryggen. Men när det nu släppt så började jag fundera i andra banor. Men som sagt så har jag inte hunnit rida honom så mkt, och def inte så mkt på volt. Det jag kan konstatera är att han rör sig VÄLDIGT mkt bättre nu än vad han gjorde på provridningsfilmen!

Min fråga var om jag skulle ta ut vet eller ET? Och jag jag står för att jag inte vill börja behandla en foder häst som jag haft i en månad på klinik. Hästen har dessutom ingen försäkring som täcker hältor. Ägaren är inte heller villigt att göra det. Jag har inga känslomässiga band till denna häst. Jag har dessutom redan precis tagit bort min tidigare häst efter 2 år av rehabilitering som slutade med att han skulle blivit promenad häst. Jag vill inte ha en promenad häst. Jag vill ha en häst som går att rida på och med största sannolikhet så är det inte jag som åsamkat detta. Ägaren är beredd att ta tillbaka hästen, alt sälja vidare till någon som kanske inte har så höga ambitioner som jag har. Skulle det vara riktigt illa med hästen så tas han väl bort. Och ALLA som varit på en klinikundersökning vet hur det går till. Jag tycker inte att jag behöver förklara mer om att det kostar minst 3000kr per besök och man får oftast göra flertalet besök. Jag har själv varit med så jag talar av erfarenhet.

Jag står också för att jag tycker det är mest humant att ta bort en häst som inte funkar i stället för att ha som promenad häst/sällskap. Jag ser ingen som helst mening med det. Att man gör allt för en häst kan jag förstå, jag har själv varit där. Men nu har jag inte lust att gå igenom det igen. Både jag och min förra häst led, bara för att jag inte vågade ta bort honom i tid.
Jag tycker inte travare är värda att bli slit och släng hästar. Men, som alla här vet utan dom våga säga det, så är det ofta värdet på hästen och hur dess framtid ser som bedömer om man är villig att lägga ner pengar på veterinär vård eller ta bort. Sen finns det absolut dom som skulle betala alla pengar i värden för att inte deras oridbara travare inte ska dö. Men jag är inte en av dom. En död häst lider inte.

Jag har ringt min veterinär som även jobbar på stort djursjukhus som ska komma och titta på honom. Blir det behandling så är det metacam och som andra åtgärd ET. Hjälper inte det så har jag gjort mitt.

Sist men inte minst. Ingen veterinär har konstaterat hälta, det är bara JAG som tycker att det finns en liten orenhet som syns på film. Hästen är ren på böjprov och inte gallig/varm någon stans. Så min magkänsla säger att det är något som en ET kan fixa.

Men hur läser du?

Du har skrivit att du är osäker på om hästen är halt eller ej, för att du tycker den ser halt ut.
det ALLA skrivit till dig är att du ska börja med att låta en veterinär konstatera om den ÄR halt.
du kan ju som du sen säger välja att inte behandla hästen, och lämna tillbaka den.
det folk skriver är, rid inte på en häst som kanske kan misstänkas vara halt! Och fibbla inte med ET innan en veterinär har konstaterat att hästen INTE är halt.

Men det kommer ju ut en veterinär i nästa vecka. Det folk tjatar om är att jag MÅSTE åka in till klinik. Vem säger att jag rider på hästen? Jag tar ut ET om min veterinär inte tror att han har ont.

Ja du fick ett råd att kolla på klinik därför att de, om du då väljer det utifrån läget, har möjlighet att lokalisera VAR hältan sitter och kan få en diagnos om läget utifrån det, snarare än ett "hästen är halt punkt slut" besked.

Håller med Mackan, sen håller jag inte alls med om att kostar MINST 3000:-. Jag gjorde en hältutredning och rygg på mitt sto då jag inte tyckte hon var helt 100%, jag var där 1 gång med 2 jätteduktiga veterinärer som höll på länge och vi böjde, longerade och röntgade. Det kostade mig 1900:- och det går ju inte på försäkringen eftersom självrisken är högre så jag hade ingen rabatt heller. Så jag vet inte om din klinik tar ockerpriser eller du bara förutsätter att alla vet bara vill spruta och ha återbesök för att tjäna pengar men det är inte min erfarenhet.

Dessutom är det ingen som har sagt att du är djurplågare men att rida på en häst som man känner inte är 100% tycker inte jag är okej, man utreder först innan man försöker rida bort eller träna bort problem, det är det folk har reagerat på, sedan säger du "Vem säger att jag rider på hästen? Jag tar ut ET om min veterinär inte tror att han har ont." samtidigt som du i inlägget innan skriver: "Han är nu riden i form kanske 2,5 vecka. = han kan inte riktigt bära sig men han söker sig nedåt och höjer ryggen." Vilket är det?

Om man nu inte vill lägga ner pengarna så lämnar man tillbaka hästen, man håller inte på med halvmesyrer och kanske-lösningar för man inte vill åka till klinik!

Vidare vet jag inte om det är din åsikt eller vets att: "Blir det behandling så är det metacam och som andra åtgärd ET." men jag förstår inte hur man kan bestämma eller veta att det blir metacam innan det är utrett OM det är hälta, VAR det sitter och VAD det beror på...

Kostnaden beror helt på vilken klinik man väljer. Om man kan välja.

Själv betalar jag sällan mer än 2000 kr för en hältutredning, och då är det inkl. några plåtar och ledbehandling.

Jag tycker du resonerar helt snett, men var och en vet ju själv hur de vill ha det. Att slösa Metacam på en gissningslek känns ju inte seriöst. Leta efter problemet istället, eller lämna tillbaka hästen.

Nej exakt och det kostar som du säger inte 3000 heller , men tidigare i tråden var TS gräns 2000 och det blir ännu mer oförståeligt eftersom en hemma vet och x ET besök ringer upp minst samma siffra och rimligen betydligt mer .

Ja när jag en (och enda) gång hade ute en gårdsvet betalade jag runt 1800:- för köravgift och annat vilket då blec ungefär samma som när jag åkte till klinik men jag fick ju bra mycket mer valuta för pengarna på kliniken eftersom gårdsvet inte kunde säga om det var muskulärt som påverkade hältan då hon var såpass spänd i ryggen eller om det satt i leder/skelett.. Så jag fick ju vackert åka till klinik iaf!

Det är ju det som jag menar är grejjen TS, med en gårdsvet kan du aldrig säkert få veta vilket det är, var det sitter eller var det kommer ifrån så jag förstår inte poängen med att slösa pengar (vilket du verkar så väldigt ovillig att göra) på något som ger osäkra besked och som inte kommer kunna utesluta problem i skelett och leder och inte bara något annat! Jag förstår inte den totala oviljan att åka till klinik-få veta säkert-då kunna ta ställning till ev behandling eller lämna tillbaka.. Men visst ta ut en gårdsvet som kanske inte tycker det är så farligt och försök rida/mjukbehandla bort problemet med den STORA risken att göra något ännu värre och i värsta fall förstöra hästen helt..

Nej exakt och det har ju påtalats av alla pedagogiskt och tålmodigt tråden igenom .

Kl

Jag läser innantill nu för att inte minnas fel, 5849 kr kostade vår hältutredning på klinik. eftervården hemma 1800+600. För en hovbensinflammation.
Så jag hade varit lycklig om det bara hade gått på 2000 kr.

Och min hältutredning gick på ganska exakt 2000 kr, borträknat behandling och röntgen. Poängen är att på klinik kan man lättare lokalisera en eventuell hälta än med en gårdsveterinär som i princip bara kan fastställa OM hästen är halt.

Vill man bara hitta en eventuell hälta för att sen kunna ta ställning till eventuella fördjupade undersökningar och behandlingar tillsammans med hästägaren eller andra inblandade så tycker inte jag 2000 kr är så dyrt. Det kostar i princip distriktsveterinärerna bara i resa + inställelseavgift...

Kan tillägga att senaste hältutredningen kostade oss 3495 kr inklusive behandling av två knän (men utan röntgen).

Senast ändrad:

Alltså...här kommer min åsikt!

Du har haft hästen på foder 1 månad. Du upplever att den inte är ok och vill inte lägga ner en förmögenhet på veterinär? Ok, frågan är då hur du ska kunna bli säker på om hästen har ett större problem eller inte? Att du "bara" har den på foder har inte med saken att göra, i min värld. En häst som verkar ha problem ska utredas och behandlas om prognosen är god. Ja, du har låtit en veterinär böja den u.a. men då undrar jag om inte hästen hade den här störningen i rörelserna redan då? Det borde ju veterinären upptäckt.

Ja, en klinikundersökning har möjlighet att utreda långt mycket djupare i vad som föreligger än en s.k. hemmaveterinär. Det borde ju vara intressant om du vill så mycket mer med ridningen än att bara skogsmulla?

För min del spelar det ingen roll om hästen är en skogsmulle eller om det är en avancerad tävlingshäst. Självklart ska den utredas och behandlas oavsett, om det behövs. Jag har själv lagt ner rätt stora pengar på foderhäst, just för att jag var noga med att den skulle kunna lämnas åter i toppskick. Det ingår ju faktiskt när man har häst...

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama