Hur hjälpa Måns?

Sv: Hur hjälpa Måns?

Det var inte för att diskutera lagen jag frågade, utan för att jag tolkade ditt tidigare inlägg som om att "bondkatter" har det sämre än "stadskatter". Feltolkning?

Det beror på hur dom sköts. Men många bönder har den synen på katter att dom inte är värda att lägga pengar på, dvs kastrering, vaccinering och annat. Får dom ungar så slår man ihjäl dom. Dom får aldrig komma in i huset och har kanske tillgång till människor 5-6 h varje dag. Om jag anser att dessa behandlas bra? Nej.
Många på landet tänker inte på att vägen som går precis utanför är en potentiell fara, utan tror att när katten kanske har blivit påkörd utan att dö och ligger och pinas i kanten så har dom iaf haft ett bra liv. Tycker jag det är en bra behandling? Nej.
Jag är av den åsikten att man bara släpper ut en katt lös om miljön i närheten är säker och bor man nära en väg så är den inte säker. Och att bo på landet behöver inte vara lika med att katten ska gå ut. Det finns massor av faror som man förbiser i sin tro att katter alltid har det bättre ute.

Stoppard skrev:
Är det verkligen lag på att katter ska bo i rumstemperatur? Ladugårdar med djur blir ganska varma och huvudsaken borde ju vara att det är torrt och inte dragit.

Håller med! I byggnader där det finns djur blir det varmt och gott och våra katter trivs som fisken i vattnet. De går sällan in i sadelkammaren de har tillgång till och det är förmodligen för att de vill vara där vi och de övriga djuren rör sig. Ofta ligger de på höskullen, helt självvalt, och den är ju knappast uppvärmd. Då brukar de ligga i en grop flera stycken och man ser hur de verkligen myser med varandra.:love:

Be att få ta över katten från ägaren, kastrera direkt och placera sedan om den till någon som kan ha den. eller avliva.. Men du måste ju först få katten av dess husse.

Är den väldigt mager? I så fall skulle jag blanda in djurksyddet i det hela. Då kanske han blir rädd. Eller också bara ta katten (inte lagligt, men troligen ingen som bryr sig), men då gäller det ju att du kan lämna in den någonstans.

Gefle katthem är beredda på att ta honom.
Är även i kontakt med djurskyddet och väntar på svar.
Men att bara ta honom. Det blir väl väldigt dyrt om de kommer på vem det är? Och kan man inte hamna i fängelse för stöld av djur?

När han flyttade hit så tog han först inte med sig katten. Så "Kurre smack" matade honom åtminstone och han hade ett skjul att gå in i och mysa. Men så skulle Mattias (som mannen heter) promt ha med katten dast den hade det "bra" där den var.:mad:

Tror inte du hamnar i fängelse, ett djur likställs med en sak. Värdet på katten är ju väldigt litet också.

Jag vet inte... Skulle nog prata med kommunen och djurskyddsinspektörn om katten nu är mager. Då är den ju vanvårdad på något vis,a ntingen via matbrist eller via att man inge ger den den behandling medicinskt som behövs.

Okej.

Vi får helt enkelt se hur det artar sig. Det är flera som börjar ingripa nu. Tack för ditt svar!

Nej, nu ska jag ut och så om Månsgubben vill ha lite mat och kärlek.

Men vad bra att djurhemmet kan ta in honom! Kräket till karl lär väl inte bry sig om pm katten försvinner, men om du är osäker: Kan du inte erbjuda dig att köpa katten för en struntsumma då? Så är det problemet ur världen?
:bow: till dig för att du bryr dig om den lille kissen!

Har försökt att köpa katten för upp till 500 kr :eek:
Men han vill inte sälja katten, den ska tydligen få gå och självdö.
Alla som vet om den här katten är för tillfället osams med ägaren, så han går omvägar när han ser nån av oss. Han öppnar inte heller när vi ringer å dörren. Så antingen vet han att han gör fel eller också så är han rädd för oss:smirk: :angel:

Tack. Men vad gör man inte för ett kattliv?:bow:

Uppdatering:

Måns har inte synts till på närmare 3 veckor. Antingen har ägarens nya tjej tagit katten eller också är han tagen av ett rovdjur. Ägaren går inte att prata med så ingen vet riktigt vad som hänt lille Måns.

Vart du än finns Måns så ska du veta att alla här omkring saknar dina kelstunder.:love:

Stackars lille Måns! :cry:
Sådana djurägare borde det ju vara skottpengar på! :mad:
Om det nu inte är så att han har bestämt sig för att ta väl hand om katten. Vi får hoppas på det.

Ja vi får hoppas på det bästa. Hans tjej har ju också katt så hon kanske har tagit tag i saken. Kanske han till och med finns inne hos dem just i dett nu!? Det lär man väl aldrig få veta.

Sastra skrev:
Om det nu inte är så att han har bestämt sig för att ta väl hand om katten. Vi får hoppas på det.

Nu är Måns ute igen. Han är nu så mager och orkeslös så han inte orkar jaga längre, utan gräver efter mask i rabatterna. Han orkar inte ens tvätta sig längre. Vad kan vi göra? Katthemmen har fullt nu och djurinspektören bryr sig inte:crazy:

Vad förbannad jag blir när jag läser detta :devil: Djurplågare! Kan man inte ta hand om sina djur ska man inte ha några.
Kan du inte mata katten nu, även om han är ute?
Så han får mat i alla fall?
Kan du inte gå på ägaren mer. Typ vifta med en 500-lapp framför näsan så kanske han inte kan säga nej :devil:

Jag vet att det inte är alldeles lagligt men ta katten! Om ägaren inte går med på att låta dig köpa den så ta katten. Jag hälper gärna till med ett bidrag till köp, kastrering och så vidare! Om det finns möjlighet att hjälpas åt med transport kan jag förmodligen även ordna plats åt honom på vårt lokala djurhem. Pm:a om du tror att jag kan hjälpa dig att lösa det här! Finns det möjlighet för dig eller någon annan att ta in katten kortsiktigt så att han inte svälter ihjäl?

Måste fråga också: Har du pratat med polisen? Jag kan inte djurskyddslagen ordagrant men eftersom där är fastslaget att man måste ta hand om sina djur bryter han väl tekniskt sett mot lagen? Det är givetvis inte säkert att han blir dömd eller ens att åtal väcks, men du kan ju ringa polisen och anmäla vanvården i alla fall så kanske han får sig en tankeställare. I övrigt står mitt erbjudande fast.

Jag, min morbror och de gamla tanterna som bor där matar honom. Men om man inte är kvar så äter de andra katterna upp maten. Ägaren tänker jag inte gå på en gång till eftersom han är tokig. Kan komma med kniven rusande mot en och allt det där.

Sastra skrev:
Måste fråga också: Har du pratat med polisen? Jag kan inte djurskyddslagen ordagrant men eftersom där är fastslaget att man måste ta hand om sina djur bryter han väl tekniskt sett mot lagen? Det är givetvis inte säkert att han blir dömd eller ens att åtal väcks, men du kan ju ringa polisen och anmäla vanvården i alla fall så kanske han får sig en tankeställare. I övrigt står mitt erbjudande fast.

Nej, polisen är inte informerad och det skulle troligtvis ändå inte leda någon vart, det finns för mycket brottslighet här omkring så det skulle bara läggas åt sidan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka