Hur hög kan en islandshäst bli?

M

mellon

Trodde att en maxad islänning blev 145 cm.
Men pradade med några som sett större.
Typ 150 cm?

Är detta verkligen sant?

Har själv aldrig sett någon så stor.
Intressant för mig, eftersom jag letar efter
så stor islänning som möjligt, då jag
är ganska lång.

Det finns ingen övre gräns så de får bli hur stora som helst, de största jag hört om har leget runt 155 men det hör knappast till vanligheterna. Runt 145 är vad du kan räkna med om du vill ha en stor.

Jag tror däremot inte att du behöver leta efter någon extremstor kuse om du nu inte är uppemot två mester. Storleken är en vanesak och hur stor hästen känns avspeglas inte alltid på måttstocken.

Som Lobelia skriver, finns ingen övre gräns på hur stor en islandshäst får vara. Själv har jag åkt på en jätte, visserligen bandmätt till 163 och det kan diffa åt en eller andra hållet. Han var dock jätte stor, så stor att jag funderade på hur jag skulle komma upp. :eek:

Men det fanns en hel hög med hjälpsamma islänningar, som inte ville något annat än att se mig högst upp på denna bjässe. Så en rejäl putt därbak, så var den saken avgjord. :o

Jag har köpt en på 147cm till gubben, men så är han också 196cm :smirk:

Känner ett par som har några st som ligger på 150 i mankhöjd...

då måste jag bara fråga hur små kan dom bli?
min är 130cm så han är inte så stor men min kompis isläning är bara 125cm finns det mindre??

min förra hästs mamma var 126 cm... (men HOPPADE 120 cm in till hingsten och resultatet blev Freyr).

/Malin

Ja, dom är jäkliga på att hoppa!

Syrrans galna islandssto på knappa 130 cm hoppade lätt som en plätt över ett staket på 130 cm bara för att hon kände för det! :D

Syrrans kompis har en "mini" islandshäst, tror hon är under 120 cm, ser ut som en förväxt shettis! Hur söt som helst men väääldigt liten.

Den mista jag ridit var 118 cm, och stark som en åsna :D Hon bröt benet i en olyckshändelse närmare 30 år gammal och reds utan problem av ryttare i alla storlekar hela livet.

Fast det känns som om jag skulle ha slitit skosulor, om jag ridit på honom. :rofl:

Hade vissa problem med ett sto som var 125 cm, red henne på Island och skog i fötterna på de där tuvorna du vet. Så vissa bitar fick jag sitta med benet uppdragna, annars tog fötterna i. :angel:

Henne :)

Ja, man fick ha lite kortare stigläder än annars :o

Det kanske finns några "gamlingar" här som minns Östbyes gamla Blésa från 70-80-tal?

En annan liten goding från forntiden (70-tal) var Júlia frá Vallanes, borde också varit runt 120. Och Gamle-Léttir som jag själv ägt var 123 cm och igång tills han var 35.

Att det fanns mindre hästar här förr berodde nog på att man faktiskt importerade även dessa på 70-talet. Med tiden har det blivit en storleksrasism som selekterat bort de minsta islandshästarna. Nu vill ju i princip alla som importerar och "specialbeställer" sin häst ha en så stor som möjligt.

Synd att de inte förstår att de inte är bättre :crazy:

Jag tror att hela skalan behöver bevaras för framtiden. De små jag träffat har varit synnerligen härdiga långlivade starka individer.

Min egen Lítla-Skjóna på 128 cm (24 år, hårt riden av vuxna, inte en sjukdag) har för övrigt fått fyra föl. Samtliga över 135 cm. Det är nog också en delförklaring till vissa små individer som får stora avkommor att en del hästar aldrig nått genetisk sluthöjd för att de inte fått en tillräckligt bra uppväxt.

Det händer ju som tur är inte så ofta nu.

hej!
okey då behöver jag inte känna att jag rider på sveriges minsta islänning,men min tränare klagar på att han är så liten.
men jag tycker det är nästan hela charmen med islandshäst att dom är små (c-ponnyer) och att en vuxen kan rida på dom.och så tror inte jag att det är så bra för rasen att den avlas på storleken som dom flesta gör nu. medelhöjden har ju höjts snabbt den sista tiden och ur min synvinkel tror jag inte att dessa bamsingar kommer att hålla så bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024