hur hög form i lb

Sv: hur hög form i lb

Jag brukar få 7:or på min form. Tycker att det är bra. Fast då inte i LB utan i la.
Men ungefär..
nissepisse2.jpg

Det är ett lätt klass program, dvs lägre av lätt klass, så inte hög form alls. Först i LB:2 kommer du ju upp lite "automatiskt" tycker jag, med så mycket övergångar och visande av korta/länga momenten. Men återigen: inte särskilt hög form, MYCKET mer lik LC formen än LA formen helt klart.....

__Stilett__ skrev:
hör hög form krävs i en LB igentligen?

Snälla, prata inte om "hög form".
Hurvida hästen är på tyglen eller ej har inte bara med halsen och huvudets position att göra.

Rid hästen i den form som den orkar gå i, med bakbenen under sig, med halsen ute, stöd på bettet och nosryggen i lodplanet.

Jag blir mörkrädd av allt prat (inte bara på buke, och menar inget personligt mot dig) om högre form, det har med samling och styrka att göra, dra ihop halsen så hästen kommer upp med nacken kan min otränade shettis också göra - men förväxla inte det med att gå i rätt form.

Jättefin hållning på din häst. Ser mkt trevligt ut! :bump:

lundsbo skrev:
Hurvida hästen är på tyglen eller ej har inte bara med halsen och huvudets position att göra.

Rid hästen i den form som den orkar gå i, med bakbenen under sig, med halsen ute, stöd på bettet och nosryggen i lodplanet.

Jag blir mörkrädd av allt prat (inte bara på buke, och menar inget personligt mot dig) om högre form, det har med samling och styrka att göra, dra ihop halsen så hästen kommer upp med nacken kan min otränade shettis också göra - men förväxla inte det med att gå i rätt form.

men hallå - har du tagit helt fel piller nu??! Du har ju läst in typ 3 paragrafer i frågan om hur hög form, som inte över huvud taget existerar i inlägget?! VART har du gjort dessa antaganden om vad Stilett menar???? jag är helt förvirrad!!! :confused:

..lägger mig i (igen.. det är vad jag är bäst på idag tydligen:angel: )

Om detta inte hade varit Stillett som undrade.. utan "någonsominteärkändutepåbuke"

Hade ditt svar inte varit liknande den som du svarade nu?? Strunta i formen... fokusera på rygg/bakdel :)

Så fort en "okänd" snackar form, så är pekpinnarna där direkt och många gör antaganden såsom "lundsbo" gjorde nu.

Nu åkte du på kängan.. det är ingen kritik riktad till dig, utan en "analys" av de svar dylika frågor brukar få. Vet inte om du håller med mig??

Tilll trådskaparen:

För L:B behövs ingen "Hög form" alls.. Fick se en bra sak av min f.d ridlärare, där de gick igenom formen för L:B, L:A och MSV.. önskar jag kunde skicka över mina minnesbilder med telepati ;)

lundsbo skrev:

Hej!

Se mitt svar till Mackan.. som egentligen skulle ha varit till dig för att vara mest juste..

Frågan var hur hög formen ska vara i LB!!! Inte hur hästen ska gå för att vara i en bra arbetsform.

Men jag fattar inte vad du menar.... jag hade svarat exakt lika oavsett användare ja. hon frågar om nivån på formen i ett tävlings dressyr program. har inget med hur man rider hästen "i form" att göra i övrigt.

precis, men jag funderade vidare på hur stora massan skulle ha svarat Stilett.. Lundsbo gjorde vad jag förväntade mig när h'n svarade på det viset (såsom många gör!!).. Att du reagerade på att Lundsbo svarade så, gjorde att jag trodde att du känner stilett, eller så är du en person som svarar på vad folk frågar om utan att lägga in några värderingar (såsom även jag gjorde nu mot dig :crazy: )

Nu svarade du att du hade svarat vem som helst så oavsett användare och det ska du ha heder för!! :bow:

Jag skulle aldrig ha svarat dig, utan Lundsbo. Jag tänkte radera inlägget för det ÄR ett förvirrande inlägg det jag skrev till dig.. men det var försent att göra ngt åt det. Jag ber om ursäkt :angel:

jag är helt enkelt skitvirrig idag.. *ska sova tiiiidigt ikväll ;) *

Det e ingen fara på taket, jag ville bara fatta ordentligt. Är också astrött idag, sovit dåligt och upp tidigt så jag är nog extra trögtänkt idag. :o :D

rostad skrev:
Jag brukar få 7:or på min form. Tycker att det är bra. Fast då inte i LB utan i la.
Men ungefär..
nissepisse2.jpg

Kolla en bit ned på den här sidan.
http://www.levad.nu/markus/bok/6.htm
En bit ned finns rubriken "Hur bär hästen?". Titta på de två högra bilderna. Sedan tar du ditt fotografi, vänder det horisontellt och ev ritar in lijerna med hjälp av valfritt ritprogram. Ser du vilken slående likhet? Visserligen har ju din häst huvudet "på tygeln"?

(Jag får inte lägga upp bilder här, hur gör man för att få det??)

Spiggen skrev:
Kolla en bit ned på den här sidan.
http://www.levad.nu/markus/bok/6.htm
En bit ned finns rubriken "Hur bär hästen?". Titta på de två högra bilderna. Sedan tar du ditt fotografi, vänder det horisontellt och ev ritar in lijerna med hjälp av valfritt ritprogram. Ser du vilken slående likhet? Visserligen har ju din häst huvudet "på tygeln"?

(Jag får inte lägga upp bilder här, hur gör man för att få det??)
eh.. ne.. tyvärr jag förstår inte hur du menar. Menar du att han inte bär sig eller..?! :confused: :angel:
Snälla förklara.. :crazy:

min häst som kan gå i "Gp form" tävlade jag i en Lb nyligen och då stog det "för låg form" i hela programmet. För jag antog att hästen inte skulle gå i den högre formen o jag sänkte kraven, men uppenbarligen var det högre krav i en LB, jag blev lite förvånad. Därav denna fråga.

malinsky skrev:
Hej!

Se mitt svar till Mackan.. som egentligen skulle ha varit till dig för att vara mest juste..

Frågan var hur hög formen ska vara i LB!!! Inte hur hästen ska gå för att vara i en bra arbetsform.

Kan hålla med dig om att arbetsformen KAN variera under träning och tävling beroende på utbstp.

Men jag vänder mig fortfarande mot begreppet "hög form".
Jag menar att allt för många ryttare fokuserar på huvudet och halsen placering istället för på helheten inkl ryggverksamhet och bakbensverksamhet.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Idag startade Breeders Trophy i dressyr på Flyinge Kungsgård. Med nytt format för de yngsta hästarna, testridning och clinic för...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka