Hur hög lön kan man kräva?

N

Nyrelski

Jag har sökt jobb i ett stall som jag verkligen tycker låter jättebra.
De har 13 hästar som jag sköter tillsammans med en anställd till.

Mina uppgifter blir vanlig stallskötsel samt träning och tävling av deras hästar. Jag får träning, boende, mat och en stallplats (inte säker på stallplatsen, men det är ett krav från min sida)

Vad är rimlig lön?

Sv: Hur hög lön kan man kräva?

*puttar*

Såg nu att lönen de erbjuder är 2000/månad. Är det normalt?
Tycker själv det är lite för lite, har en kompis som får 3000 för ungefär samma jobb och 4000 om hon inte har hästen där.

Jag tycker det är på tok för lite..eftersom du både ska träna och tävla hästarna (antar att det blir en hel del) kommer du få lägga jätte mkt tid i stallet.
Summan är ju skamligt liten ! :crazy:

Fy sådan slavlön. Ta och ring Kommunal och säg vad du erbjuds...skulle knappast tro dom anser det vara acceptabel lön. Sedan när du kontaktat dom kan du väl skriva hit igen och säga vad dom sa..*nyfiken* ;)

Oj oj, det var dåligt betalt. Jag har själv jobbat i stall med 19 hästar och då fodrade jag, släppte ut dem, mockade, tog in dem och fodrade igen + träning vi sidan av div. hästar. Ringde vet. om det skulle vara något och hovslagare, tog hand om inköp av foder, spån etc. Fick timlön för jobbet, inte världens bästa men absolut mkt mer än det du får då. Har läst annonser om folk i Danmark som söker stallhjälp och där snackar vi om BRA lön, men då ska du hitta rätt ställe också. Såg att det var ett stall där som betalade 12 000.-DKR/mån i lön + du fick lov till att bo på gården, men då skulle man ha ett traktor körkort också. (Nu var det några år sedan jag såg denna annonsen).

Du menar väl praktikant jobb nu?För om man är anställd så fins regler om hur lite man får tjäna.Jag tycker att minsta lön som praktikant ska vara 3000kr å då ska du få kost samt logi.Men jag tycker ju personligen att till å med 3000 är alldeles för lite i förhållande till allt jobb en praktikant gör.Enda skillnaden mellan en praktikant å en anställd är ju att praktikanten får skit lön :smirk:

Sedan får man tänka på att boende, stallplats å mat är värt ganska mkt i pengar så om du får 3000/mån + det andra så kostar det säkert minst 6-7000 tillsammans, bara det att du inte får hela den summan i handen.

jag tycker nog att 2-3000 är normalt....du får boende , mat och din häst med...och delar på 13 hästar....boende o mat kan du ju räkna på ...hyran 2,500/mån o mat 80 kr /dygn = 2,400 + hästen 2000...där redan är du uppe i 7 000 + dina fickpengar....det är ju 9-10 000 ut...

Om arbetsgivaren betalar måltider räknas det som en förmån. Detta ska man skatta för. Förmånsvärdet inkomståret 2005 är

- för hel dag 160 kr

- för lunch eller middag 64 kr

- för frukost 32 kr.

Förmån av bostad och kost som en person får av en annan person i dennes hushåll värderas till följande belopp. För bostad är värdet 600 kr för hel månad och 20 kr per dag för del av månad. Kost värderas till 50 kr per dag för två eller flera måltider. Om endast en måltid per dag ges ut ska förmånen inte tas upp till beskattning.

Enligt KO:S riktlinjer så är matkostnadena för 1 person: 950:-/mån. Detta är utan vardagsluncher. Med vardagsluncher tillkommer: 350:-.

De har inte sagt något om att det är ett praktikantjobb och de vill att jag ska stanna minst ett år.
Men skriver sen att lönen är kost, logi + praktikantlön

Får man lov att ge praktikantlön fast det är ett "vanligt" jobb?
Finns det någon lag jag kan hänvisa till som säger vad man minst får tjäna?
Eller är boende etc. värt så mycket att det är tillräckligt iaf.?

Jo, får jag 3000-4000 är jag nöjd. Jag får ju så mkt annat också. Så det är ingen stor höjning jag vill ha.

Om det inte är praktik utan ett fullvärdigt arbete så kommer ett enkelt räkneexempel (vid praktik skall du ha HANDLEDNING, ej göra skitgörat ensam):

13 hästar på 2 anställda kanske ger 3h skötsel/person/dag + 2 h träning/tävling/dag. Dvs ca 5h arbete/dag. Du bör få minst 70 kr/h (beroende lite på ålder också!) vilket ger 5*70 = 350 kr/dag.

Från detta skall räknas kost och logi (om du får all mat frukost/lunch/middag + eget rum) som kan värderas till 200kr/dag. Stalllplats svårt att värdera.

En arbetad dag bör alltså ge 150 kr. Arbetar du då 5 dagar i veckan ger det ca 3300 i månaden (som tyvärr skall skattas). Arbetar du mer tid skall du givetvis ha mer betalt! (3h om dagen går med andra ord åt att betala ditt totala uppehälle, vilket inte är orimligt)

Jag förutsätter givetvis att betalning och förmåner redovisas VITT, för din egen skull!

Detta är inget komplett exempel utan endast tankar från min sida om vad som kan vara rimligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 899
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar