Hur högt i munnen ska bettet sitta?

Sv: Hur högt i munnen ska bettet sitta?

jag brukar försöka sätta det precis i mungipan utan rynkor, dock max 1 rynka.

Slängde igång en sluta röka tråd på w-gnägg.. så nu får ni minsann hoppa dit och peppa mig lite! För nu har hästskrället vrickat sig och gett mig magsår..

Å tack vad du är snäll.
Hur går det med rökningen? Jag håller tummarna för dig.
Typiskt att hästen skadat sig just nu. Minsta motgång kan ju få en att börja igen. (jag har inte rökt på 6,5 år nu, fast jag är slav under snusdosan istället)
Kämpa på. Det är så dyrt nu. Finns det ingen dyr hästutrustning du gått och trånat efter? Spara alla pengar du skulle rökt upp så kan du säkert köpa det om ett tag.

Senast ändrad:

Nu e häst skrället ohalt :D

men sambon är en svinig mansgris som borde få en stövel uppkörd i näsan... *sucka*

Tjena.
Jag har alltid gjort så att jag lagt bettet i munnen och hästen lägger oftast bettet själv där han vill ha det så där är den rätta platsen.
Om sidostyckena glappar då så kan du korta upp dem lite till.:D

Frågar nu er westernryttare eftersom det kanske är olika uppfattningar o principer i denna fråga. När jag började med hästar fick jag lära mig 2 till tre rynkor i mungipan. Sedan att bettet ska ligga just nedanför första "kindtanden". (Kommer inte ihåg vad det heter där dom är tandlösa, hoppas ni förstår iaf.) Alltså så att det inte blir någon rynka alls utan bettet bara ligger där. Hur har ni bettet på era hästar. Jag rider på ett vanligt 3-delat tränsbett.
Väntar spänt på svar! Detta verkar i mina kretsar vara en diskutionsfråga...

Två rynkor i mungipan säger vissa... Beror väl helt på hur hästens mun ser ut? Två fingrar från första kindtanden ska va ganska lagom. Men rid utan nosgrimma så märker man om hästen är obekväm med det på något sätt!

Dettatycker jag faktiskt är jättesvårt. Fick höra av tränare att jag skulle ha det "rynkfritt". Hästen (ej unghäst) lägger det där den känner sig bekväm med det. Enligt tränaren så om jag hade det högre så skulle det bli en evig förhållning.

Jag vet faktiskt inte vad som är bäst, kortar jag upp det tycker jag att hon ser helt tillsnörpt ut i munnen men sen blir jag ju orolig att det ska slå mot hennes tänder som en "klassisk" tränare sa till mig.

Nu vet jag varken ut eller in, hjälp!

kl

jag har inga rynkor alls, pållen lägger det själv där det ska vara :D

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: palle
·
N
Ridning Hej! Vissa säger att det är bra då hästen tuggar på bettet och då de får fradga i munnen, varför är det bra? Hästen "accepterar"...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 300
Hästhantering Eller hur det stavas haha. Okej är allmänt lite nyfiken. Eller snatrare söker litte allmäna råd. Jag är lite, inte orolig, men...
Svar
12
· Visningar
1 499
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka