Hur introducera barnvakt/ "låtsasmormor"?

ako

Trådstartare
Ludvig är 8 månader och har hittills alltid varit med mig och/eller sin pappa. Tyvärr är båda mina föräldrar och sambons mamma döda (lätt oflyt med våra föräldar kan man säga :cry:) och kvar finns bara Ludvigs farfar, som är en utmärkt sådan men som bor 20 mil bort. Därför har det aldrig blivit av att lämna bort honom t ex en eftermiddag till mormor eller farfar, som många andra föräldrar gör med sina barn. Vi har ju alltid vetat läget och sett det som självklart att vi inte kommmer att ha någon naturlig barnvakt, utan att han alltid är med oss. Dock tycker jag att det är synd att han inte får någon mer kontakt med den äldre generationen förutom farfar som han inte träffar så ofta (nåja, kanske varannan månad).

Nu har i allafall min kompis barnkära svärmor, som bor ett par mil härifrån, fått nys om att det finns ett litet farmors- och mormorslöst barn i närheten ;). Kompisen med familj bor låååångt bort och hon träffar inte alls sitt barnbarn så ofta som hon vill, och hon har varmt erbjudit sig att passa L ibland. Det låter ju jättebra - han får kontakt med en äldre person, och vem vet, på sikt kanske det blir något tillfälle då man faktiskt behöver en barnvakt.

Så, hur har ni gjort när ni har introducerat barnvakter utanför familjen? Hur gamla har barnen varit? Måste säga att det kommer att kännas konstigt att lämna honom till någon annan som jag personligen inte känner egentligen (dock kännner jag ju svärdottern mycket väl, och det låter som om damen i fråga skulle vara en utmärkt "extramormor" eller vad man ska kalla det).

Tack på förhand för erfarenheter :)!

Sv: Hur introducera barnvakt/ "låtsasmormor"?

Mina föräldrar bor jäääättelångt bort och sambons är mer eller mindre värdelösa, så jag har hittat en egen extramormor (även om hon själv föredrar att kalla sig auntie ;))

Hon och hennes 17-åriga dotter har fått passa Sam sen han var liten. Först medan jag var där och har ridit mm och sen när Sam lärt känna dem bättre har jag även lämnat honom för att åka iväg och göra diverse saker. Bara att få städa huset ifred är mysigt tycker jag!

Börja med korta stunder, att vara där tillsammans med L. När och om han tyr sig till bonusmormorn kan du börja fundera på att lämna honom. Hur är han annars med nya människor? Kan han gå upp till vem som helst? Får alla lyfta? Ni får känna efter lite och prata med bonusmormor. Tänk så mysigt de kan ha det ihop om det funkar!

Vi har gjort ung likadant som Vindvissla (aven vi har ingen familj i narheten). Vi har snalla grannar :love: som fick borja med att ta ut barnen pa promenader i vagnen. Sen har detta successivt okats pa i barnens takt och nu funkar det jattebra, de ar som extramormor/morfar :love:

tillagg: vi borjade redan nar barnen var nastan nyfodda, men det ar sakert inga problem att borja vid 8 manader heller!

Senast ändrad:

Jo det är väl något sånt vi tänkt oss ungefär. Skönt att det verkar som fler tänker likadant :). Han är hittills allmänt sosial o har inte kommit i någon blyghetsperiod än. Får väl se om den kommer framöver?

Jag hoppas verkligen på att det funkar, vore så kulför L med en snäll "tant" ;).

Tack för svar båda två!!

Jag tycker det är skönt när barnvaken kommer hem till oss, då känner sig barnet tryggt och allt finns ju.

I början kom Rasmus plastfarfar hit på morgonen när jag släppte ut hästarna, han var väl 9-10 månader då. Oftast sov han, men ibland vaknade han innan jag åkte eller under tiden jag var borta.

Innan bodde vi på annan ort och då hade vi aldrig barnvakt och visst träffade han sin "farfar" men inte speciellt regelbundet.

Nu är det inga problem med barnvakt, han är 20 månader, har bott borta (visseligen hos mormor och morfar) i nästan en hel vecka. Och när vi har varit iväg på biltävlingar har jag ibland fått lämna honom till någon kompis för jag behövt göra något akut och pappan varit nere på banan.

Tycker det låter kanonbra med en "låtsas mormor". En fd kollegas föräldrar var det till deras granne, de har själv inga barnbarn och kommer aldrig få några heller. Och grannarna som var nyinflyttade hade varken kompisar på orten och släktingar långt långt bort.

Sist jag jobbade som barnflicka blev jag introducerad vid ca 9 månaders ålder. Men då flyttade jag så jag bodde på gården och sas inflikades i barnet liv ändå. Och sen underlättades det antagligen av att jag kände hela familjen sedan tidigare, så ingen i "flocken" i signalerade främling, tvärtom.

Men börja med att fika och träffas osv. Så det blir en "bekant" röst och person.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 257
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30