S
__Stilett__
hör hög form krävs i en LB igentligen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
__Stilett__ skrev:hör hög form krävs i en LB igentligen?
rostad skrev:Jag brukar få 7r på min form. Tycker att det är bra. Fast då inte i LB utan i la.
Men ungefär..
lundsbo skrev:Snälla, prata inte om "hög form".
Hurvida hästen är på tyglen eller ej har inte bara med halsen och huvudets position att göra.
Rid hästen i den form som den orkar gå i, med bakbenen under sig, med halsen ute, stöd på bettet och nosryggen i lodplanet.
Jag blir mörkrädd av allt prat (inte bara på buke, och menar inget personligt mot dig) om högre form, det har med samling och styrka att göra, dra ihop halsen så hästen kommer upp med nacken kan min otränade shettis också göra - men förväxla inte det med att gå i rätt form.
lundsbo skrev:Snälla, prata inte om "hög form".
Hurvida hästen är på tyglen eller ej har inte bara med halsen och huvudets position att göra.
Rid hästen i den form som den orkar gå i, med bakbenen under sig, med halsen ute, stöd på bettet och nosryggen i lodplanet.
Jag blir mörkrädd av allt prat (inte bara på buke, och menar inget personligt mot dig) om högre form, det har med samling och styrka att göra, dra ihop halsen så hästen kommer upp med nacken kan min otränade shettis också göra - men förväxla inte det med att gå i rätt form.
Tack! Gud vad glad jag bli!!Sara-Ida skrev:Jättefin hållning på din häst. Ser mkt trevligt ut!
mackan skrev:förvirrad... svarar du mig eller Lundsbo???
rostad skrev:Jag brukar få 7r på min form. Tycker att det är bra. Fast då inte i LB utan i la.
Men ungefär..
eh.. ne.. tyvärr jag förstår inte hur du menar. Menar du att han inte bär sig eller..?!Spiggen skrev:Kolla en bit ned på den här sidan.
http://www.levad.nu/markus/bok/6.htm
En bit ned finns rubriken "Hur bär hästen?". Titta på de två högra bilderna. Sedan tar du ditt fotografi, vänder det horisontellt och ev ritar in lijerna med hjälp av valfritt ritprogram. Ser du vilken slående likhet? Visserligen har ju din häst huvudet "på tygeln"?
(Jag får inte lägga upp bilder här, hur gör man för att få det??)
malinsky skrev:Hej!
Se mitt svar till Mackan.. som egentligen skulle ha varit till dig för att vara mest juste..
Frågan var hur hög formen ska vara i LB!!! Inte hur hästen ska gå för att vara i en bra arbetsform.