hur hittar man veterinär?

Seabaz

Trådstartare
Hur hittar man veterinärer i områden där man inte själv bor??

Jag har ringt distriktsveterinär men dom kan inte garantera något så för att jag ska känna mig lugn vill jag ha tag i någon mer, egen företagare, legitimerad veterinär.

MEN HUR??

Jag har googlat, sökt på eniro och hitta.se men får bara upp kliniker... jag vill ha en som har möjlighet att komma ut till stallet.

Hur hittar man sådana?
Här där jag bor vet jag ju de flesta man kan ringa.... men när det är där man inte själv bor :cool:

Sv: hur hittar man veterinär?

Nu vet jag ju inte var det är geografiskt som du vill ha veterinär. Men när jag sökte helt allmänt på hitta.se på veterinär fick jag 748 träffar och många som bara kom upp med namn.

en fundering. Du skriver att du bara får upp kliniker. Det brukar ju för det mästa även finnas en vetrinär som åker ut men är stationerad där bara, ring och kolla.

Förstår inte riktigt vad du vill ska garanteras? Det lär ju inte finnas någon veterinär som är i tjänst dygnet runt och kan kasta sig iväg när du ringer?
Distriktsveterinärerna har skyldighet att serva hela sitt distrikt om man behöver hjälp så dessa kan du altid kontakta, dygnet runt alla dagar..

tack för alla svar!

Harvester: Jag vill ha en veterinär som kan garantera att vara på en plats vid en viss tid! No matter what, veterinären ska vara där!
Det kan inte distriktarna garantera ifall de skulle få ett akutfall, och det förstår jag med. Men jag tycker dom var direkt "omotiverade" att hjälpa mig när jag berättade hur allt stod till.
Därför vill jag ha fler alternativ att ringa till! :mad:

tack för alla svar!

Harvester: Jag vill ha en veterinär som kan garantera att vara på en plats vid en viss tid! No matter what, veterinären ska vara där!
Det kan inte distriktarna garantera ifall de skulle få ett akutfall, och det förstår jag med. Men jag tycker dom var direkt "omotiverade" att hjälpa mig när jag berättade hur allt stod till.
Därför vill jag ha fler alternativ att ringa till! :mad:

Då får du nog anställa en egen veterinär. Finns ingen som alltid är på plats som kan serva dig. Alla veterinärer har sin "kundkrets" o behöver vara ute .

Hon menar nog att hon vill att vetrinären garanterat kommer den tid hon bokat.
Tex har de bokat 2/3 kl 11.00 så kommer vetrinären då.

Hej!

Säkert så hon menar, men vet.s jobbar med levande djur och ibland(ofta) händer det saker som gör att man inte är prio 1.. Så hon får nog skaffa sej en egen vet. om hon vill vara 100% garanterad att den kommer på utsatt tid..

/ Lavinia, som blev mycket förvånad när vet kom i tid i tisdags.. inte vanligt alls!!!

Det enda någorlunda säkra är väl att boka tid på en klinik i så fall, och även där kan det naturligtvis bli förseningar.

Vad är det som är så viktigt att du måste ha ut veterinären exakt då du bokat tid och inte kan vänta ens fem minuter?

5 minuter kan jag vänta.. och även en eller två timmar. men jag måste ha en tidsram! Jag kan inte vänta "tills i morgon" när jag väl fått min utsatta tid.

Men pratade med distriktarna idag igen och nu var dom lite mer tillmötesgående så det här ordnar sig nog. (ringde f.ö. också en privat veterinär men denne var ännu värre än distriktarna först var..)

5 minuter kan jag vänta.. och även en eller två timmar. men jag måste ha en tidsram! Jag kan inte vänta "tills i morgon" när jag väl fått min utsatta tid.

Men pratade med distriktarna idag igen och nu var dom lite mer tillmötesgående så det här ordnar sig nog. (ringde f.ö. också en privat veterinär men denne var ännu värre än distriktarna först var..)

Ja, kan du vänta nån timme borde det inte vara några problem att anlita vilket vet som helst, ska väl vara extrema fall om varesig den du bokat med eller ngn kollega inte kan komma.
På distrikt brukar det oftast vara så att en av distriktarna på stationen har jour varje dag och man ska ju ha otur om det är just den man bokat med som har jouren plus att de ska få ett akutfall just när de ska komma till dig..

Men då borde det ju vara hur lugnt som helst!

Om inte annat kan du ju ringa till en ridskola i närheten och fråga vilken vet. de brukar använda, så får du kanske ett nummer om du har tur.

Harvester och Han_naH: Ja jag tyckte också det borde vara lugnt och att dom har mer en en vet på stationen och bara en har akutfall. jag förklarade varför det var som det var men så sa dom att dom inte kunde garantera.

Å andra sidan är det här inte stockholm där allt bara är en kostnadsfråga ;)

Var i landet är det då? Om du säger vilket distrikt det handlar om så ökar ju chansen att du får PM från någon som har ett bra tips.

Liknande trådar

Hästvård Har googlat men inte hittat mer en Distriktsveterinärerna. Finns det inga hästkliniker alls? Hur hittar man en bra veterinär när man...
2
Svar
22
· Visningar
2 269
Senast: Bison
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 089
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross