Hur hög kommer min häst bli?

U

UnderIce

Hej!

Jag är väldigt nyfiken på hur hög min häst och hans bror kommer bli....Jag har precis köpt en korsning mellan fullblod och connemara. Det är en hingst på sju månader och för tillfället är han 1.34 hög. Hans bror är ett år äldre och kastrerad och han är 1.46 för tillfället.

Jag tänkte om någon som har mer koll på stora hästar än mig kunde ge mig lite hum om hur hög han kan bli. Jag har hållt på mest med ponny och tycker därför att min är väldigt stor, men det vet jag ju att han inte är.

Den äldre brodern har vi "tattarmätt":banana: med ett balsnöre som man kan göra, då skulle han bli 1.62 vilket jag tror är lite högt, då får han nog börja växa snart.

Snälla, berätta hur höga era hästar var i den här åldern och hur stora de till slut blev......det vore kul att veta??

Sv: Hur hög kommer min häst bli?

Min hingst är inte färdigväxt än och jag tror inte att mina mått är till någon hjälp för dig men du får dem ändå.

5 mån: 139/141 (manke/kors)
6 mån: 141/145
6 mån, 3 v: 145/150
7 mån, 2 v: 150/150
8 mån: 150/151
1 år: 157
1,5 år: 168
2 år: 170
2,5: 177 ca 2 cm högre bak
3 år: ska bli väldigt intressant

Och innan du frågar så är det en shire:D

MVH Ysa

Tack för det...

Ja jag började undra över höjderna, för han var väldigt stor......men det förklarade ju saken. Ja det är väldigt spännande, jag har ingen aning hur stor min kommer bli. Folk som har sett honom har gissat på kanske 1.58 upp till 1.65.

Det ska bli kul att se.:bump:

samma korsning. hon blev 156 :)

hade en korsning halvblod-welshponny.
pappan knappt 160 cm, mamman ca 134 cm.

Min va ca 142 cm som 2,5 åring och blev 156 cm som 7 åring.
slutmankhöjd ca 156-157 cm.

Hur gör man en tattarmätning? Är lite nyfiken, vill väldans gärna få ett hum om hur hög min 6-månaders bäbis kommer bli! :)

kommer ej ihåg hur man gör, men kan ju säga att jag gjorde en tattarmättning på pållen som jag skrev om här ovan, när han va just 2,½ år och den visade 156 som vuxen! snacka om rätt mått :)

Hej...

Du kan inte göra detta mått innan hästen är ett år. Men från och med ett års ålder brukar det stämma ganska bra...min är ju inte ett än så jag kan ju inte ens prova....

Med ett balsnöre mäter man avståndet mellan hästens armbåge till yttersta spetsen på kotan.....håll sen kvar balsnöret vid armbågen och mät ut samma avstånd uppåt...resultatet är den slutliga mankhöjden.:bump:

Du som har samma korsning? Vad använder du din häst till? Är den trevlig i tempramentet.....hur ser den ut i typen? Mer ponny eller mer fullblod? Kan vara kul att veta.....

Mamman till min är ett fullblod och hon e ca. 1.67 och pappan e då connemara och han e 1.35.....

Tack för alla svar!!

Hehe mitt halvblodsföl är 5 månader och 139 cm i mankhöjd. Har en känsla av att hon kommer att bli en reslig dam :)

Ja vi har ett halblod som e tre år nu och han var ungefär 1.40 när han var 6 månader......nu e han ungefär 1.64:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 521
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 916
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 272
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama