Hur hjälpa någon komma till utgåva av bok?

tuaphua

Trådstartare
En tjej jag har vuxit upp med och tycker om har drabbats av cancer. Det är en aggressiv sådan som sitter på ett knepigt sätt i huvudet. Sverige kan inte riktigt erbjuda den avancerade kirrurgi som krävs och det är en ovanlig diagnos på en så pass ung tjej, som dessutom levt så sunt.
Hon är en så himla inspirerande fighter och jag imponeras stort av hur hon hanterar sjukdomen, funderingar kring sin och hennes dotters framtid etc.
Hon har en talang för att skriva och har tidigare funderat på att skriva bok. Nu har hon verkligen något att berätta och vill skriva för både sin och andras skull. Hon vill hjälpa. Och det tror jag hon skulle kunna göra.
Hon vet dock inte hur man går till väga. Vem man kontaktar etc..
Nu ska hon dessutom snart opereras, strålas, cellgift etc. Så orken att själv skriva kanske sviktar ibland.
Jag vet att jag, även om jag inte känt henne, skulle vilja läsa henne story.
Är det någon som vet hur jag skulle kunna hjälpa henne? Någon som vet hur man går till väga och vem kontaktar man?

Det här är ju verkligen inte mitt fält. Men jag tänkte iaf kolla de kanaler jag har.

Ja alltså, det finns ju två sätt. Antingen skriver man själv, och då sätter man sig framför datorn och skriver så att tangentbordet glöder, och sedan redigerar man och låter en lektör läsa och redigerar lite mer och skickar till förlag som har en utgivning som skulle kunna passa. Det andra är, om man inte kan, vill, orkar skriva själv, är att man kontaktar någon som skriver åt en, en sk spökskrivare, men observera att detta är dyrt. Jag själv skulle nog lägga prislappen någonstans runt 120.000-150.000 för att skriva en bok åt någon annan, om det inte var tex Zlatan, utan en fråga om rent spökskriveri.
(återkommer)

Ja alltså, det finns ju två sätt. Antingen skriver man själv, och då sätter man sig framför datorn och skriver så att tangentbordet glöder, och sedan redigerar man och låter en lektör läsa och redigerar lite mer och skickar till förlag som har en utgivning som skulle kunna passa. Det andra är, om man inte kan, vill, orkar skriva själv, är att man kontaktar någon som skriver åt en, en sk spökskrivare, men observera att detta är dyrt. Jag själv skulle nog lägga prislappen någonstans runt 120.000-150.000 för att skriva en bok åt någon annan, om det inte var tex Zlatan, utan en fråga om rent spökskriveri.
(återkommer)

Tack snälla för lite info!

Och tack @cirkus som ropade hit!

Jo, tänkte fortsätta med; sedan är ju nålsögat som alla,(om de inte redan är väldigt kända eller varit med om en händelse alla känner till), är tvungna att ta sig igenom det in genom dörren till ett förlag.
Bra idéer har i stort sett alla författare, så det är inte storys eller idéer som det är brist på utan kunskapen och disciplinen att faktiskt skriva klart en hel bok på ett så bra sätt att den går att läsa, att den fyller ett värde och att helst ett förlag ser att den kan ha ett kommersiellt syfte.
Alternativt att man ger ut den själv på ett eller annat sätt.

Jo, tänkte fortsätta med; sedan är ju nålsögat som alla,(om de inte redan är väldigt kända eller varit med om en händelse alla känner till), är tvungna att ta sig igenom det in genom dörren till ett förlag.
Bra idéer har i stort sett alla författare, så det är inte storys eller idéer som det är brist på utan kunskapen och disciplinen att faktiskt skriva klart en hel bok på ett så bra sätt att den går att läsa, att den fyller ett värde och att helst ett förlag ser att den kan ha ett kommersiellt syfte.
Alternativt att man ger ut den själv på ett eller annat sätt.

Absolut!
Då har jag lite mer att gå på och kan skicka vidare den infon.
Tack!

Det finns sätt att enkelt ge ut böcker själv numera, bl a ett sajt som heter Publit och så finns det nån annan, om man inte vill/kan gå via ett etablerat förlag. Kan vara bra att veta. :)

Om det inte går på något annat vis så går det alltid att lägga ut det man skriver på nätet på en egen hemsida. Det kan ju vara ett sista alternativ för att göra sin röst hörd om något man tycker är viktigt.

:bow:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Skola & Jobb OJ, det här blev långt. Sen ungefär ett halvår tillbaka har jag ett nytt jobb som projektledare inom ett område jag inte har någon...
2
Svar
38
· Visningar
4 320
Senast: Lingonris
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 925
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar