Hur hjälpa drryttare med benposition?

Sv: Hur hjälpa drryttare med benposition?

Antagligen är hon väldigt vek i kraftcentrat/inte har hittat det, och kan därmed inte öppna höften och hålla balansen utan balanserar genom att höja knät. träna korrekt position på en balansboll... korta, korta stunder för att hitta musklerna. passa svanken och bäckenets rotation.

Antagligen är hon väldigt vek i kraftcentrat/inte har hittat det, och kan därmed inte öppna höften och hålla balansen utan balanserar genom att höja knät. träna korrekt position på en balansboll... korta, korta stunder för att hitta musklerna. passa svanken och bäckenets rotation.

Precis! :bow:
Det är ingen idé att "behandla konsekvenserna" om man inte hittar "kärnan" till problemet!

Till TS: Om du inte fått ordning på hennes sitsproblem på 2 år skulle jag ge tipset på att låta henne testa att rida för en tränare helt enkelt som kan förklara för henne och hitta punkterna hon behöver förändra för att få ordning på sin sits!

Lycka till :)

hon rider som sagt på mina hästar och jag är då alltid med och hjälper henne, hon har även tränat för olika tränare.

Det känns tungt att säga detta men.. jag tror inte att hon är "skapt" för att rida, om man nu kan vara skapt för det eller inte.. det är svårt att försöka hjälpa henne för hon nästan stänger av för att hon koncentrerar sig så men det händer liksom inget..

Hon har inte bara problem med själva underskänkeln utan även också överlivet, men det konstiga är att mittendelen är rätt bra..

hon är väldigt svår att förklara med ord.. jag kanske har några kort, ska kolla det :)

Att jag låter henne fortsätta rida är för att jag vill hjälpa henne och då får hon också rida på en välutbildad snäll häst, ingen annan vill liksom "ta sig an" henne..

här är en bild där det syns väl hur hon lyfter stigbygeln med foten och höjer och kniper knät.
25237334.jpg

jag har försökt börja uppifrån, höj blicken, rullar bak axlarna, fram med bröstet och vinkla armbågarna.. när hon väl gör det så brukar det mesta komma, men hon gör det i typ 3 sek..

Jag kan tycka att det ibland går lättare att lära sig genom att känna/se en bild istället för konkret instruktion.
Det är lättare för mig att inte dra upp knäna om tränaren säger att jag ska tänka mig att jag är ett träd med djupa rötter än att hon säger att jag ska trampa ner i stigbyglarna.

Ett annat tips är att göra henne medveten på om hon känner stigbygeln under foten, när du ser att hon drar upp knäna så frågar du henne om det så att hon lär sig känna igen hur det ska kännas när hon sitter korrekt.

Så länge hon inte känner stigbygeln under foten så sitter hon inte korrekt utan drar upp sina knän.

Filma är också ett bra tips så att hon ser hur det ser ut.

Hon har sett många bilder.. där det ser.. inte helt bra ut..

Jag brukar säga: "foten?" hon: "......" jag: " vart har du foten??" hon: "ja, jag tyckte jag kände att den åkte in" :D helt otroligt..

jag tycker ibland att jag har lyckats.. men det är bara korta stunder tyvärr :)

Ska se om jag hittar nån filmsnutt också, elelr fler bilder.

För det första är sadeln för liten och lädren för korta.

För det andra tycker inte jag att det ser så jäkla illa ut. Det största problemet är nog sadeln helt ärligt. Den släpper inte ner henne = hon drar upp benen för att kompensera. Inget konstigt alls om jag ska vara ärlig och jag har sett förfärligt mycket värre här på buke innan :crazy:

Jag hoppas att hon vet att hon ligger ute till beskådan på nätet med dina kommentarer om henne?
Största probelmet ser ut att vara hållningen samt sadeln, svårt att komma ner i den, för korta läder dessutom. Sadeln ser kanske för liten ut för henne men det kan bli bättre med längre läder. Så illa är det väl inte, be henne titta upp i himlen ibland så att hon hittar hållningen bättre, bara. Sluta fokusera på hennes ben, tycker jag, utan be henne länga lädren och titta uppåt emellanåt. Att slappna av i ansiktet ger avslppning i kroppen så du kan väl säga nåt snällt och roligt så att hon skrattar lite:idea:

Sadeln är stl 17½ och den ser nog lite liten ut på den bilden eftersom att hon har en stor jacka/tröja.
Ang lädren så har jag provat det mesta, hon får bättre koll och hållning med lädren i hoppsadeln, alltså kortare..

Hon skrattar hela tiden när vi tränar :D . jag säger bara snälla saker :)

Denna människan är min andra halva kan man säga (förutom fästmannen då :D), jag vill ha lite hjälp och funderinga bara på traven.. för hennes skull. Hon finns inte här på buke och hänger inte på nätet över huvud taget.. och bilderna är mina egna.

jag har försökt börja uppifrån, höj blicken, rullar bak axlarna, fram med bröstet och vinkla armbågarna.. när hon väl gör det så brukar det mesta komma, men hon gör det i typ 3 sek..

Men om det blir bättre när hon höjer blicken o.s.v. så börja med att jobba med det och strunta i fötterna. Sätt upp en hinderbana på ridbanan där hon får rida dressyr, typ slalom mellan koner eller hinderstöd, bommar på marken och massa annat sånt. Så hon hela tiden får något nytt att koncentrera sig på där hon måste titta framåt. Ställ dig i ena änden av ridbanan och lägg hela hennes koncentration på att hon ska titta på dig, inte ner på hästen, ge henne en punkt att koncentrera sig på o.s.v. Om inte det hjälper så låt henne balansera något på huvudet medans hon skrittar eller du longerar henne, givetvis får det vara något som är ofarligt för hästen om det ramlar ner och under förutsättning att det är en lugn häst som klarar det. Balansövningar kan också vara bra kanske. Om du inte redan har testat detta förstås.

jag har ställt ut både koner, "sockerbitar" och bommar.. ibland får hon upp blicken.. men om jag ska vara ärlig så för jag för det mesta säga till henne INNAN hon rider in i sakerna :S
jag säger till henne att rida mitt över bommen, runt sockerbiten och på högerkant av den sista bommen.. då gör hon allt tvärt om nästan :)
Detta får hon görai skritt, för annars går det inte. Hon har till och med fastna med foten i stakeret till ridbanan och ramlat av för att hon inte alls ser vart hon rider.. dumma snälla hästar som går dit man vill :) Hon är alltså inte praktiskt lagd för fem öre.. kan inte fylla två hinkar vatten utan att den enda rinner över.. Detta har hon emot sig tyvärr, koorditationen är inte på topp.

Men nu har hästarna haft vintervila och denna tjejen har då ridit på ridskola, även unghästar så förhoppningsvis så har hon fått lite mer egen balans och bättre styrsel. Ska bli kul att börja hjälpa henne igen när hästarna är igång och se hur hon har utvecklats :)

jag har ställt ut både koner, "sockerbitar" och bommar.. ibland får hon upp blicken.. men om jag ska vara ärlig så för jag för det mesta säga till henne INNAN hon rider in i sakerna :S

Halskrage?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka