Hur hoppar era hundar?

Sv: Hur hoppar era hundar?

De ser väl bra ut. Men har du inte hinderna lite högt? Eller det är medium hundar? Sen ska man ju inte hoppa oxrar för mkt, men det vet du väl. Det kommer bild från mig när jag har tagit en.

Kram Malin

focushoppliten.jpg

max 30cm är de på bilderna.

Och varför ska man inte hoppa oxrar ofta :confused: Har inte kunnat läsa om det nånstans alls. (Plöjt igenom de första agilityböckerna)

Venezuelas skrev:
max 30cm är de på bilderna.

Och varför ska man inte hoppa oxrar ofta :confused: Har inte kunnat läsa om det nånstans alls. (Plöjt igenom de första agilityböckerna)

Det kan du visst göra - oxrar är inte farligare än ett vanligt hinder, det finns INGA belägg för att det sliter mer än ett vanligt hopp.

Ur slithänsyn kan man snarare justera höjden när hunden lärt sig hoppa rätt höjd och fått vanan inne så brukar jag aldrig i stort sett träna på normal höjd med mina largehundar utan istället tränar jag oftast på 45-50cm då Harry inte river och har bra teknik (detta för att det inte ska belasta så mycket.)

Behöver man öva hoppteknik är till och med en oxer att föredra då de får till ett bättre språng med hjälp av två pinnar dvs de får lära sig att sträcka ut det är precis som med unghästar en oxer är lättare att hoppa än ett räcke då det är lättare att bedöma hur man ska hoppa det och få in en bra teknik.

Javan som är utbildad agilityinstruktör.

Åh vad roligt med agility! :)
Jag vill verkligen prova på det! Jag har en Jack Russel på 1.5 år å vi burkar träna lite i skogen (tyvärr ingen bild på denna dator) men jag vill gå en kurs.
Ingen som vet om det finns någonstans där man kan gå en agility kurs söder om Stockholm..?

Ursäkta att det är lite "off topic"... :crazy:

Det var just ur slitningsynpunkt jag tänkte att det inte är bra att hoppa för mycket oxrar. Men som att förbättra hopp tekninken är det jättebra. Jag själv tränar bara det ibland. Bilder på min skrutt kommer inom kort..

Just den svarta har lite problem att kunna galoppera i balans, därför så hjälper oxrar han att få till sprången, så att säga.

Coola bilder!:)

Jadu, salukin hoppar med otrolig lätthet över diken på 2 meter. Ser inte ens ut som han anstränger sig! Häftigt att se!

Min lilla gamling Setter kränger sig över/förbi diverse hinder på det sättet som funkar bäst för stunden :love: Men när han var yngre och gillade såna aktiviteter :p så hade han bra teknik. Sen att jag inte kan beskriva det är en annan femma.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag tyckte hon förtjänade en egen tråd. Hämtade ju hem en missbildad schäferblandisvalp för drygt en vecka sen. Som skänktes bort...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
12 631
Senast: Malinois
·
Utrustning Jag skulle behöva lite tips och råd ang. sadel till min häst och mig själv. Problem: Sadeln jag har nu åker fram från sin...
Svar
11
· Visningar
2 829
Senast: cello
·
Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 622
Senast: Tonto
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar