hur introducera läskig grej för hästen

F

fonen

hur gör man när man ska träna hästen med läskiga saker som typ en pressening?

eftersom ja bara ska leda hästen i några dagar så hade ja tänkt de kunde va en bra ide...hade nämligen tänkt att öva lite med min häst med en pressening..typ gå över den o så.

men hur gör man liksom när man ska visa hästen den?
bara gå fram till den och låta hästen undersöka den själv..?

vart ska man stå vid hästen? framför eller bakom eller vid sidan?
hur ska man uppmuntra hästen att gå på den?

hade hoppats göra så han bara kan gå rätt över presseningar båda med mej på och mej på marken.

är de ett bra sätt att öva med presseningar eller finns de andra bättre saker att öva med?
 
Sv: hur introducera läskig grej för hästen

Börja med en saftdunk av plast(5 l) med några smastenar i. Stryk hela hästen med dunken tills den inte är rädd. Steg 2 är att du börjar skramla med stenarna i dunken , försiktigt i början o sedan kan du öka. Håll på tills hästen inte är rädd för dunken o ljudet. Sen kan du fortsätta med ett körspö med en plastkasse fastknuten i änden, samma metod som med dunken: Stryk hästen över hela kroppen sedan börjar du röra spöet i närheten av hästen, lugnt i början , sedan ökar du trycket. Håll på tills hästen inte bryr sej. Nästa moment, kanske en regnkappa ? Samma procedur o v osv. fantasin sätter gränserna på vad du använder. metoden heter "sacking out" västerut bortom havet.
Alla borde göra detta med sina hästar !:cool:
Du använder en grimma o ett rep 4-5 meter långt. Hästen lär sej att lita på dej och bemästrar sin flyktinstinkt. Den har ett behov att fly, men den kanske bara behöver fly en halvmeter för att tillfredsställa den instinkten i stället för att skena 100 meter eller mer. Sunt o mycket säkrare för alla.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur introducera läskig grej för hästen

han är inte rädd för sånt..kan stryka de mesta över honom.

de han e lite rädd/nervös för är väl idåfall att gå över saker som typ presseningar, vattenmattor mm.

de är en väldigt nyfiken häst och ja vill behålla de..däreför är ja rädd att förstöra de om ja kanske råkar pressa honom eller så..e de nån risk för de?
 
Sv: hur introducera läskig grej för hästen

kan man förstöra de förtroendet hästen har för än om de går fel?
om den lilla hästen kanske absolut inte vill?
hur gör man då? för man kan väl inte sluta heller? eller?
 
Sv: hur introducera läskig grej för hästen

Jag har en häst som är lite nervös/rädd för det mesta. Men jag brukar övertala honom att gå fram och undersöka det "farliga", och sedan brukar han inte vara rädd längre.

Prova att låta hästen gå fram till presenningen och nosa på den. När han inte har några problem med det kan du försöka få honom att sätta en hov på den, om han går undan så håll kvar ett stadigt tag i grimskaftet. När han ställer en hov på presenningen så släpper du efter, det är hans belöning. Fortsätt sedan så steg för steg tills han står på presenningen utan problem. Gör detta lugnt och försiktigt, utan stress. Hoppas du förstår vad jag menar ;)
(Har du broddar på din häst? Då kan det hända att presenningen fastnar i broddarna, och det är ju inte så lyckat om hästen då blir rädd...)

Det är nog ingen risk att du förstör hans nyfikenhet! Med min häst var det nästan tvärtom, jag visste inte ens att han var nyfiken förrän jag "tvingade" honom att undersöka alla läskiga saker! :D
 
Sv: hur introducera läskig grej för hästen

okej, hur ska ja stå då? framför eller bakom eller brevid hästen?
ska ja vandra på före honom eller ska ja hålla mej vid sidan o låta han sköta de själv?
 
Sv: hur introducera läskig grej för hästen

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som är "rätt" ställe att stå på. Om du ställer dig på sidan av hästen när du låter den undersöka presenningen, och sedan om hästen inte självmant går upp på presenningen så kan du prova att gå framåt och låta hästen följa efter. Du står alltså på presenningen, och vill inte hästen följa efter så tar du ett stadigt tag i grimskaftet. Om hästen då tar ett steg framåt så ger du eftergift. Nöj dig med att hästen tar ett steg i taget.
(Jag vet ju inte hur pass nervös din häst är, eller hur den reagerar på sådant, men du får ju se till att hästen inte springer över dig om den får för sig att fly...);)
 
Sv: hur introducera läskig grej för hästen

Jag brukar ta ut det läskiga i hagen och skramla och pyssla med det för mig själv. Då brukar hästarna bli omåttligt nyfikna och kommer för att kika... Då kan jag tex gå iväg från dem och dra preseningen efter mig, då går de bakom och nosar, biter och kliver på den. Så stannar jag ibland så de får kika noga på den, sen går jag igen. När de sen verkar lugna sig så lyfter jag pressenningen lite, tja strular runt med den för mig själv och då blir de ju lite skraj först men sen kommer de tillbaka då de ser att de kan backa när det blir läskigt.
På det viset upplever iaf jag att vi undviker all press och hästarna kan själva välja på vilken ledd de vill närma sig det farliga. :idea:

Och ja, man kan definitivt göra så att hästen tappar förtoendet för en. Vi har nyligt råkat göra just det med vår unghäst :cry: men på lördag kommer en tränare som ska hjälpa oss att återfå det. Jag hoppas och tror att det går, men det beror kanske både på hästen och vad man gjorde fel...

Lycka till med din häst!
 
Sv: hur introducera läskig grej för hästen

Hej!

Undrar lite varför du bara ska leda hästen i några dagar. Om det är pga skada kanske det inte är det allra bästa att introducera sådant som gör att hästen trippar, går på sniskan och kan kasta sig...

Bara en tanke...
 
Sv: hur introducera läskig grej för hästen

Dalta inte med hästen... då tror den att du är rädd och då blir sen oxå rädd. Jag är alltid bestämd och visar att det inte är läskigt. Det har aldrig varit några problem. Det är Du som är ledaren, och Du ska inte vara rädd. Prata med din vanliga ton hel normalt och bestäm dig att det inte är läskigt för hästen. Då brukar det funka.
 
Sv: hur introducera läskig grej för hästen

hästen e inte skadad på nåt sätt..hade ET ute som fixade till lite bara och sa då att de va bra att skritta 2 dagar innan man börjar som vanligt igen.

testade och hästen reagerade inte ens..kunde tillome klä in hela hästen utan att den reagerade..kunde dra runt den och prassla med den och hästen va helt kolugn.
så antagligen har han vart med om de här förut eller så är han så helt orädd för sånt.
men han hade väldigt kul iallafall..men va mer beredd på en lite försiktigare häst men ne..

har nämligen inte mött på nånting som har skrämt den hästen än..
 
Sv: hur introducera läskig grej för hästen

Jag tycker det bästa är att komma in på volten med den där det redan ligger en pressenning på marken. Ni går tillsmmans fran o nosar på den. Kanske ligger där en morot på pressenningen som får ätas upp. När den inte är läskig kan man röra försiktigt på den i kanten så inte ljudet är läskigt. Sedna Brukar det gå bra att gå på den. Om inte: kika lite längre, kanske göra om från början nästa dag. Gå sedan över pressenningen några gånger. Stå kvar på den. Rör lite på den. vifta lite till.

Börja alltid försiktigt och sluta när du kommit en bit och allt känns tryggt. Man måste inte gå från räddhare till fullfjädrad kravallhäst på en dag, men känns det inte läskigt så ska man inte göra en för stor sak av det, så att du inte är den som talar om att det är läsikigt om inte hästen tycker det från början. :angel:

Det är viktigt att inte pressa hästen att gå på den utan att du vet att den kommer att göra det. Ge dig inte in i onödiga strider du inte kommer vinna. Det gör bara mer skada än nytta.

Ett annat tips om du vill gå på pressenningen med en rädd häst är att börja med att ha den ihopvikt som en smal remsa och vecla ut den lite i taget.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 070
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 243
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp