Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För det första så ska takhöjden i stall vara minst 2,20 alternativt 1,5*mankhöjden för att man ska få ha hästar där. Vi byggde väggar på 2,70 (2,40-väggar som ställdes på lecasockel som är 30 cm). Takstolarna ligger alltså på 2,70 som lägsta punkt.Ni som byggt nytt stall, hur höga ytterväggar har ni på byggnaden, alltså upp till takstolarna så att inte hästarna ska kunna komma åt och gnaga på dem...
Jag håller med dig. Brand i hö på skulle är den vanligaste brandorsaken i djurstall så det är bättre att förvara hö och annat brandfarligt skiljt från stallet. Vi hade inte så stor lutning på våra takstolar så det blev inte så högt. Å andra sidan fick man snällt gå upp och skotta taket i vinter som straff för den svaga lutningenAnser inte jag....det blir bra med luftutrymme och det blir bra rymd i stallet, dessutom p.g.a brandrisken. Detta är ett nytt murat stall som ska upp. Jag har förvaring till hö på annat ställe.
Ok, är ni nöjda med detta. Vi hade tänkt runt 2.70 2.80, plus takstolar då men senblev min sambo lite orolig för att byggnaden skulle se otroligt hög ut där den blir placerad. Naturligtvis är ju inte måtten ngt vi kommer ändra på för syns skull men blir det en väldigt hög byggnad, till synes alltså?
Ni som byggt nytt stall, hur höga ytterväggar har ni på byggnaden, alltså upp till takstolarna så att inte hästarna ska kunna komma åt och gnaga på dem...