hur högt kan man kräva av tvååring?

confetti

Trådstartare
jag har ett litet tvåårigt arabsto på 140cm som hoppat som mest 110. dock är det inte helt bra hopp med fart och så för hon stannar oftast före och tar ett jämfota:D hur högt är *NORMALT * för en sån här häst?

Olika hästar behöver olika tid. Hoppar hon inte korrekt så är 110 på tok för högt!! Det viktigaste är att hon hittar sin balans och en avspänd bra hoppteknik med rygg, INTE att hoppa högt!!!

Normalt är väl kanske att vänta ett år, så den hinner växa klart...En 2-åring är inte helt färdig i sin kroppsutveckling, så det är lite tufft¨att belasta den med hoppning på dessa höjder. Jag förmodar att det är löshoppning du pratar om, annars är det på TOK för tidigt med hoppning över huvudtaget på en 2-åring.I stället för att ev. lära in en felaktig teknik, ta hjälp av tränare med löshoppningen. Och varför så bråttom? Hästen ska väl förhoppningsvis hålla längre än 4-5 års ålder?!?
//Tuttiboo

tänk långsiktigt,kräv inte för mycket av hästen.Jag tycker 1,10 låter väldigt mycket för en tvååring.

Jag tycker hon är såå söt din lillis (har sett henne). Min två åring (halvblod, 159 cm) har inte börjat löshoppas än men till hösten börjas det :)

Förstår inte vitsen med att försäka få hästen att hoppa så hägt som mäjligt i så unga år, min treåring hade hoppat 1.10 någon enskata gång före treårstestet.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka