Ärligt, jag fattar inte. Jag har funderat på detta sedan en kompis för många år sedan när hen sparade till en dyr resa, sa att det bara är en fråga om budgetering. Jag ser inte hur det kan vara så.
Jag har nog aldrig haft så mycket pengar (eller utgifter) att budgetera med tror jag. Mina fasta utgifter vet jag ju och det är hyra, el, internet, telefon, gymkort, HBO samt spotify. När det är betalt köper jag mat och annat jag behöver för resten. När jag orkat jobba mer och därför tjänat mer än vanligt försöker jag att hålla mig till ungefär den månadskostnad jag brukar ha och lägger undan resten som buffert. Om jag övertrasserat min ekonomi får jag antingen ta från bufferten eller äta spännande matkombinationer ur frysen och skafferiet.
Nu när ett hyfsat välavlönat jobb står runt knuten ska jag försöka få till någon slags koll på ekonomin för sparandet och utgifter. Inte bestämma att jag ska lägga x kronor på mat/kläder/etc utan mer x kronor till långtidssparande, y kronor till buffert, z kronor till korttidssparande som resa/stort inköp/övrigt och sen göra som jag brukar med resten.
Något jag verkligen måste bli bättre på är att förbereda mat. Det är onödiga utgifter för mig när jag inte har med mig matlåda utan måste köpa trist lunchmat för 50-100 kronor eller när jag håller på att dö av hunger och köper mellanmål för 50 spänn i kiosken osv. Men det har ju inte så mycket med budget att göra utan matplanering.