Hur hoppar man en pullmangrav?

E

ev3liina

vad ska man tänka på när man hoppar en pullmangrav? är det hinder i nerförbacken eller uppförbacken?
vilket tempo ska man ha?
:banana:

Sv: Hur hoppar man en pullmangrav?

hihi jag har hoppat pullmanagrav 2 ggr men jag vet väll igentligen inte hur man gör. vi i våran klubb har ingen grav så jag har aldrig kunat öva på det tidigare sen kom jag ut på en tävling där man var tvungen att "rida i graven" så vi gjorde det bara tog det som ett vanligt hinder å det fungerade skit bra.

Men ska man träna hoppa grav ska man väll se till att hästen går ner i graven utan problem innan man sätter dit ett hinder. Sen kan man börja med att lägga en bom på marken i graven. Om du inte har galoperat i nerförsbacke tidigare så käns det rätt konstigt.

Ang tempot så antar jag att du kan brörja i ett rätt lågt tempo som du sedan kan öka men att galoppera för fort i nerförs kan ju gå illa. Men man vill ju inte ha ett söligare tempo än konkurenterna :D

Graven är ett stort hål i marken som man först rider ner i precis i mitten på graven placeras hindret sen rider man up ur hålet :P i en del gravar är det en nerförsbacke plan mark sen upförsbacke igen å i en del är det ingen plan mark nere i graven utan ser ut som ett V.

Men om du har en häst som litar på dej å gör vad du säger så löser det sej nog och om du får några som hälst problem ta hjälp av en tränare som kan säga hur du ska göra på plats.

Senast ändrad av en moderator:

Regel nr är att låta hästen bekanta sig med hindret, särskilt om det är en ung och oerfaren häst. det ska inte komma som en chock att den ska hoppa in i något och sedan en grav när den väl kommit ner.

Börja med att bara rida igenom pullmangraven, i trav, låt hästen stanna och titta, stressa den inte. Ha hästen mellan hjälperna och ordentligt inramad så hoppar de för det mesta;)

Ta det lugnt och rid igenom i trav några gånger tills hästen fattat vinkeln, sedan kan du prova i galopp. Ha en kort med spänstig galopp för att lättare kunna reglera hästen. den behöver ingen fart för att hoppa en liten grav!

Bygg sedan på, förslagsvis hinder in och sedan graven, när detta funkar åt båda håll kan man lägga till ett tredje hinder. Hoppa låga höjder och bara nöt så att hästen känner sig trygg med hindertypen!

Kruxet är att hela tiden hålla en lugn men aktiv galopp, inte stressa in i en sådan kombination, då blir det lätt rivningar eller stopp.

Jag föredrar att lägga till hindret ut före hindret in faktiskt, och graven först? Ut har de oftast ganska bra egen motor ändå och man får lite gratis draghjälp så, däremot så hinder in, om de vet graven är efter är de ofta lite försiktiga, och ofta lite förvånade i inhoppslandningen.

Om man först lägger till graven gör det inget om de tvekar/går ner i trav/hoppar kråka, finns inget att balansera upp sig efter/inför. Och sen när de hoppar graven lägga till hinder ut och sen in.

Lägger man till hinder ut (men lågt givetvis som du skriver) så är de mer inställda på att man ska galoppera ner i graven, hoppa i botten, upp och hoppa ut, och när det sitter så om man lägger till ett lågt hinder in, så blir det mer självklart för dem att odramatiskt skutta över det och sen graven och ut, för de är inställda på ner till graven, upp och ut.

Men är ju en smaksak, och till viss del beroende på hur flack den är.

Utöver ovanstående: Se till att hela tiden ha din häst mellan hand och skänkel, så den behåller balansen.

Och om du är det minsta osäker, ta hjälp av en tränare...
Häng på en terrängträning anpassad för de som ska starta debutantfälttävlan. Inte för att p-mangraven är ett svårt hinder, utan för att få lite tips om hur hästarna funkar på olika typer av hinder. Nyttigt för alla...

Hästarna brukar dock sällan ha problem med p-mangravar, det sitter snarare i ryttaren.

Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 394
Senast: MalanMjöl
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 021
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka