Hur inreda matsal mysigt?

Zewz

Trådstartare
När vi äntligen fick färdigt sovrummet på övervåningen kunde jag ställa in min söta kökssoffa och köksmöblerna i "köksmatsalen". Men det blir liksom inte bra... Inte mysigt nånstans. I nuläget har vi bara stoppat in möblerna där, och använder det som någon slags förvaring och man VILL inte ens sitta där och äta. Nu har vi sagt att vi måste göra nåt åt det, men vad?
Först måste jag bestämma HUR möblerna ska stå. (Lampan hänger kvar sen vår andra matsalsgrupp stod där innan...)
Soffan kan bara stå vid den väggen.
Ska bordet står sådär, eller ska jag vända det så det står med kortsidan mot kökssoffan? (Har några till stolar så jag kan ha tre på varje långsida.)
Vad ska jag hänga upp för taklampa? Gärna nåt lite annorlunda, halvlantligt.
Den lilla byrån ska bytas ut med en större pjäs som står i lagårn just nu, den går i samma färger som de andra möblerna. (Bordsskivan är i furu, även om det inte syns med duk... :) )
Vi kommer sätta upp några egensnickrare hyllor av gamla plankor på väggarna med, men vill inte göra det förrän vi möblerat som det ska vara. Hilfe!

matsal2.jpg

matsal3.jpg

matsal4.jpg

matsal5.jpg

matsal1.jpg

Matsal efter mastsal... :angel:

Sv: Hur inreda matsal mysigt?

Fönstret vetter dessutom mot öster, vilket ger ett lite mörkt intryck i stort sett hela dagen... Morgonsol iofs, och det är ju mysigt :)

Jag hade nog provat att vända bordet med gaveln mot soffan. Känna in känslan. Jag tycker det ser lite... hopträngt mot väggen, som det står nu. Obalans i rummet.

Flummigt va :D

Om det ska vara matsal hade jag velat ha bordet mer mitt i rummet. Det ser liksom konstigt ut när det bara upptar ena halvan.
Men med en soffa blir det krångligt..

Personligen hade jag nog skippat soffan och bara haft matsalsmöbeln stående mer i mitten. Nu är det ju inget jättemaffigt bord men kanske funkar ändå.

Vid väggarna tycker jag det kan vara snyggt med matchande vitrinskåp eller liknande. Kanske någon fin prydnadsmöbel..

Mattan hade jag bytt ut, tycker den drar ner intrycket. Men så är inte jag något fan av trasmattor alls ;)

Edit. Jag tycker matsalar är snyggast när det liksom blir lite pampigt. Rejäla matchande möbler och stiliga textiler.
På väggarna föredrar jag några få, stora tavlor. Inget småplock.
I fönstret hade jag haft veckbandslängder istället för kappa.

Senast ändrad:

Vad händer om du låter bord, soffa och stolar stå som de gör men vrider mattan 90 grader? Tror det kan göra stor skillnad för att få rummet att kännas lite mer "ihop". Tror även ett bredare/större bord skulle göra susen. Nu känns det lite för smalt för rummet. Att vrida på bordet tror jag, just på grund av smalheten, blir lite märkligt i förhållande till soffan.

Och, som du säger, gör något av hörnan med byrån. Större möbel, kanske en fåtölj till och med. Med lite hyllor med böcker på och en läslampa har ni en utmärkt läshörna och ett rum man kan utnyttja även mellan måltiderna. Ni har ju en fantastisk möjlighet iom den öppna spisen (om den nu funkar) att få det riktigt mysigt.

Edit: Såg just, har ni två matsalar? Ser ut så på sista bilden :p

Senast ändrad:

Förstår vad du menar, och det är det som stör mig med. Ska definitivt vända på steken och se hur det känns :)

Tack för input :)
Men soffan måste vara kvar, har slitit som ett djur med den och älskar den :p

Bordet är ändå ganska stort, även om det ser litet ut i rummet.
Ska testa att vrida på't.
Den stooora byrån ska jag försöka få in nån dag. Kan nog balansera upp lite.
Jo, vi har två matsalar. Den andra är lite "finare" och lite mer pampig, i den här köksmatsalen vill jag ha mer mysig-lördags-frukost eller bullbak-med-framtida-barn-känsla :D
Klurigt.

Får helt enkelt flytta runt möblerna och ta bort och lägga till tills det känns bra.

Taklampa då? Nåt hängande antar jag..?

Och jo, kakelugnen funkar hyfsat, precis som de andra fem (!).

Jag hade klätt soffan med ett rödrandigt tyg, satt dit några kuddar i rött också för att blanda med det vita. 2 st lampor i "stål" över bordet och lite grönt i fönstret.
Jag skulle ta bort dörrarna in till matsalen så att kakelugnen får komma till sin rätt.

Behöver soffan sitta ihop med bordet? Jag skulle prova att ha bordet fristående också med stolar runt om och soffan kan då bli ett extra komplement.

Varför kan inte soffan står framför fönstret, en bit ut? Så att hela gruppen hamnar mitt i rummet? Sen hade jag, som någoan annan så haft nån stor tavla, maffiga textilier och ingen byrå :)

Massa bra idéer! Ni är ju bra förstås :)
Ska möblera om för glatta livet i helgen :D

Du kanske kan testa att inte ha soffan mot väggen, och ha något bakom den. Typ vedhög eller vedkista till kakelugnen :)

Kan bara hålla med - dra bordet ut i mitten av rummet och ut med soffan från väggen - den är så snygg så den klarar det.

Rummet har ju verkligen potential! Jag skulle vilja ha möblemanget framför fönstret, så man kan kika ut och sådär.

Lyx med två matsalar föressten! En annan sitter ju alltid i soffan och käkar, matplatsen är i stort sett oanvänd :angel:

Tack alla för alla tips!

Vi har pysslat och flyttat runt lite, så just nu ser det ut såhär...
(Det är alltså bara möblerna vi grejar med än, sen ska det upp tavlor, klocka, mys-grejer, annan lampa osv.. Men det känns redan mer hemtrevligt :) )

matsal2_1.jpg

Från köket.
Höjden på kökssoffan är helt åt skogen, sitthöjden är 10 cm högre än på stolarna, och det känns inga bra, så vi ska kapa benen en bit på den. Då tror jag det ser ännu bättre ut.

matsal2_2.jpg

Hunden är en linslus...

matsal2_3.jpg

Den lilla ek-byrån ska bort, funderar på någon enkel grej där istället, luta en gammal stege mot väggen och hänga nån pläd på... Ungefär som vi har i vårt sovrum >>

matsal2_4.jpg

Ni får gärna komma med mer bra tips, det var skitbra att vidga sina vyer lite mer er hjälp! :bow:

Åh så mycket bättre! Såga av benen på soffan en liten bit så tror jag ni kommer bli jättenöjda. Rummet "säger" ju helt klart att det är där möblemanget skall stå.

Knapplån

Sådär, nu är det mesta klart i matsalen. Det är fortfarande fel taklampa, det tar lite tid sånt där, här hemma... :angel:

6_11_11_1.jpg

6_11_11_2.jpg

Tavlan med husritningen är inscannad och ska skrivas ut och ramas in i en större snyggare ram senare.

6_11_11_3.jpg

6_11_11_4.jpg

Jag har köpt hem gardinlängder till fönstret till jul, så får vi se om det känns mer ombonat.

6_11_11_5.jpg

Vi får se vad vi gör med den lite högre gamla trälådan i hörnet. Nåt kul, kanske?
Maken ville ha tavellist med tavlor även på väggen där jag ställt en stege nu, tycker det passade bättre... :cool:

Småpyssel faller ju alltid på plats sen, som ytterligare belysning, tavlor och sånt, men vi trivs faktiskt :)

Men vilket fint kök och matrum! Nu blev jag avis! Måste ta mig i kragen och fixa färdigt i mitt hem!

Tycker den höga trälådan är fin som den är. Kanske hänga något kul i taket ovanför den istället? Själv är jag tokig i att göra mobiler av gamla bett och stigbyglar just nu :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet ... för jag har verkligen kört fast nu, i mina tafatta försök att fräscha upp min lägenhet. Faktum är att jag verkligen har lyckats...
Svar
10
· Visningar
1 662
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka