Hur i hela världen kan huskurerna mot COPD funka?

prusiluskan

Trådstartare
Överallt läser man om hästar med diagnosen COPD som med en skvätt vitvinsvinäger eller en handfull alger blir symptomfria. Hur i hela världen kan detta funka? Enligt vad jag läst är copd en sjukdom där hästens lungor skadats, och syreupptagningen är kroniskt nedsatt.

Jag skulle sååååå gärna vilja hitta en kur som får min häst frisk - men det känns helt ologiskt att ex alger skulle kunna få hans lungor att fungera bättre igen???? Jag kan kanske förstå om det rör sig om slem i luftvägarna, men inte när lungorna är skadade.

Missförstå mig rätt - jag testar vad som helst bara jag får en bra förklaring till HUR det kan funka?? Börjar bli dags att fatta det Svåra Beslutet och försöker samla på mig så mycket info jag kan.

Det finns såklart väldigt många olika anledningar till att en häst hostar - och såklart olika grader av nedsatthet. Kan det vara så att det är hästar med "mildare" former som blir hjälpta av alger? Dvs hästar som inte fått skador på lungorna?

Och till sist - någon som haft copd-diagnos och fått ta bort hästen som har lust att berätta om behandlingen och vad som ledde fram till beslutet?

Sv: Hur i hela världen kan huskurerna mot COPD funka?

Din häst kommer aldrig att bli frisk igen, men du kan mycket väl få den symptomfri. Finns massvis med huskurer. Har själv bara provat alger under en vinter, fungerade väl så där. Det jag har märkt vara den absolut bästa medecinen för min bronkit häst är:

* Regelbunden motion så att hästen håller upp lungkapaciteten och får möjlighet att få lös slem som sitter fast

* Torv i stället för spån eller halm. Halm ska inte under några som helst användas som strö till dessa hästar!!!

*Hösilage istället för hö. Även om du blöter höet får du inte samma effekt som hösilage ger.

*MYCKET utevistelse, gärna utebox eller lösdrift om det går

*OM hästen står på stall, se till att stallet är väl ventilerat. Mocka och sopa inte när hästen är inne eller strax ska komma in.

Har även provat örtpellets och dom fungerade bättre än algerna. Finns äve en örtkur man kan koka ihop. Har inte provat den själv men har receptet om du vill ha?! Ska tydligen vara mkt effektivt då det är innehåller bla anis och lakitsrot som är slemlösande!

Detta är vad jag kan komma på nu!

Lycka till!!

Om du ska få honom utdömd så måste du nog göra det där spolprovet så att det kan säkerställas att han har COPD och i vilken grad han har.

Försäkringsdjunglen är inte lätt att ta sig igenom men du måste iaf ha ett riktigt utlåtande först innan försäkringsbolaget godkänner det.

Och det är inte säkert att de ens godkänner det då eftersom man kan behandla och lindra symptomen och när försäkringsbolaget slipper betala för medicinen då det inte går att operera detta så kan de dra ut på det.

Glömde, ta honom till en duktig klinik och skippa DV.

Senast ändrad:

är det så allvarligt att lungarna redan är Skadade så hjälper det inte samma vad du ger hästen.

men man får ju hoppas att i dom flesta fall så har det inte gått såå långt! har själv astma och inte är det skador i mina lungor för det... :crazy:

är det så allvarligt att lungarna redan är Skadade så hjälper det inte samma vad du ger hästen.

men man får ju hoppas att i dom flesta fall så har det inte gått såå långt! har själv astma och inte är det skador i mina lungor för det... :crazy:

Måste undra en sak då. Min häst har COPD (kronisk bronkit) sedan ett år. Har läst allt jag kommit över och fattat det som att om det går så långt att lungorna blir skadade, så har det övergått till kroniskt och hästen har fått COPD/kronisk bronkit. Min har ju det och på henne funkar mediciner jättebra. Har provat anis/timjan-kur några gånger och upplevt att det hjälpt lite. (Motion och utevistelse hjälper bäst dock:idea:)
Kan det vara så att det kan vara kroniskt utan skador på lungorna?

Min häst har också kronisk/allergisk bronkit men på han hjälper inga mediciner. Jag provade också med alger och egenkokt hostmedicin(anis,timjan,vitlök) utan resultat.
Jag vet faktisk inte om det behöver vara skador på lungorna för att de har COPD men det jag vet är att det är jobbigt och påfrestande för lungorna.

Lite knapplån kanske men ...
Hur motionerar ni COPD-hästar? Mjukridning?
Hostar hästen mycket under ridningen, och ska man i så fall "strunta" i det, och bara fortsätta att rida? (Utan att jaga livet ur häst-kraken såklart!)

Min hostar inte direkt, men blir trött(ej pga kondition), flåsig och får vidgade näsborrar. Han går som promenadhäst.

copd är ju en samlingsdiagnos för kroniska luftvägsproblem, som jag förstått det kan det vara olika allvarlig och olika orsaker. det är också olika hur vet. bedömer det, vissa verkar skrika kronisk!! såfort en häst hostar, andra är mkt mer nogranna inna dom ställer den diagnosen.

timjan, lakrits etc är ffa bra mot hosta och slem, inte luftvägsproblem i det stora och hela. så om det hjälper eller inte beror på vilken sorts problem hästen har.

har själv haft en häst med diagnos COPD, Hästen blev väldigt flåsig vid ridning/hoppträning mm samt hade väldigt lång återhämtningstid innan den slutade att flåsa. Vi gjorde arbetsprov i ridhus och tog laktatprover, temp/andning under 5 min och ritade kurvor samt i samband med arbete på galoppbana. I samband med avslutat arbete gjorde vi oxå endoskpoi, röntgade och ultraljudade Hjärta/lungor. Dessa prover sa egentligen inte hela sanningen förrän vi gjorde det avgörande provet, En lungbiopsi som inte är helt okomplicerad, en del hästar har dött när man gått in med nålen i lungan så försäkringsbolaget bör ha godkänt behandlingen. Men där fick vi svaret, Att lungblåsorna(alveolerna) hade rikligt med slem och det såg infektarat ut, det positiva var att det inte hade blivit någon förtjockning av lungvävnaden. Så med två kurer penicllin i stor dos, samt två kurer sulfa samt fabrol och ventipulmin en längre tid så fick hästen en rek att åka upp till Norrland och vila ett år för att hinna byta ut den sjuka lungvävnaden, sagt och gjort, hon betäcktes och åkte upp och var i norrland 2-3 år, sen Kom hon ner till skåne och tävlade lätt/msv fälttävlan samt 140-hoppning.
Hon fortsatte alltid att vara känslig för damm mm, hon var flåsigare efter en timme i ridhus än efter en terrängritt, men hon fungerade dock.

Måste undra en sak då. Min häst har COPD (kronisk bronkit) sedan ett år. Har läst allt jag kommit över och fattat det som att om det går så långt att lungorna blir skadade, så har det övergått till kroniskt och hästen har fått COPD/kronisk bronkit. Min har ju det och på henne funkar mediciner jättebra. Har provat anis/timjan-kur några gånger och upplevt att det hjälpt lite. (Motion och utevistelse hjälper bäst dock:idea:)
Kan det vara så att det kan vara kroniskt utan skador på lungorna?

Lungblåsorna skadas (spricker) vid COPD och hästen utvecklar till slut kvickdrag.:(

Men tror att det är vanligast att vetr ger diagnosen COPD när det rör sig om slem/hosta mm.
En del säger ju att det läker ut på sommaren helt, men kommer tillbaka med höst och damm (foder mm) men de skadade blåsorna kommer ju inte tillbaka.

Man får testa de mediciner /naturpreparat som finns, som inte är skadliga.

Många hästar mår som tur är bättre med mkt utevistelse mm.

Att du vågade göra den lungbiopsin!:crazy:
Men vad skönt att allt gick bra!!! :)

Överallt läser man om hästar med diagnosen COPD som med en skvätt vitvinsvinäger eller en handfull alger blir symptomfria. Hur i hela världen kan detta funka? Enligt vad jag läst är copd en sjukdom där hästens lungor skadats, och syreupptagningen är kroniskt nedsatt.

Jag skulle sååååå gärna vilja hitta en kur som får min häst frisk - men det känns helt ologiskt att ex alger skulle kunna få hans lungor att fungera bättre igen???? Jag kan kanske förstå om det rör sig om slem i luftvägarna, men inte när lungorna är skadade.

Så länge det inte är skadligt och kan göra din häst piggare så är det väl bara att testa alger osv?
Har hört en del som blivit jättebra av det, men också att man inte ska ge det för länge. Testa!

Jag tog det beslutet efter mkt om och men och i samråd med tre Hästkliniker och försäkringsbolag! hästen Fungerade inte som tävlingshäst, Jag ville exakt veta vad som var felet utan att avsluta provtagningen och gissa mig till sanningen... Jag visste ett det var ca 1/100 som hade dött och jag kände väldigt stort förtroende för vet som skulle utföra provtagningen. jag kalkylerade med att hon kunde ha dött, men då hade försäkringen fallit ut. Hästen i sig var fruktansvärt lovande i sin åldersgrupp men fungerade inte... Ja, vad ska man göra? Nu gick allt jättebra för oss och stoet fick ett långt och lyckligt liv som både tävlingshäst med fina meriter och senare som avelssto.

Hästen och jag har kämpat med detta i några år, och jag har gjort allt som finns att göra för närmiljön (byggt om hela stallet, han står princip i utebox, torv, hösilage, inget sopande, mkt utevistelse mm). Vi har behandlat vid olika tillfällen med olika preparat - kortisonkurer oralt, sprutor, andningsmask, farbrol, sputolysin, ventipulmin, trimediazin - you name it. Inget har gett mer än max tillfällig bättring.

Att försöka hålla igång honom är nästan tekniskt omöjligt - han går mkt lågt med huvudet för att få luft, och det tar verkligen stopp när han blir det minsta ansträngd (alltså redan i skritt vissa dagar). Då han tidigare fått kotledsinfl båda fram i början av sin sjukdom är jag helt övertygad om att han inte håller för motion i den formen han går i för att orka.

Veterinären är mycket duktig på luftvägsproblem och har det som specialitet - och hon säger att vi kan prova en sista kur, men att hon ändå är beredd att döma ut honom med en gång ifall jag inte orkar utsätta hästen för ännu en tids medicinering - vi inväntar bara provsvaren för att bedöma graden. Finns det en rimlig chans att den sista medicinen kan hjälpa honom kommer jag att ta den såklart, men efter det så ger jag upp. Jag har dessutom varit i kontakt med min förra veterinär på klinik som gjort samma bedömning som den nuvarande.

Hade hästen mått bättre hade jag testat (fast visst, jag har redan köpt hem alger) och jag har tidigare testat lite alternativa behandlingar som inte hjälpt. Och ska jag beta mig igenom alla tips som finns ex här på buke kommer hästen att få må dåligt under lång tid.

Äh, det är så svårt och det värsta är att man så gärna vill att något mirakulöst ska fixa alla problemen.

Känner att denna hästen varit en sån juste kompis genom åren att han förtjänar att få ett värdigt slut - inte att stå o kippa efter andan i en hage medans jag betar mig igenom diverse huskurer.

Usch, hoppas provsvaret kommer snart, så jag har något att utgå ifrån.

Oj, trodde inte att det var så allvarligt med din häst. Av vad jag läst och förstått så verkar framtiden inte se så väldans ljus ut....Men man kan alltid hoppas på det bästa!

Lycka till igen och hoppas att den sista behandligen kommer att hjälpa honom!

Usch, stackars dig! Men jag förstår ditt beslut till 100%!!! Har din häst utvecklat kvickdrag också? I så fall hjälper ju i princip ingenting mer än vad du redan gjort, tyvärr...

Någon som testat akupunktur mot detta? Läste någonstans att det kan hjälpa, inte alltså bota copd, men underlätta och läka i ett tidigt stadie.. min häst har bronkit.

Liknande trådar

S
Foder & Strö Min häst har troligtvis kronisk bronkit. Hon fick en massa olika mediciner i vintras och blev till slut jättemycket bättre och gick att...
Svar
12
· Visningar
5 616
Senast: LisaPL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka