Hjälp, jag har blivit arbetsskygg! Eller: hur hanterar man chefer?

Jag tycker din arbetssituation låter eländig, undra på att du tappar motivationen. Vad var det meningen du skulle göra när du blev anställd? Vad har hänt med det, finns inte de uppgifterna, eller behöver man kunna mer än du kan för att göra dem?

Det där med ingen introduktion tror jag är ganska vanligt på arbetsplatser med många specialister - den introduktionen du beskriver känner jag igen, så är det i min bransch också. I princip består introduktionen i att man blir visad var man ska sitta, "här är ditt rum och din nyckel, do your thing!", liksom. Vet man inte vad man ska göra då skulle man bli helt vilsen. Är set månne så på din arbetsplats?

Mina tankar går nog i samma spår som dina. Jag blir väldigt nyfiken på arbetsbeskrivningen för TS arbete. Vilken roll har TS? Jo, projektledare, men vem initierar projekten? Vad förväntas bli gjort? osv.
 
Jag har också gjort några saker som jag har specialkompetens i sedan tidigare, kvalificerat men det finns bara en begränsad arbetsmängd där. De grejerna har varit väldigt roliga och de är uppgifter som jag känner att jag kan och är av typen ”gör det här, lämna till mig torsdag före lunch”. Då jobbar jag på jättebra. Allt i den vägen hanteras av mig vilket är kul.

Oavsett dina kvalifikationer så verkar chefen ifråga tämligen inkompetent som inte agerar på något sätt när du mycket tydligt säger att du vill ha arbete att göra. Men vad jag funderar på är om det här med projektledning kanske inte är din grej. Vill du vara den som initierar och driver projekt eller vill du vara den som gör uppgifterna som i sin tur utgör projektet? Jag vill inte göra dig modstulen på något sätt, men när jag läser det du skriver i citatet så tycker jag att det låter som om du gillar att göra uppgifterna, men att du kanske är lite vilsen när det kommer till projektledandet. Kan det stämma?

I det ovan nämnda projektet så tänker jag mig att projektledarrollen innebär att om du ser att folk inte hinner med de du ska så går du in och styr och leder istället för att gå in och arbeta med delar i projektet.
 
Oavsett dina kvalifikationer så verkar chefen ifråga tämligen inkompetent som inte agerar på något sätt när du mycket tydligt säger att du vill ha arbete att göra. Men vad jag funderar på är om det här med projektledning kanske inte är din grej. Vill du vara den som initierar och driver projekt eller vill du vara den som gör uppgifterna som i sin tur utgör projektet? Jag vill inte göra dig modstulen på något sätt, men när jag läser det du skriver i citatet så tycker jag att det låter som om du gillar att göra uppgifterna, men att du kanske är lite vilsen när det kommer till projektledandet. Kan det stämma?

I det ovan nämnda projektet så tänker jag mig att projektledarrollen innebär att om du ser att folk inte hinner med de du ska så går du in och styr och leder istället för att gå in och arbeta med delar i projektet.


Hmm, nu ska vi se om jag kan förklara utan att jag blir helt oanonym. Projekten initieras av en annan avdelning inom min organisation, samlas hos min chef på en lista och fördelas till mig och övriga på avdelningen. Jag både driver projekten och arbetar med själva uppgifterna. Övriga projektmedlemmars uppgift består i att under projektets gång vid möten och i skrift bistå med sakkunskaper på min förfrågan. Det varierar med projekttypen hur delaktiga de behöver vara. I vissa projekt behövs ingen sakkunskap annat än projektledarens egen, i vissa projekt har man ett nära samarbete genom hela projektet.

Det är sant att jag mer är en ”doer” än en som delegerar. Jag tror dock att det för mig är en vanesak och inget jag tycker är jobbigt. Problemet är ju att jag inte får några projekt av chefen och att han inte verkar tycka att det är viktigt att projekten öht drivs.
 
Hmm, nu ska vi se om jag kan förklara utan att jag blir helt oanonym. Projekten initieras av en annan avdelning inom min organisation, samlas hos min chef på en lista och fördelas till mig och övriga på avdelningen. Jag både driver projekten och arbetar med själva uppgifterna. Övriga projektmedlemmars uppgift består i att under projektets gång vid möten och i skrift bistå med sakkunskaper på min förfrågan. Det varierar med projekttypen hur delaktiga de behöver vara. I vissa projekt behövs ingen sakkunskap annat än projektledarens egen, i vissa projekt har man ett nära samarbete genom hela projektet.

Det är sant att jag mer är en ”doer” än en som delegerar. Jag tror dock att det för mig är en vanesak och inget jag tycker är jobbigt. Problemet är ju att jag inte får några projekt av chefen och att han inte verkar tycka att det är viktigt att projekten öht drivs.

Jag förstår. Men har chefen några projekt att delegera då? Det verkar som om du kanske har hamnat mitt emellan projekt där de vet att du kommer behövas men att du egentligen inte behövs just nu. Å andra sidan hade det ju varit ett ypperligt tillfälle för dig att gå bredvid en erfaren projektledare genom ett helt projekt. Hur ser det ut med den möjligheten nu? Kan du hoppa på det? Kan du prata med projektledarkollegor vad de gör när/om de hamnar i den situation som du är i nu, dvs. när de inte har några tilldelade projekt att driva?
 
Jag förstår. Men har chefen några projekt att delegera då? Det verkar som om du kanske har hamnat mitt emellan projekt där de vet att du kommer behövas men att du egentligen inte behövs just nu. Å andra sidan hade det ju varit ett ypperligt tillfälle för dig att gå bredvid en erfaren projektledare genom ett helt projekt. Hur ser det ut med den möjligheten nu? Kan du hoppa på det? Kan du prata med projektledarkollegor vad de gör när/om de hamnar i den situation som du är i nu, dvs. när de inte har några tilldelade projekt att driva?

Ja, det ska finnas på den här listan, och han poängterar ofta hur mycket vi har att göra på avdelningen så det är det jag inte förstår. Jag ska höra med honom om projekt att gå bredvid.
 
Ja, det ska finnas på den här listan, och han poängterar ofta hur mycket vi har att göra på avdelningen så det är det jag inte förstår. Jag ska höra med honom om projekt att gå bredvid.

Ja, så skulle jag göra. En erfaren projektledare kan fungera som mentor för dig. Dels kan du gå bredvid och lära dig och dels kan du av projektledaren få konkreta uppgifter så att du slipper gå sysslolös (samt att du kan avlasta andra). Sedan tror jag att det är nödvändigt att projektledaren kan fungera just som mentor, så att ni har regelbundna möten där ni stämmer av saker och du får möjlighet att ställa frågor kring sådant du undrar över (t.ex. vad man förväntas göra om det är "för lite" arbete), men naturligtvis andra saker som du stöter på och undrar över.

Överhuvudtaget så tycker jag att mentor är en god idé att tänka på. Finns det ingen som kan fungera som mentor på din arbetsplats så kan du leta reda på någon på en liknande arbetsplats som kan vara din mentor.
 
Tack. Jag var nog lite snabb när jag skrev att jag skulle fundera på att gå bredvid för jag tror inte att det är lösningen. Det hade varit bra första månaden eller så för att se hur allt funkar här.

Men nu är lösningen fler egna projekt men lite mer stöd och handledning. Jag KAN om jag får lite mer stöd än jag får nu, jag har ju lanserat ett projekt redan och håller på med mitt andra och det går bra med lite handledning. Lämnade en grej till chefen i onsdags som jag fortfarande inte fått respons på (några sidor att läsa igenom för att kolla att jag tänkt rätt) och han stack på ett möte vid tvåtiden och sen hem.

Jag behöver arbetsuppgifter och lite tid till avstämningar om att jag är på rätt väg. Jag pratar om kanske en timme i veckan eller så, så det är inte så att jag behöver någon som sitter bredvid och kollar allt jag gör. Hade jag fått bättre hjälp i början hade jag varit på banan till 100% nu, det är det som är lite bittert. Men imorgon ska jag träffa en kollega och se om jag kan hjälpa henne med något.
 
@Mabuse

Jag blev anställd för att det fanns ett allmänt behov av fler medarbetare, listan över projekt som behövde drivas var lång. Vårt gemensamma mål är att driva projekt utifrån den här listan på vilka projekt som behöver genomföras, och det är ju det jag vill göra. Jag håller med dig om att det inte måste vara konstigt att be om mer jobb, det hände att jag gjorde det på mitt gamla jobb också. Chefens roll är ju inte att hålla detaljkoll på exakt vad jag gör och hur mycket jag har att göra, men jag har ju sagt till rätt många gånger att jag behöver mer att göra. Ja, de flesta medarbetarna är ganska självgående men stämmer av viktigare beslut och strategiska val med chefen.

Jag var precis inne hos en kollega och pratade med henne, och hon sa att hon och, vad det verkade, flera andra också har lite att göra fast att det borde finns en massa projekt på listan som behöver tas tag i.

Angående introduktion så tror jag inte det är något specifikt för min arbetsplats eller bransch. Har man erfarenhet förstår jag absolut om man kan komma igång och jobba hyfsat snabbt men det har ju inte jag. Det är ju inte bara i mitt intresse att jag arbetar och producerar, utan även chefens/organisationens, det är det som är lite märkligt.

Om alla projekt finns på en lista hos chefen, som är jättelång, samtidigt som ni är flera som är undersysselsatta, så låter det ju som att chefen gjort sig själv till en flaskhals? Helt enkelt att allt fastnar hos chefen, som drunknar i arbete istället för att langa vidare? Går det att hjälpa chefen att bli bättre på att skicka vidare, varför fastnar ärendena där?
 
Tack. Jag var nog lite snabb när jag skrev att jag skulle fundera på att gå bredvid för jag tror inte att det är lösningen. Det hade varit bra första månaden eller så för att se hur allt funkar här.

Men nu är lösningen fler egna projekt men lite mer stöd och handledning. Jag KAN om jag får lite mer stöd än jag får nu, jag har ju lanserat ett projekt redan och håller på med mitt andra och det går bra med lite handledning. Lämnade en grej till chefen i onsdags som jag fortfarande inte fått respons på (några sidor att läsa igenom för att kolla att jag tänkt rätt) och han stack på ett möte vid tvåtiden och sen hem.

Jag behöver arbetsuppgifter och lite tid till avstämningar om att jag är på rätt väg. Jag pratar om kanske en timme i veckan eller så, så det är inte så att jag behöver någon som sitter bredvid och kollar allt jag gör. Hade jag fått bättre hjälp i början hade jag varit på banan till 100% nu, det är det som är lite bittert. Men imorgon ska jag träffa en kollega och se om jag kan hjälpa henne med något.

En timme i veckan tycker jag iofs låter som rätt mycket tid, så mycket chefstid har jag nog aldrig haft i något jobb - finns det ingen kollegial kultur av att ta hjälp av varandra? Det är ju ofta till stor hjälp.
 
Tack. Jag var nog lite snabb när jag skrev att jag skulle fundera på att gå bredvid för jag tror inte att det är lösningen. Det hade varit bra första månaden eller så för att se hur allt funkar här.

Men nu är lösningen fler egna projekt men lite mer stöd och handledning. Jag KAN om jag får lite mer stöd än jag får nu, jag har ju lanserat ett projekt redan och håller på med mitt andra och det går bra med lite handledning. Lämnade en grej till chefen i onsdags som jag fortfarande inte fått respons på (några sidor att läsa igenom för att kolla att jag tänkt rätt) och han stack på ett möte vid tvåtiden och sen hem.

Jag behöver arbetsuppgifter och lite tid till avstämningar om att jag är på rätt väg. Jag pratar om kanske en timme i veckan eller så, så det är inte så att jag behöver någon som sitter bredvid och kollar allt jag gör. Hade jag fått bättre hjälp i början hade jag varit på banan till 100% nu, det är det som är lite bittert. Men imorgon ska jag träffa en kollega och se om jag kan hjälpa henne med något.

Fast samtidigt, om andra har mycket att göra så kanske det mest tidseffektiva är att du går bredvid, så att du sedan kan driva dina projekt utan stöd och handledning (kanske bara med hjälp av en mentor). Jag förstår att det känns bittert nu, men ibland kan det bästa vara att backa bandet och starta om från ruta ett. Att ägna en timme i veckan åt att handleda någon som ska driver egna projekt kan vara rätt tidsödande. Det kräver ju att någon annan är väldigt insatt i projektet för att det ska bli fruktbart.
 
Han har exempelvis uttryckt att han gärna ser att medarbetarna jobbar så självständigt som möjligt och att man inte kommer in till honom med avstämningar för minsta lilla.
Ja, det låter ju enkelt. För honom. Det låter verkligen som en person som inte har tid att göra sitt jobb och som behöver delegera mer (fy för att vara mellanchef), kan du inte föreslå att du får en kollega som har som uppgift att vara din mentor och som du kan göra dina avstämningar med? Om den har det som sin arbetsuppgift så stör du ju inte och det kan dessutom vara utvecklande för kollegan?

/Lady_S
 
Ja, det ska finnas på den här listan, och han poängterar ofta hur mycket vi har att göra på avdelningen så det är det jag inte förstår. Jag ska höra med honom om projekt att gå bredvid.

Men vem är egentligen mottagare av resultaten? Finns det inga krav därifrån på vilka projekt som ska genomföras och när de vill ha de klara? Varför accepteras att det verkar sitta värsta bromsklotsen i mitten?

Jag vet ju inte alls vad du sysslar med, men det låter som en organisation som fungerar knackigt på det du skriver.
Om ni jobbar i team; borde det väl finnas hål att täppa till i andra projekt när det inte går att köra 100% i sina egna? Om det finns mycket att göra borde chefen bli glad när någon påpekar att de går på underkapacitet.

När det gäller introduktion så kör vi ett koncept som kallas Hell week som fungerar väldigt bra. Under ett par veckor i starten får man viktiga, men något tillrättalagda arbetsuppgifter där man som bi-effekt av att lyckas producera det man ska, dessutom ska lära sig hur organisationen fungerar och vem som har ansvar för vad osv. Tanken är att man efter ett par veckor ska ha haft kontakt med alla kollegor och chefer som man sedan kommer att behöva i sin tjänst, i verkliga uppgifter som man behöver hjälp med. Det är lite jobb med att sätta ihop, men är något som funkat bra hos oss.
 
Om alla projekt finns på en lista hos chefen, som är jättelång, samtidigt som ni är flera som är undersysselsatta, så låter det ju som att chefen gjort sig själv till en flaskhals? Helt enkelt att allt fastnar hos chefen, som drunknar i arbete istället för att langa vidare? Går det att hjälpa chefen att bli bättre på att skicka vidare, varför fastnar ärendena där?

Kanske? Jag känner dock att jag inte vill pressa honom med sådana direkta frågor om något som är hans arbetsuppgifter snarare än mina. Kollegan jag pratade med igår uppmanade mig att ta chefen på rätt sätt om jag pratade med honom och inte pressa honom pga risk att han skulle bli sur.
 
Kanske? Jag känner dock att jag inte vill pressa honom med sådana direkta frågor om något som är hans arbetsuppgifter snarare än mina. Kollegan jag pratade med igår uppmanade mig att ta chefen på rätt sätt om jag pratade med honom och inte pressa honom pga risk att han skulle bli sur.

Att lämna information är inte att pressa. Det är upp till chefen att hantera informationen. Om man som medarbetare ska behöva tassa runt och inte vara rak mot chefen; så är chefen inte lämplig som chef.

Sedan tycker jag du ska koncentrera dig på det som du upplever som direkta problem för att utföra ett bra arbete. Det kan vara rätt att inte blanda sig i arbetsrelationer där man själv bara indirekt är med. Då är det bättre att beskriva konsekvenserna det får för dig direkt, utan att "peka ut" exakt vad du tror det beror på. Oftast har man alldeles för lite information för att ha hela bilden om den delen. Däremot om chefen frågar något om ämnet så är det bara att berätta.
 
Kanske? Jag känner dock att jag inte vill pressa honom med sådana direkta frågor om något som är hans arbetsuppgifter snarare än mina. Kollegan jag pratade med igår uppmanade mig att ta chefen på rätt sätt om jag pratade med honom och inte pressa honom pga risk att han skulle bli sur.

Självklart får man lägga upp sånt på rätt sätt, inte gå in med att "hörru din bromskloss, varför gör du inte ditt jobb ordentligt?" Utan mer kanske "Du verkar ha mycket, vad kan jag göra för att få fler projekt och göra ditt liv enklare?" Eller "jag skulle vilja ha fler projekt, finns det något jag kan göra för att det ska bli så? Finns det någon kollega jag kanske kan stämma av med, förstår att du har ont om tid?"
 
Självklart får man lägga upp sånt på rätt sätt, inte gå in med att "hörru din bromskloss, varför gör du inte ditt jobb ordentligt?" Utan mer kanske "Du verkar ha mycket, vad kan jag göra för att få fler projekt och göra ditt liv enklare?" Eller "jag skulle vilja ha fler projekt, finns det något jag kan göra för att det ska bli så? Finns det någon kollega jag kanske kan stämma av med, förstår att du har ont om tid?"
Precis. det finns olika sätt att säga saker på

Jag har en väninna som kan be folk dra åt helvete så elegant att de lyckligt ler och ser fram emot resan.:D

Vänder man på perspektiv kan något som i den enas mun låter närmast oförskämt, bli en strålande möjlighet sagt på ett annat sätt.
 
Chefen sa upp sig för en vecka sedan....

Han går till en liknande organisation. Sista arbetsdagen är 31 augusti, men han går på semester om några veckor och håller på och förhandlar med sin chef om att inte behöva komma tillbaka efter semestern alls. Så eventuellt har han några veckor på sig att avsluta allt här. (en kollega kom precis in och sa att om chefen har bestämt sig för att sluta tidigare så blir det så... ;) )

Lite oproffsigt kan jag tycka när man är ansvarig för 12 medarbetare och en massa projekt. Nu har det kommit fram att flera andra på avdelningen också tyckt att han varit väldigt oengagerad sista tiden och plötsligt förstått varför. Känns som att han redan lämnat i tanken.

Hoppas att nästa chef kommer vara lite mer alert. Samtidigt är det ju saker som är jättebra nu som man inte vet hur det blir med en ny chef. Nu är det t ex helt fritt att jobba hemma och flexa som man vill. Det är ju inte alla chefer som gillar det.
 
Uppdatering: Chefen slutade i somras och har lämnat efter sig en enda röra, bland annat har han tagit fram beslutsdokument och arbetsordningar som han har fått igenom högre upp i organisationen men som inte alls fungerar i praktiken.

Han har inte delegerat ut projekt som han ska vilket har resulterat i att vi har extremt mycket att göra och verksamheten står och stampar och undrar vad som händer.

Jag klagar dock inte för egen del, jag mår som bäst när jag har mycket att göra. En erfaren kollega har blivit tf i väntan på ny chef och hon är toppen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
768
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 532
Senast: Ullmerkott
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 228
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp