Hur introducerar jag bäst de nya foder som ingår?

I

Isislover

Jag har flyttat till ett nytt stall där en del foder ingår (halm, ensilage och Kraffts blå mineraler).
Eftersom de går ute långa dagar och fortfarande äter så pass mycket gräs så har jag inte fasat in honom på mer än en skvätt av deras ensliage och halm. Har fortfarande mina egna mineraler som även innehåller protein (inköpta då förra stallets hö innehöll katastrofalt lite protein.)

Jag har nu fått analysen på ensilaget och har räknat foderstat. Mina egna mineraler funkar inte alls längre, så det är bara att byta till de som ingår i hyran...

Hur gör jag bäst nu när det börjar bli dags för nytt kraftfoder, nya mineraler och nya micromineraler som behövs för att styra upp staten?
Ska jag fasa in en sak i taget eller hur hade ni gjort?

Sv: Hur introducerar jag bäst de nya foder som ingår?

Jag skulle bytt ut allt fast mycket långsamt. Din häst äter väldigt lite ensliage samt kraftfoder nu om jag förstått det rätt, så övergången blir bara något större än från gräs till installning.

Jag bytte över allt samtidigt med min ponny när vi bytte stall och det har funkat bra. Kan tillägga att han är fånghäst och kolikbenägen.

Han äter bara ensilage, halm, gräs och mina mineraler just nu. Men när som hellst så slår det väl till och blir minusgrader och snöar, så det är ju dags att ta tag i maten nu. :)

Jaha, då tycker jag definitivt att du ska byta allt långsamt :) Så hade allafall jag gjort.

Hur långsamt är långsamt då? Kan man göra en liten ökning en gång i veckan eller bör det gå långsammare än så. Det är iofs inte så mycket han ska ha av varje grej. Kraftfodret ska han bara ha 0.5 kg av när vi är klara.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 202
Senast: Madick
·
M
Foder & Strö Har nu gått över till nytt ensilage, eftersom det andra tog slut. Efter att ha räknat foderstat på detta ensilage kom jag fram till...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: BeastieBabe
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: svampbobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama