HUR HITTAR MAN SOMMAR PONNY?!

Kan du inte ha medryttarponnyn på foder över sommaren innan den lämnas iväg (om den inte ska flytta i början av sommaren)?
Jag har varit där du är och letat sommarhäst. Om du nu inte skulle ha riktigt tur och hitta någon annons på en privathästägare som hyr ut så är det tyvärr bara företag som hyr ut för en större slant, eller via kontakter man får gå. Det finns flera företag som hyr ut hästar, men som sagt; då får man vara beredd på att betala en del.
Jag och mamma gav upp och bestämde oss för en "foderhäst" istället för "sommarhäst". Mycket enklare att hitta, dock så är det inte bara över sommaren. Mina föräldrar visste då vad de gav sig in i, jag visste vad jag gav mig in i och nu har vi till och med köpt egen häst när jag var 16. :)
kul! Vi har tyvärr inte ekonomi eller tid till en ponny en längre tid :(
 
Fast en hyra på 5-10' hör inte till vanligheterna. Ffa inte 10, de kostar de inte ens i Sthlm innerstad o har svårt att tro att de e dyrare mån annanstans? Ffa inte sommartid när många klarar bete etc.
Upp till 5 absolut, men antagligen inte mer, snarare betydligt mindre .
Håller med, vi har en hyra på 1700 och där ingår allt förutom kraftfoder, och då är det nu vinter (och nej, vi bor inte mitt i ingenstans heller). Har verkligen svårt att se någon hyra som går på 10 000 :eek:
 
Mina föräldrar är dock inte hästkunniga men jag har andra som hjälper mig
Det säger sig lite självt att om du själv är minderårig och dina föräldrar inte hästkunniga så blir det inte många som vill lämna sin häst till dig .

Självklart måste förmyndare vara den som ev ingår avtal, om du inte har föräldrar som är kunniga och kan stå för den rollen ansvarsmässigt måste du ha ngn annan som står för avtal/ansvar . Varför måste det vara sommartid ? Det är betydligt lättare att hitta foderhäst ngt halvår övriga tider på året men kräver fortfarande som sagt att ngn myndig har hela ansvaret .

Om du har endast 4 veckor du vill ha häst och samtidigt de förutsättningar du beskriver , minderårig, ej hästkunniga föräldrar osv, bedömer jag möjligheten att hitta ngt som väldigt låg tyvärr .
 
Hej!
Jag har letat sommar ponny i över två jag hittade självklart inte till förra sommaren. Det känns som att alla hittar sommar ponnyer. Alla tipsar mig om att prata med ridskolor men alla säger nej. Jag är ändå 15 och har ridit i 8-9 år och har vuxna häst människor som hjälper mig. Jag får paniik! Hur kan 12 åriga tjejer som ridit i 4 år hitta men inte jag.. Vad är det för fel på mig? Ska mina föräldrar höra av sig i stället? Till vem och var ska man höra av sig? Har ni några tips? HJÄLP!

Ja dina föräldrar måste höra av sig till ev. ägare. Ingen ansvarsfull människa hyr/lånar ut sin häst till en femtonåring eftersom det är föräldrarna som har ansvaret. De du känner som har hittat sommarhäst kanske har hästvana föräldrar? Eller iallafall föräldrar som har tagit kontakten med ägarna. Det är alldeles säkert inget fel på dig utan problemet är nog att ägarna till de hästar du har varit i kontakt med inte vågar ingå avtal med någon som inte är myndig.

Att låna en ponny i fyra veckor bara blir nog väldigt svårt. Varför kan du inte ha den längre?

Din bästa chans är nog att hyra en ponny av ett företag och att dina föräldrar ringer till företaget.
 
Ja dina föräldrar måste höra av sig till ev. ägare. Ingen ansvarsfull människa hyr/lånar ut sin häst till en femtonåring eftersom det är föräldrarna som har ansvaret. De du känner som har hittat sommarhäst kanske har hästvana föräldrar? Eller iallafall föräldrar som har tagit kontakten med ägarna. Det är alldeles säkert inget fel på dig utan problemet är nog att ägarna till de hästar du har varit i kontakt med inte vågar ingå avtal med någon som inte är myndig.

Att låna en ponny i fyra veckor bara blir nog väldigt svårt. Varför kan du inte ha den längre?

Din bästa chans är nog att hyra en ponny av ett företag och att dina föräldrar ringer till företaget.
Jag har inte tid att hyra ponnyn längre eftersom vi reser en del och så på sommaren. Jag tror också att det är ända sättet. Tror du det går bra om dom som ska ta ansvar över hästen men inte betala men som är hästvana ringer?
 
@Matilda_0000
Precis som @TinyWiny skrivit blir det svårt att hitta en häst.
Varför inte åka på ridläger istället?
Hyra ponny är dyrare än man tror om man inte redan äger en häst, även om sadeln följer med behöver man allt från sjukvårdsprylar till staket. Det blir rätt mycket pengar, och det skulle inte förvåna mig om du kan få 2 veckor på ridläger för samma summa som 4 veckor sommarponny...
 
Jag har inte tid att hyra ponnyn längre eftersom vi reser en del och så på sommaren. Jag tror också att det är ända sättet. Tror du det går bra om dom som ska ta ansvar över hästen men inte betala men som är hästvana ringer?

Ja det är iallafall bättre än om du som inte är myndig ringer själv. Det är ju trots allt dina föräldrar som är ansvariga i sista änden men att en vuxen som kommer ha en viss del av ansvaret ringer ger alltid seriösare intryck. Förmodligen kommer ägaren vilja prata med dina föräldrar också så att ägaren kan vara säker på att de inser ansvaret.
Om du visste hur många barn och ungdomar det är som svarar på annonser om fodervärd/säljes/medryttare som inte alls har fått lov av sina föräldrar och som hästägare kan man omöjligt veta om föräldrarna verkligen är med på det hela när det inte är de som hör av sig så därför sorterar man bort barn och ungdomar direkt. Det fungerar ju inte att inte ha med sina föräldrar på tåget när man inte har några egna pengar och det har ju inte de flesta barn och ungdomar och i vilket fall så får man inte ingå avtal förren tidigast vid 16 års ålder.

När du har hittat din sommarponny så var supernoga med att skriva ett tydligt kontrakt så att ni vet vad som gäller och vad ni ska stå för så att inget kommer surt efter. Skulle hästen skada sig t ex. så måste kontraktet reglera vem som står för vad.

Stort lycka till! Hoppas att du hittar någon trevlig ponny som du får tillbringa några trevliga veckor tillsammans med :)
 
Hej!

Jag tror också att 4 veckor blir svårt. De stora hästuthyrarna hyr oftast ut två månader, en jag tittade på tar 6500 för det. Jag tror de flesta som har häst tycker risken är för stor att flytta den bara för 4 veckor, det blir ju 2 transporter samt helt ny flock och helt ny miljö, med ny människa. Har man otur tar det 2 veckor innan hästen är relativt lugn i sin nya flock och då är det bara två veckor kvar. Jag hade inte skickat min häst till någon bara 4 veckor, speciellt inte om där inte fanns vuxen med hästkunskap.

Men leta vidare, kanske kan du låna din medryttarhäst- sälj in det som att ägaren får 4 veckor ledigt i rad under sommaren- så kan hen resa eller vad den nu vill göra?

/Lavinia
 
Fast en hyra på 5-10' hör inte till vanligheterna. Ffa inte 10, de kostar de inte ens i Sthlm innerstad o har svårt att tro att de e dyrare mån annanstans? Ffa inte sommartid när många klarar bete etc.
Upp till 5 absolut, men antagligen inte mer, snarare betydligt mindre .
Jag kontrollerade vad en som jag vet hyr ut hästar tar, hela sommaren var 9500:-, halva tror jag var 6-7000. Till detta kommer stallplats/bete.
 
Jag har inte tid att hyra ponnyn längre eftersom vi reser en del och så på sommaren.

Nu är jag lite elak ;) - men du skrev att du ville känna på hur det är att ha egen häst. Att bara hinna med fyra veckor för att man ska resa eller göra annat är precis skillnaden mellan att ha en egen häst och inte ha.

Hoppas ändå att det löser sig för dig. Annonsera (=be din farmor/farfar annonsera), läs annonser och starta djungeltrumman. :)
 
kan du inte nöja dig med att hjälpa till med hästarna som ska gå på betet? ingen ridning kanske men det är hästar att klappa på och mysa med ;). hjälper du ägaren så lär du dig en helt del också antagligen.
rekommenderar 1-2 veckors ridläger framför att ta hem en ponny i en månad, det är stor omställning för ponnyn med ny plats, ny flock och ny ryttare på samma gång, och det kan ta mer än en månad innan den kommit till ro och blir trygg med tillvaron.
ska du ha en häst över sommaren så ska det minst vara ett helt sommarlov.
 
Ja, lägg dom tusenlappar som skulle gått åt (för det är ganska många tusenlappar som går åt om du ska hyra häst, även om det bara är i 4 veckor och du har gratis stallhyra) på ett långt ridläger istället :)!

Då får du ju både lära dig att ta hand om hästar på heltid OCH rida lektioner flera gånger per dag. Bra förberedelse inför när du ska skaffa egen häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 119
Senast: mamman
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
700
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 364
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 744
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp