HUR HUR HUR (kondition)

Venus_in_Furs

Trådstartare
Hur håller ni (ja, ni som liksom jag inte har välsignats med ett ridhus då:devil: ) igång konditionen på era hästar när det är slaskväder och is överallt? Ska man rida ut är det is och slask överallt, går med nöd och näppe att skritta. Men det känns elakt att tvinga runt hästen på längre turer när den måste gå och spänna sig hela tiden. Ridbanan är ett spår av is, i mitten är det lite slask över isen:cool: Och detta kan ju pågå hur länge som helst. Hur gör ni som har samma problem för att någorlunda få upp/hålla kondisen inför vårens tävlingar?
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

åka iväg te ridhus :angel: Lr tyvärr låta hästen vila :p
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

Våra hästar går på lösdrift, då håller de sig i lite grundkondition hela året. Lagom för att kunna rida när vädret tillåter. Naturligtvis går det inte att köra stenhårt då, men jag brukar ta promenader, markarbeta, massera osv när vädret är skit för ridning. Låter rätt tråkigt men jag blir varje år så förvånad över hur frächa hästarna är när man kör igång på riktigt på våren. I och med att de håller sig igång på lösdriften så kan jag passa på att träna när det går o åka till ridhus ibland, det gäller bara att värma upp och skritta av ordentligt. Sen ser jag till att massera och promenera ett par dagar efteråt.

Jag fick bevisat för mig att de rör sig mycket i lösdriften (vi har stor hage ifs) innan snön kom o det var så lerigt. Då var vi tvugna att byta hage till en lite hage där de inte hade möjligthet att röra sig på samma sätt. De blev ju som bomber!

Lycka till!
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

Vi rider ut ändå. På med brodd och sulor, sen går det som hejsan.
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

Jag har 4 broddar i varje hov, alt guldskor. Tycker också det känns väldigt spänt med bara 2 broddar. Be hovslagaren att borra 4 hål nästa gång (inte för tätt ihop på hålen i tån bara) så är det bara att rida på sen! :)
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

Slaaappna aaav, låt dem få lite skön vintervila istället...

Det är nog bättre för dem att få gå ute lite längre i hagarna på dagen än att ridas och tränas med musklerna på spänn på halt underlag. Brodd går väl an men här i Skåne tycker jag ibland att det kan kvitta, det blir snorhalt ändå på något vis...
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

vi bor i samma stad juuu här e det ju bara lite slask nuuu jag ska ut sen o galoppträna med pållen :p
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

Sulor och fyra brodd sen är det bara att rida på som vanligt. Det som kan vara ett störande moment är väl snarare att allt blir så hårt. Men letar man finner man oftast en o annan mjukare gräsvall att rida på.

Jag rider min häst näst intill på samma vis sommar som vinter, tycker inte man ska klaga, för sen är det sommar och "såå varmt och knott-irriterade hästar" :p... Sällan det är perfekt?
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

nää på sommaren kan man rida tiiidigt på förmiddagen, då är det perfekt:love:

Jo, det är väl snarare att det är hårt då. Bucklig is är inget jag vill ut och rida som vanligt på faktiskt:cool: Ja en gräsvall skulle sitta fint:)
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

slask är väl utmärkt att rida i. Ju nu tränar jag min pålle på galoppfattningar från skritt, och avsaktningar till skritt. Detta varvar jag med att tränar skolorna i skritt. Jag resonerar som så att om jag bara tar ett par språng i galopp så är det ingen fara för hårdheten i marken. (Broddarna får mycket bättre tag i isen när du travar/galopperar än när du skrittar.)
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

Jag var ute o red förut det gick pörfekt :cool:;)
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

Guldskor, som någon skrev innan är skitbra i sånna här väder! Då kan du rida vart du vill.

Har ej det själv nu eftersom jag har unghäst, men henne har jag oskodd.

Finns inget dåligt väder bara dåliga kläder (och utrustning ;) )

//Mimmi
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

så ni som rider, kör ni full fart på sån här bucklig is? :eek: Jag ska inte säga att det inte går, för jag tog för givet att det inte gjorde det. Men om ni säger det så!
Man kanske är lite hönsmamma om sina små pållar:angel:

Alltså vanligt platt blankis känns som broddarna tar bättre i än sånhär buckig ojämn lite här och där-is, eller?
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

Vart är det bucklig o hård is nånstans ??:p
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

Nu verkar det ju bli barmark igen... bara för att jag fläskade på och borrade upp för 4 brodd/ hov när hon fick nya skor i förrgår :mad:
Då kan det väl lika gärna va snö...

Red ut idag och det var lite is kvar på grusvägen... bra fäste i den dock så det gick guld att rida idag!

Var i Lkpg har du häst då??
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

Mycket OT men.... LOLLO! Nu har du ju bytt avatar IGEN :eek:
;)
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

:eek:

Men den förra jag hade var väldigt gammal bild på TH :p

Funderar fö. på att byta namn till HästLollo iställe :p:angel:
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

Men nej Ponnylollo byt inte namn!!! Ditt namn rockar fett. Om du gör det måste jag gå ur buke.
Ponnylollo är trots allt den största anledningen till att jag sitter här dagarna i ända. :D
 
Sv: HUR HUR HUR (kondition)

Hur håller ni (ja, ni som liksom jag inte har välsignats med ett ridhus då:devil: ) igång konditionen på era hästar när det är slaskväder och is överallt? Ska man rida ut är det is och slask överallt, går med nöd och näppe att skritta. Men det känns elakt att tvinga runt hästen på längre turer när den måste gå och spänna sig hela tiden. Ridbanan är ett spår av is, i mitten är det lite slask över isen:cool: Och detta kan ju pågå hur länge som helst. Hur gör ni som har samma problem för att någorlunda få upp/hålla kondisen inför vårens tävlingar?


Kan inte du gå ute när det är snö och slask? Det kan iaf jag och det kan även mina hästar också på med brodd å kanske snösulor, iår har dem inte fått det eftersom det inte varit ngn snö förrens nu och det e inga problem utan snösulor så de e bara ut å rida för även om man har ridhus så kan man ju inte rida där å andas damm varje dag heller usch så tråkigt... Hästar är hästar och inte några porslinsdockor så låt dem leva som hästar, jag tror inte dem slutar gå för att de e halt ute om dem e vilda faktiskt, fast de e klart din kanske gör det? Om inte annat så bör ju hästen vara ute större delen av dygnet i hagen iaf och en frisk häst motionerar sig ju själv där.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 276
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 260
Senast: Karminnie
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 448
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp