hur inreda detta stall...

LadySara

Trådstartare
för 6 mån sen la jag å sambon ett sakmbud på en kåk med stall.

i förrgår ringde telefonen de va mäklren som sa att ni får ta huset om ni vill...

så genast börjar juh tankarna.. hur ska ja göra om i stallet..

först så ska juh ritningen göras för att kunna lämna in till länsstyrelsen för förprövning å de är den jag behöver hjälp med... så kom igen kom med förslag.

sähär är måtten.
8,5*21 m
boxarna är 3*3.

sadelkammarna å toa där är de 6m. går ev att flytta men tror inte det då de finns avlopp mm under...

tensmyra.jpg

detta ska vara med:

ca 5 boxar ev fölbox. minimimått box 3*4
spolspilta .
ev förvaring av höpåsar, skottkärra grep. foderkammare..
ja hitta på jag är nollställd.. bara stod i stallet å log idag... gammalt å slitet men en bra å rejäl stenstall.

Sv: hur inreda detta stall...

Det absolut enklaste måste väl vara att plocka bort varannan mellanvägg så har du genast 5 boxar på 3x6 m + en på 3x3 m till foder/utrustning. Så kan du bo in dej och fundera i lugn och ro.

boxdörrarna + boxväggaran är itne så hela å fina så i säkerhetssynpunkt så måste allat bort. å in med nytt.

de är ingen panik med inflyttning heller.

först så ska juh ritningen göras för att kunna lämna in till länsstyrelsen för förprövning å de är den jag behöver hjälp med... så kom igen kom med förslag.

KL*
Måste man skicka in sånna papper om man bygger om gamalt?:confused:
Trodde det bara gällde nybyggen.:angel:

de trodde jag oxå men de står att man ska lämna in vid om bygge av redan befintligt stall så lika bra att göra de så man ien står där å får betala sen..

men itne får du skriva utan att rita nått.. eller komma med förslagg...:)

Ursäkta detta ritningslösa förslag..men jag e inte så bra på det här med datorer...
Tycker att du ska göra som det sas i tidigare förslag...ta bort mellanväggarna för att få boxarna dubbelt så stora... första boxen, mittemot sadelkammaren låter du vara "liten" för förvaring av diverse...
Om alla boxväggar e dåliga så skulle jag hålla mig till samma lösning men byta ut till nya väggar...då borde det inte heller behövas att skicka in ritningar då konstruktionen egentligen e den samma...
Men jag vet inte säkert...

fronterna måste oxå bytas då dörraran inte håller oki mått..så allt ska ut

*kl*
funderar på att ev ha en uppbindningsplats för att slippa ha de i gången vid ev skoning eller vet besök?? va tros om det

fronterna måste oxå bytas då dörraran inte håller oki mått..så allt ska ut

*kl*
funderar på att ev ha en uppbindningsplats för att slippa ha de i gången vid ev skoning eller vet besök?? va tros om det

Det tycker jag personligen är en utmärkt idé! Jag tycker väldigt mycket om uppbindningsplatser med gott om utrymme. Kanske sadel- och tränshängare på sidan så det kan hänga där medan du borstar?

Uppbindningsplats låter som en god idé!

Det är ju bra om man är flera i stallet (vet inte om du ska ha inhyrningar/medryttare etc) och speciellt när hovslagaren är där, då kan denne arbeta i fred och man kan ta in/ut andra hästar, mocka och göra annan i stallgången utan att störa.

Kanske finns möjlighet att göra uppbindnings platsen i närheten av en brunn och dra dit vatten också? Så får du även en spolspilta.

för 6 mån sen la jag å sambon ett sakmbud på en kåk med stall.

i förrgår ringde telefonen de va mäklren som sa att ni får ta huset om ni vill...

så genast börjar juh tankarna.. hur ska ja göra om i stallet..

sähär är måtten.
8,5*21 m
boxarna är 3*3.

sadelkammarna å toa där är de 6m. går ev att flytta men tror inte det då de finns avlopp mm under...

tensmyra.jpg

detta ska vara med:

ca 5 boxar ev fölbox. minimimått box 3*4
spolspilta .
ev förvaring av höpåsar, skottkärra grep. foderkammare..
ja hitta på jag är nollställd.. bara stod i stallet å log idag... gammalt å slitet men en bra å rejäl stenstall.

GRATTIS!! :bump:

Åh vad roligt, jag förstår att du drömmer och längtar redan!

En snabb idé bara.
Kanske kan du göra om den övre högra raden boxar på ritningen till 3 boxar? De blir ju då 4 meter breda och fortsätter vara 3 m djupa som innan, men som du skrev får du ju byta ut allt virke och dörrar osv.

Den nedre raden skulle du kunna göra så här med.
Mitt emot duschspiltan kunde du göra en uppstallningsplats som är lika stor som boxen som är där nu, alltså 3x3m. Kanske är det smart, kanske är det dumt att ha två uppställningsplatser mittemot varandra, men min tanke var att du då kunde göra en stor fölningsbox utav det som nu är 2 boxar till vänster om min tilltänkta uppstallningsplats. (är du med? förklarar dåligt...) På så vis får det ev dräktiga stoet som ska bo där inga grannar, ibland kan ju högdräktiga ston vilja vara ifred lite. Boxen blir jättestor och härlig, 3x6m.

Sedan till höger om den nya uppstallningsplatsen, där det nu då finns 4 boxar kunde du antingen göra som mittemot, alltså göra om 4 st 3x3-metersboxar till 3 st 3x4-metersboxar, men då får du ju sammanlagt 7 boxar och du nämnde att 5 räckte egentligen. Då kan ju ett alternativ vara att dessa 4 boxar blir till 2 st 3x4m-boxar och den tredje boxen (blir ju också 3x4m) kan göras om till förråd, redskapsförvaring, foderrum eller dylikt. Då får du 6 boxar.
Alternativt görs ännu en 3x4-metersbox på valfri plats i stallet också om till ett sådant här förvaringsutrymme/foderutrymme eller liknande.

Bara lite tankar...
Åh vad kul att planera och spåna!! :banana:

Lycka till nu!

Om man nu ska utgå från att sadelkammaren och det ska vara kvar så hade jag gjort följande.

Först hade jag tagit bort de 3 boxarna mitt emot sadelkammaren och lämnat stolparna kvar. Detta har vi gjort i ett av våra stall och det öppnar upp stallet och får det att kännas större och luftigare. Dessutom skapar det 2-3 uppbindningsplatser vid sidan av gången där man kan ställa hästar utan att vara ivägen. Hästarna som står uppbundna slipper bli störda av de som står i boxarna och vise versa, efter som att de inte står mellan boxdörrar. Risken för stress är mindre.

I hörnet mitt emot sadelkammaren, intill ingången på kortsidan, hade jag, om möjligt, ställt en soffa och kanske ett bord. Det är bra med sittplatser i stallet och personligen föredrar jag att ha fikarummet I stallet istället för att ha det i ett eget rum. Det nyttjas mycket bättre om man kan göra det i samband med hästeriet.

Förvaringen av grejer hade jag försökt få ihop i andra delen av stallet. Kanske behöver man spara boxen framför spolspiltan för att ha förvaring i men jag hade försökt att ta bort den om möjligt.

Den stora figuren på bilden är nog hur jag valt att göra. De små figurerna under är två olika alternativ på hur man annars skulle kunna lösa det med boxarna. Det röda är placeringen av boxdörrarna. Jag har dock inte använt några ordentliga mått.

linnsritn.jpg

Kan inte duschspiltan fungera som uppställningsplats också? verkar ju behändigt att ha det på samma plats tkr jag.
Samtidigt har du ju mkt utrymme så kanske ta bort boxen mittemot och sen göra uppställningsplats där.
Hade nog valt att behålla boxarna bredvid duschspiltan men göra de större, till två.
Sen mittemot dessa boxar hade jag gjort 3 stycken, och då gjort en större så du kan ha som fölbox. Eller gjort 3 stycken i ditt mått, och sen boxen längst i hörnet mittemot sadelkamaren hade jag gjort till fölbox och gjort större, sen bredvid den gjort ett utrymme för skottkärra osv. FAst då får du 6 boxar..

den här ritade jag nu.. dock blir de ingen fölbox men om de nu skulle bli så får man väl plocka ner en mellanvägg.. med de vädret vi har här så känns ett torkrum som en kanon grej.. :D sen på sommaren så kan de bli täckesförvaring av vinter täckena.

stallritning.jpg

Detta tror jag blir kalasbra! Torkrum är guld värt vi har det i stallet jag är inhyrd i nu och man blir så bortskämd!! :love:

alternativt att du byter plats på ena sadelkammaren och torkrummet, då kan du värma upp toan med "överskottsvärme" från torkrummet

åå de va juh smart.. dock kommer de att ligga golvvärme i sadelkammrarna så då åker nog toan med på de oxå... inne på toan är de egentligen en dusch oxå men där hade jag tankar på att ställa en tvättmaskin istället..

ojoj undrans va sambon säger om mina planer... tyvärr så har vi mycket med huset innan allt kan fixas i stallet... så de blir till att fixa ordning 2 boxar från början en till min madame å en till sällskapet.. sen får de andra bi när de hinns med å när de finns pengar...

men vet ni de finns en elevator så man slipper kasta upp hö...:bump::bump:
sånt är guld värt..

den här ritade jag nu.. dock blir de ingen fölbox men om de nu skulle bli så får man väl plocka ner en mellanvägg.. med de vädret vi har här så känns ett torkrum som en kanon grej.. :D sen på sommaren så kan de bli täckesförvaring av vinter täckena.

stallritning.jpg
om du gör sådär så kan du ju skitlätt bygga om de två boxarna längst ner till en mega megastor box.. för en liten gruppbox med shettisar eller en kungligt stor box år Pandora (eller Sune :angel: )

*öppnar sketchup*

och du, nu kommer jag och hälsar på :P jag vill ju se underverket! (och hästen också.. kanske..)

och du sällskap kan nog ordnas ganska snabbt beroende på stallhyran, ridskoletjockisen är så nära att bli privattjockis nu.. vi väntar på papper från veterinren med utlåtande om hans skada.. man får ju höra allt möjligt från olika källor i stallet, så papper från veterinären är det vi väntar på.. :p

Senast ändrad av en moderator:

så, en liten nerplitad version av ditt stall, det var ju lite större än va du sa förra gången i den andra tråden.. så detta var ju lite roligare :)

jag har ritat vänstra sidan med torkrum, toa, sadelkammare, uppställning och sen boxar,
högra sidan är för skottkärror+grepar, sen kallförråd (hinkar, bett, grimmor, grimskaft, allt som tål lite kyla) och sen foderrum.. för att öppna upp lite satte jag fönster i hörnen så man kan se ut i stallet när man är i sadelkammaren eller i foderrummet.. bakom dörren isadelkammaren gjorde jag plats åt en hylla, så du utnyttjar väggen bakom dörren, i foderrummet är den biten bredare så en rad höbalar lätt får plats därbakom..

genom att sätta skottkärrorna i ett hörn minskar risken för att hästarna springer på dem och du får dessutom en extra uppställningsplats mitt emot..

det ska bli kul att se IRL :D

stallet.JPG

ja, det är det, bara älskar programmet, har ritat säkert 100 olika stall i det... :p stallbyggestokig :D

Liknande trådar

Anläggning vi är i startgroparna för att bygga stall hemma. Jag har ritat en ritning som jag, personligen, tycker är perfekt. Jag har varit noga...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Buck
·
Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 558
Senast: ptr
·
Anläggning Hej, Jag och min sambo har nyligen köpt en mindre gård på landet. Här finns möjlighet till egen häst men inget stall. Det finns en...
2
Svar
34
· Visningar
6 263
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Vi har i dagarna äntligen köpt oss en egen hästgård :love: Vi flyttar in i mitten av december. Idag finns det ett "tillfälligt" stall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 993
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?