Hur jag ska rida min 3åring????

B

bostons

Rider min 3-åring i skritt trav och lite galopp, har även hoppat några små naturhinder i skogen vilket hon tycker är grymt kul. :D
Skulle behöva tips på hur man kan lägga upp hennes ridning för att det ska bli så bra som möjligt för både henne och mig.
Tacksam för tips!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur jag ska rida min 3åring????

Jag tycker det är bra att rida ut så mycket som möjligt på dom små och är av den skolan att man som mest ska arbeta sina unghästar lika måga dagar i veckan som dom är år gamla, dvs 3 dagar i veckan.
Har du planerat när hon ska få sin sommarvila?
Min 3-åring är släppt på bete nu och kommer vila ett tag framöver, men hade jag ridit så hade jag försökt att ha en dag med tömkörning både i skog och på bana sen hade jag ridit markarbete ev en dag i veckan lägga in några cavalettibommar och den tredjedagen hade jag absolut ridit ut. Sen hade jag även löshoppat lite då och då.

Gå gärna in på 07 ornas tråd som ligger här under ridning, där kan du få tips och även fråga:)
Lycka till!

När jag har tränat min 3åring (fyllde 4år igår!) så har jag ridit 5 dagar i veckan.. små korta stunder,.. ibörjan bara 5-10min och nu rider jag max 25-30min.

Jag tycker att du ska rida ut mycket och låta hästen bygga lite muskler och kondis. Sen kanske rida 1/dag veckan i paddock då du tränar mer på lydnad och de grundläggande hjälperna.. och sen 1dag/veckan att du står på marken, ex. longering, tömkörning, löshoppning osv.

Sen måste man komma ihåg att låta hästen vila! min häst fick gå på sommarvila nu, ska vila 5 veckor och sen ca 3 veckor längre fram i sommar.. sen fick han vila i vintras 1 månad också.

Såg att en skrivit att man ska rida ca 3 dagar i veckan vilket inte jag tycker.. då jag tycker mer om kortare intensivare perioder och sen en längre vila.

Jag har islandshäst och vi sattsar inte direkt på hoppning, utan har bara hoppat nångång för att ha lite kul och variation i arbetet.. men jag antar att du har storhäst eller ponny? då det är viktigare med hoppning. När dem är så pass unga så är det viktigt att dem tycker att det är roltigt! så kom ihåg att inte hoppa långa banor, för höga hinder osv! utan lägg upp små inbjudande kryss, lätta serier där hästen får hjälp att taxera.. Sen är det viktigt att man avslutar med något riktigt lätt! för vi vill ju att hästen ska minnas att det är lätt, trevligt och roligt att arbeta. Sen kan du gärna bygga upp några små hinder i skogen! det brukar många hästar tycka är lite roligt..

Rider för det mesta i skogen då vi tränar kondis och bygger upp muskler. Har börjat rida lite i paddock då hon bara ska lära sig att gå där och sen har vi gått över lite kavalettibommar vilket hon tycker är skit skoj. :D
Då hon inte gått så jätte mycket de senaste månaderna ska jag rida i juni med sen får hon vila i ca 4-5 veckor, och även någon vecka lite senare.
Longerade henne igår med lite inspänningar och hon arbetade på bra och verkade tycka att det var riktigt roligt. Nu får hon vila och sen rider jag någon dag i helgen, vill verkligen inte anstränga henne på något sett.
Ska hyra in henne i ett annat stall 1a juli då hon får gå i härliga hagar och sen kommer jag även få hjälp med utbildningen på henne av en riktigt duktig tjej som kan sin sak. Så jag hoppas att allt ska gå bra. :D

Jag tänker på samma sätt som oxo.
Har alltid hört att man går efter ålder på hästen. Alltså 3 år 3ggr i veckan.
Min skrutta som fyller 3 idag tar jag det rätt lugnt med. Har ridit henne 1 gång i veckan och aktiverat henne på annat sätt 1-2 ggr i veckan.
Tycker det är viktigt att de ibland får vila flera dar i rad och bara vara i hagen.
Kommer rida min ett tag till sen får hon vila med massa andra hästar.

Varför tycker du att man ska arbeta en 3-åring så mycket som 5 dagar i veckan? För att bygga upp en unghäst krävs mycket vila, inte bara för deras kropp utan också för huvudet.

Jag kan ju berätta vilket upplägg jag har haft under inridingen.

Som 2,5-åring dvs hösten -09 har jag börjat longera, suttit in och ridit i alla gångarter, vissa veckor hel vila.
Under vinter fick hästen en längre vintervila.
Sattes igång under februari och har även här haft flera veckors vila i mellanåt.
Nu för en vecka sedan släpptes hästen på bete och kommer att vila minst fram till augusti/september.
I höst kommer jag fortsätta utbildningen och hoppa in så smått. Räknar med att hästen som 4-åring ska vara startklar L:C.

Så ser mitt upplägg ut och än sålänge har det funkat utmärkt.
Jag vill inte sitta där sen med en häst som är utbränd för att jag har tagit den för hårt. Nu har jag en häst som är lättlärd och gillar att arbeta och för mig är det viktigt att bibehålla detta.
Kvalitet istället för kvantitet är mitt måtto.

Varför tycker du att man ska arbeta en 3-åring så mycket som 5 dagar i veckan? För att bygga upp en unghäst krävs mycket vila, inte bara för deras kropp utan också för huvudet.

Jag kan ju berätta vilket upplägg jag har haft under inridingen.

Som 2,5-åring dvs hösten -09 har jag börjat longera, suttit in och ridit i alla gångarter, vissa veckor hel vila.
Under vinter fick hästen en längre vintervila.
Sattes igång under februari och har även här haft flera veckors vila i mellanåt.
Nu för en vecka sedan släpptes hästen på bete och kommer att vila minst fram till augusti/september.
I höst kommer jag fortsätta utbildningen och hoppa in så smått. Räknar med att hästen som 4-åring ska vara startklar L:C.

Så ser mitt upplägg ut och än sålänge har det funkat utmärkt.
Jag vill inte sitta där sen med en häst som är utbränd för att jag har tagit den för hårt. Nu har jag en häst som är lättlärd och gillar att arbeta och för mig är det viktigt att bibehålla detta.
Kvalitet istället för kvantitet är mitt måtto.

Jag red in min häst som 3,5 åring.. alltså ett år senare. Är hästen 2,5 år så förstår jag om man rider väldigt få dagar i veckan.. men jag valde att vänta för att jag ville att han skulle få gå i storflock ett tag, växa till sig osv.

Han blev inriden i november, vilade från mitten av december till början av februari, sen tränad från februari till slutet av maj och ska vila 5 veckor.. och sen bli riden några veckor i sommar och sen vila igen.

Nu är han 4år, också väldigt lätt lärd! allt har gått jätte fort med honom! men när jag väl tränar honom så har jag inte tränat särskilt länge. I början var det runt 5 min det handlade om. För mig är det också viktigt att hästen inte blir utbränd.
Så jag tränar honom ofta men bara en kort stund och sen får han längre vila flera gånger per år..

bara ett tips.
det är de som har lätt för sig man ska akta för att ha sönder..

Lugnt och stillsamt med småknytt :). Är (liksom oxo) inlärd med att man rider det antal dagar i veckan som hästen är gammal, alltså 3 dar på en treåring. Rid gärna ute, och gärna rakt fram, inte så mycket på volter. Det viktiga är inte att snabbt lära in en massa krusiduller, utan att hästen går fram med gott tempo och lyssnar både framåt och bakåt. Rid krångliga stigar så den måste sänka huvudet, lyfta hovarna och titta vart den går - det bygger muskler. Tömkörning är roligt, och väldigt bekvämt om du tänkt köra in hästen senare. Det är också ett bra sätt för unghästar att få röra sig utan ryttare.

Min är också väldigt lättlärd och det är därför jag är extra försiktigt att gå för fort fram. Även fast det är kul när dom är duktiga får man akta sig för att ta dom för hårt.

bara ett tips.
det är de som har lätt för sig man ska akta för att ha sönder..

Jag vet det.. jag har absolut inte ridit sönder honom. Tränar vi in en sak ena dagen så kan han det sen redan nästa dag. Därför har det gått så fort med honom.. trotts att jag för mesta rider ute, har kul, och utan krav på att han ska lära sig något..

Min är också väldigt lättlärd och det är därför jag är extra försiktigt att gå för fort fram. Även fast det är kul när dom är duktiga får man akta sig för att ta dom för hårt.

Jo jag vet, jag har inte gått på honom för hårt. Jag rider för det mesta ute och har kul .. plus att jag fått hjälp/tips/råd utav en duktig och väldigt erfaren tränare. (har träffat henne 5dagar i veckan då jag jobbat på hennes gård och även ridit några utav hennes hästar)

Ja. Eller han var snarare 3½ år.. det är då dem brukar ridas in.

Ehm? Vad jag hört så börjar man inte rida in en islänning förän den är typ 4...minst, för att de mognar senare.

Annars borde ju även detta med att de kan bära vuxna långa människor ändras eftersom de inte får mogna i fred.

Ehm? Vad jag hört så börjar man inte rida in en islänning förän den är typ 4...minst, för att de mognar senare.

Annars borde ju även detta med att de kan bära vuxna långa människor ändras eftersom de inte får mogna i fred.

Ja, så gjorde man för flera år sedan.. egentligen så växer och mognar inte islandshästar långsammare än någon annan häst.. och man rekommenderar faktiskt att rida in alla hästar vid 3½år, vilken ras det än gäller. (nyaste forskning)

Sen har jag fått hjälp utav en duktig tränare också.. hon är inte "bara" instruktör utan hästtränare också.. hon rider in alla sina hästar vid 3½års ålder, även mycket folk utifrån skickar sina hästar när dem är runt 3½år.. nästan ingen häst blir inriden när den är 4-5år längre.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!