Jag har sedan många år tillbaka något slags system med ett konto för räkningar, dit jag för över samma belopp varje månad. Det beloppet är ungefär genomsnittet av vad mina räkningar går på per månad. Ibland blir det ett underskott där så jag får fylla på, och ibland blir det ett litet överskott som jag då raskt nallar av. Det är rätt mycket pengar som går dit: stallkostnad, csn, hovslagare, försäkringar osv. (Under- resp överskott handlar om kanske 2-3000 som mest, och rätt sällan, så det är inga fantasisummor.)
Och jag är också paranoid när det gäller skatt, så jag har ett konto som heter "skatt och moms" där jag fyller på.
Och så har jag ett konto dit jag stoppar det jag kallar mina "extrainkomster" (ingen direkt logik i detta, men jag vet alltid om en inkomst är "ordinarie" eller "extra"). De pengarna går mestadels till resor, och även till andra lite större inköp, tex om jag skulle behöva en ny sadel.
Sen är resten, tja, resten. Mat, kläder, fika, smått och gott. Jag har nog haft ungefär samma vanor så pass länge att det brukar gå ganska exakt jämnt upp.
Det har det gjort i hela mitt liv, även med betydligt mindre inkomst och betydligt större försörjningsbörda än jag har nu.
Jag har aldrig riktigt fattat hur en budget skulle påverka det hela?