Hur hjälpa drryttare med benposition?

weasel_

Trådstartare
Min medhjälpare/sponsor riden på mina hästar ibland, jag är alltid med och hjälper henne och hon har även fått tränat för "riktiga" tränare.. MEN jag har verkligen problem med henne:p Hennes underskänkel lever liksom ett eget liv, hon kör in fötterna i stigbyglarna och drar upp knät så att underskänkeln liksom dinglar.
Hon är inte erfaren (bara ridit skogsmulle typ) men jag har försökt hjälpa henne så gott jag kan.. jag har testar allt! utan stigbyglar, med platsgrej till stigbyglarna så att inte foten ska åka in, knytit med hösnören, longerat henne i barbackasadel för sittsträning..
Hon han bättre skänkelposition i hoppsadeln men skänkeln ser fortfarande ut som att den bara hänger där..

Detta bidrar mycket till att hon får en ostabil överkropp, hamnar i bakvikt osv..
Hon är liiite vanställd i benen, lite kobent.. kan det bero på det?

Jag låter henne rida på mina hästar för att hon hjälper mig så mycket och jag vill att hon ska utvecklas men finns det nåt mer jag kan göra? något bättre sätt att träna? jag har verkligen testat allt, jag har hopptränat henne, hon har fått träna ute (klättring osv) och MASSA dressyr :p

Sv: Hur hjälpa drryttare med benposition?

Hmmm.. har hon en liten felställning i knäet så kanske det är svårt att göra så mycket åt det?
Funderade lite på det med skänkel läget men anläggningen måste ju vara rätt annars borde tån åka ut.
Drar hon upp sina knän eller har hon ett grymt knäslut bara?

Hur är det med tramp och kan hon hålla kvar stigbygeln?

Fick tipset av en bekant som är mycket duktig det var att sätta mig långt bak och sen glida fram för att hamna som man ska på trekanten samt få rätt skänkelläge.
Kniper hon då också så kan det ju vara så att hon är vriden högt upp vilket ger kobentheten och då måste hon nästan sitta lite "fel" för att öppna upp tror jag.
Testa själv att ställa dig i "ridposé" och vrid in ditt lår så knän far in så ser du att automatiskt så kniper du.

Så med andra ord- felställning högt upp-testa att vrida benet något så det hamnar lite "fel" dvs lite baksida istället för insidan av lår- ger ju att tån kommer ut lite.
Sitter det från knät så vet jag inte riktigt vad ni ska göra..

Senast ändrad:

När hon kör in foten i stigbygeln så har hon ändå hälen ner, jag har testat att både korta och länga lädren..
Jag har testat att ändra hennes position i sadeln, alltså sitta längre bak, fram osv.. svårt som attan..
Säkerhetsplattorna jag har använt på stigbyglarna ett tag nu har hjälpt bäst..

Jag tycker att uppdragna knän ofta hänger samman med rädsla och dålig balans. Hur ser det ut hos din bekant?

Jag tror att hon måste våga slappna av i ljumskarna, samt släppa och sänka knäet. Då blir underskänkeln automatiskt också riktig. Att rida utan stigbyglar kan ibland bara göra det hela värre tyvärr (fast för en del hjälper det).

Är själv kobent och har haft stora problem med mina knän tidigare i livet, har lärt mig att min underskänkel ligger bäst när jag slappnar av, trampar ned hälen och låter tån peka utåt, vilket kommer automatiskt när jag trampar ner hälen. Kan det vara så att hon försöker hålla tån rakt fram? Detta skapar hos mig problemet att det spänner i benet och skänkeln blir väldigt ostadig!

Det kan vara många olika anledningar, som ovana att rida i dressyrsadel, sadel som inte passar ryttaren, långa ben tilll liten häst, att ryttaren har svårt att komma i balans med hästen, på grund av sadeln eller andra skäl, och därmed kommer i otakt med hästen, ryttarens egen exteriör dvs ev kobenthet, osv osv.

Först måste man nog ta reda på orsaken och se om det går att avhjälpa på andra sätt än att tjata på ryttaren som kanske bara får mer problem av att detta ska fixas till varje pris och så går det inte:crazy:
Har man suttit mycket i hoppsadel kan det till exempel vara ett elände att rida med "dressyrben".

Bra att det kommer in så många tips! ang rädsla så jo.. hon väl liiite spänd kanske..
Hon sitter bättre på min större häst än på mitt nätta fullblod (163cm) för hon är ganska lång.. men änså sväljer fullblodet hennes ben bättre än vad hingsten (165cm) gör och han är ett par cm hörge, fullblodet är liksom djup i bålen.
Dressyrsadeln lär hon vara vad vid detta laget :) och hon ser ut att trivas ganska bra i den, kanske att den är liiite för liten i sätet och jag tror inte direkt att hon vill köpa sig en sadel :D som ska användas på mina hästar, hehe.

En sak till jag undrar över, hennes ena underskänkel vill åka fram och den andra bak..? Hon ramlade av en häst och skadade ena benet så att det är tjockare kan det ha med sakel att göra?

Jag har försökt att träna mycket fältsitts, småhinder och bommar för att få henne starkare och få mer kontroll på sin kropp men underskänkeln liksom vajar som bidrar till att hon söker "trygghet" i tyglarna. Jag är alltid med när hon rider och småhinder och bommar får hon träna på mitt fullblod som ärryttinerad och snäll.

En sadel som inte passar kan vara förfärligt illa för sitsen. Det jag undrar angående ena benet längre bak är om sadeln för bred i midjan för hennes bäcken? Då åker gärna knäna upp också, det har jag själv upplevt. Vissa märken är mera breda än andra och passar då inte personer med smalare bäcken. De hamnar fel och drar upp knäna eller pressar ner knäna och får ont i bäckenet. Bara några tankar som tillägg!

Är själv kobent och har haft stora problem med mina knän tidigare i livet, har lärt mig att min underskänkel ligger bäst när jag slappnar av, trampar ned hälen och låter tån peka utåt, vilket kommer automatiskt när jag trampar ner hälen. Kan det vara så att hon försöker hålla tån rakt fram? Detta skapar hos mig problemet att det spänner i benet och skänkeln blir väldigt ostadig!

:bow:

Jag är själv född FRUKTANSVÄRT kobent och då menar jag FRUKTANSVÄRT, där kan man tala X-bent... och inåttåad... och då MENAR jag inåttåad.

Jag opererades för det i tonåren och fick "häftklamrar" inopererade i tillväxtbrosket i knäna och sedan bortopererade ett år senare, då jag växte fortare och mer än de hade tänkt sig. Jag blev nämligen överkorrigerad. Så idag, ser jag ut som en slalombacke från midjan o neråt... kobent höger, hjulbent vänster.

Men, nog pladdrat om mig, det brukar bara bli så tråkigt och uttjatat... :devil:

Ett tips för att våga lossa och slappna av.

Moment ett...

När man skrittar fram på lång tygel, släpper man stigbyglarna och försöker låta benen bara hänga eller eventuellt pendla lite försiktigt om hästen tål det.

Sen när man skrittat en stund, kommer moment två...

Är man ensam, tar man ett rejält "snusktag" med handen om baksidan om låret, lyfter ut benet från sadeln, vrider benet framåt-inåt, slappnar av i benet och släpper "snusktaget". Vips blir benet 20 cm längre o man sitter som gjuten men utan spänning.

Har man hjälp från marken, tar hjälparen tag om vrist och vad, lyfter ut benet från sadeln, vrider benet framåt-inåt, ber ryttaren slappna av i benet och släpper benet. Vips blir benet 20 cm längre och man sitter som gjuten men utan spänning.

När jag rider handikapplektion med min dam, brukar en av instruktörerna som gått specialutbildning köra den här varianten och när man är på handikappläger en hel vecka, kan jag säga att man har träningsvärk efteråt, när man för "en gångs skull" har suttit rätt ett helt ridpass, fem dagar i rad... :angel:

/IH

Senast ändrad:

Ett tips som kan vara värt att testa: Låt henne rida lätt med extremt korta läder ett tag, gärna på lina. Lädren skall vara så korta att hon snabbt blir trött. När hon är så trött att hon tror hon ska spy och benen skakar, ta bort stiglädren. Förhoppningsvis är musklerna då så trötta att de inte arbetar emot, och då ramlar ofta sitsen rätt mer eller mindre av sig själv. Problemet är ofta att ju mer man försöker, desto mer fel blir det...

KL

Om det nu är så att hon har problem med sina knän så bör man nog inte experimentera allt för mycket, det gör ont, hemskt ont :cry:

Kan ju även tala om att ju mer man blir tvingad att knipa med knäna desto sämre underskänkel får man, själv vrider jag benet från knät och nedåt vilket gör att jag inte kan knipa med knäna, menar nu inte att jag inte har någon kontakt med sadeln men jag låter bara benen ligga mot sadeln utan att klämma.

Kan kanske säga att knäslutet snarare hamnar halvvägs ner på vaden och det skapar en stadig underskänkel.

Jag skulle snarare föreslå att du får henne att sluta knipa med knäna, slappna av och ser vad som händer, det är inget som tar en pisskvart att lära sig, jag fick kämpa i 15 år innan jag har fick till det så att det blev bra för min kropp, min ridning och hästen.

Jag har i.. ca 2 år sagt till henne: "Akta stigbygeln! Släpp ner knät! vila foten i stigbygeln.. osv osv" :) När jag får upp hennes blick bättre så kommer ju hållningen och balansen bättre också men fötterna levet fortfarande ett eget liv.. ibland känns det hopplöst för att hon verkar inte känna det själv..

Jag har själv kommit på en sak som jag snart ska testa på mig själv för att undvika att dra upp knät och det är att hänga tyngder i fötterna. Tänkte köpa såna som finns på rusta som man kan spänna runt vristen. Har man 1 kg hängadens runt foten så orkar man inte sitta och dra upp knäna..

Hmmm min ridskolelärare för flera år tillbaka gjorde en speciell sak med en av eleverna som hade liknande problem.

Han "band" fast stigbyglen vid sadelgjorden. Detta för att då blir stigbyglen "fast" och om då underskänkeln på ryttare fortfarande rör sig lär den ju skumpa runt i stigbygeln eller tappa den.

Tjejen som fick rida såhär blev fakiskt hjälpt efter ett tag, hon blev mer medveten om hur det kändes när underskänkeln började "flaxa" och kunde då korrigera det. Blev även bättre när hon fick rida i en hoppsadel med klossar.

Vet inte om det är rätt eller fel. Men så gjorde ridläraren iaf ;)

En sadel som inte passar kan vara förfärligt illa för sitsen. Det jag undrar angående ena benet längre bak är om sadeln för bred i midjan för hennes bäcken? Då åker gärna knäna upp också, det har jag själv upplevt. Vissa märken är mera breda än andra och passar då inte personer med smalare bäcken. De hamnar fel och drar upp knäna eller pressar ner knäna och får ont i bäckenet. Bara några tankar som tillägg!

:bow::bow::bow:

Jag tror att du precis har slagit huvudet på spiken gällande varför mina knän har börjat krypa upp på sistone och underskänkeln lever sitt eget liv! Det är inte den nya hästens gångarter utan dess jättebreda sadel som mitt stackars smala bäcken inte klarar av! Varför tänkte jag inte på det? Tack!

Antagligen skulle hon bli hjälpt av att dagligen stretcha insidan av låren. När de musklerna är korta tar de "över" och följden blir att knät kniper och skänkeln åker upp. Om hon stretchar dels framåt med ena benet framför det andra (som om hon försöker gå ned i spagat) och framför allt stretchar genom att sitta i skräddarsits och trycka ned knäna i backen eller stretcha som om hon ska gå ned i tvärspagat så längs rätt muskler. Brukar ta kanske två veckor, sedan ser man resultat:)

Om det inte är ett rent fysiskt fel, typ på hennes knän eller fel sadel etc, så kan ni testa att sätta hälen i stibygeln, dvs ta på stigbygeln bakifrån, därefter trava och rida lätt tills man hittar balansen och inte tappar dem. Tänk höften i 45 graders vinkel uppåt framåt. När balansen finns, ta stigbygeln på vanligt sätt och se om ni märker någon skillnad. En mycket bra övning som rätat ut både mig en gång i tiden samt flera av mina elever efter det.
Lycka till!

Jag har redan testat att knyta fast stigbyglarna.. skänklarna stannar ju på "rätt" plats men hon kör fortfarande in foten.. jobbigt.

Jag har i.. ca 2 år sagt till henne: "Akta stigbygeln! Släpp ner knät! vila foten i stigbygeln.. osv osv" :) När jag får upp hennes blick bättre så kommer ju hållningen och balansen bättre också men fötterna levet fortfarande ett eget liv.. ibland känns det hopplöst för att hon verkar inte känna det själv..

På mig när jag spände mig fast med knäna så tjatade också folk om att jag skulle släppa ner knäna, men det är i det läget i stort sett omöjligt att klara av. Men om du istället säger åt henne att vinkla ut knäna så brukar det ge en bättre effekt för det är enklare att genomföra.

/Camilla

jag tjatar inte på henne och jag skriker inte "släpp knät!" utan jag tar det lungt och i etapper, jag skrev bara så för att förstärka vad jag menade :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka