Hur hittar man ridkompisar?

Nixehen

Trådstartare
Ja alltså, jag och min sambo tog steget och flyttade 45mil från hemstaden och upp hit till Norrland - till egen gård och drömmen om att kunna sköta oss själva. Trivs himla bra, men! Saknar något fruktansvärt att ha folk att rida med, pyssla i stallet och bara snacka häst, ta en busgalopp över en äng etc.
Har alltid haft eget stall och har (just nu) 4 hästar (blandade sorter, utbildningsnivåer etc) så det har alltid varit så att kompisarna kommit till mig och ridit. Jag lånar glatt ut mina hästar och så vidare utan att ta betalt för det liksom, förväntar mig att vi hjälps åt med stallet när de kommer och rider, om jag inte redan hunnit fixa det. Nu har vi som sagt flyttat och ridkompisarna blev ju av naturliga skäl kvar där nere.

Hur hittar man nya (rid)kompisar? Ni andra som har eget stall - hur har ni gjort? Har inte plats att ta inackordering och medryttarannonser funkar uppenbarligen inte (gjorde det å andra sidan inte i Uppsala heller...). Har också provat att leta medryttare/stalltomtar/ridhjälp via de kontakter jag har. Men inte heller det funkar. :(

Jag är ju medveten om att vi flyttat till en glesbygd, men hästtjejer brukar det finnas överallt liksom...

Ska väl lägga till att i byn där vi bor finns totalt 12hästar, varav 4 är mina och två är mina grannars gamla nordisston. Har inte sett någon som rider på de 6 månaderna som vi bott här, heller inga spår efter hästar längs vägarna/ i skogen. Jag är liksom solo var det anbelangar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Har ni inga stall i närheten?
Kanske kan rida/promenera/stanna till på vägen och höra dig för om det finns folk som kanske vill ut och visa lite vägar.
Såg ditt tillägg i texten nu, men det kanske inte rids just för att det är tråkigt att göra ensam.?:idea:
Så kanske kan man få igång nån som lagt ridandet Rpå hyllan:)
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Men då är vi tillbaka till frågeställningen i mitt inlägg: Hur hittar man dem? :) Jag är lite för obekväm med tanken på att stanna vid varje hus/gård och knacka på och fråga om folk är gamla ridmänniskor. :rofl:
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Nej, men jag menar de gårdar där det finns hästar:D
O när msn väl är och hör sig för kan man ju passa på att fråga om de råkar veta nån hästtok som för tillfället inte kan ha egen häst:idea:
Finns det förresten nån ridskola på.orten? Kanske sätta upp.lapp där, borde ju finnas vuxengrupper också:)
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Jag har samma problem. Och hade även i mitt gamla stall. Det finns gott om hästar, men deras ägare verkar inte vilja rida på dem/köra med dem/använda dem till annat än att titta på. Förut red lillsyrran, så då hängde hon ändå med på helgerna, vilket gjorde det mycket mer okej att rida ensam mitt i veckan, tog man dessutom två paddockspass i veckan så var det bara två-tre dagar man behövde rida själv ute. Ska jag rida i paddocken rider jag nämligen helst ensam.

I gamla stallet tog vi ponnyn med oss, en red och en gick till fots, och så knallade vi iväg på en riktig långrunda. Tanken var egentligen att hitta en ny väg att rida på, men som bonus blev vi "anfallna" av en annan hästägare som stod i ett stall bara några kilometer bort, och som också var ensamma i sitt stall (mor och dotter). Vi började prata där vid vägkanten och bytte nummer, och sen började vi rida ihop då och då, med tiden oftare och oftare. Jag är ganska blyg och skulle nog aldrig kommit på tanken att börja prata självmant, men tack vare att de var mycket mer "på" så blev det ju ändå bra i slutändan.

Finns det en ridklubb eller en ridskola i närheten kanske du kan gå med där, och kanske sätta upp lappar eller höra dig för om intresse finns för att rida med på någon av dina hästar? Jag förstår hur tråkigt det är att alltid vara ensam, tro mig, jag sitter i exakt samma sits själv, så jag hoppas du kommer på något. Kanske göra en efterlysning här på Buke om hästfolk i närheten av dig? Vet att de har haft såna trådar både på ÄU och S, om "buketräffar".
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Tack för svar! "Skönt" att höra att det finns fler i samma sits. (eller sorgligt kanske...)

Finns ett par ridskolor, bägge dryga 2mil bort dock och i dagsläget har jag inga träningsmöjligheter utan det är ridning och träning i skog och mark som gäller, vilket jag tycker är det roligaste. Jag har liksom inga problem att rida skänkelvikningar på grusvägar och serpentiner mellan träd etc. Men så snart folk hör att det inte är hästar som är tränings och tävlingshästar - ja då svalnar intresset direkt. Tyvärr!

Precis sådant som du beskriver, en långrunda i lugnt tempo, fika i sadelkammare, rida upp till tjärnen och bada etc är sådant som är så mycket roligare om man är två! Min sambo är lika intresserad av hästar som jag är av indonesiskt flugfiske (=noll) liksom, så honom får man inte heller med sig ut i första taget.

Visst har jag hästarna för min skull och verksamheten för hästarnas skull, men ibland tar det verkligen emot att rida och greja, det blir bara det nödvändigaste liksom.. *suck*
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

men jag menade mer att du kan sätta dig i kontakt med folk på ngn klubb för uteritter och andra roliga aktiviteter:)
Inte just träning
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Jo jag förstod :), men dessvärre kvarstår problemet att folk på ridskola/klubb till 99,99% vill träna och tävla, och allra helst ha betalt för det också... (been there, done that...)

Men tack ändå för tips! :)
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Har haft samma problem, har alltid haft två hästar och svårt att hitta ridsällskap.
När jag hittade en som skötte allt så åkte hon i backen och blev hästrädd. Men nu har jag sålt den som krävde mest tid och har nu en mkt lugnare så jag och dottern kan rida ut.

Men kolla i bekantskapskretsen, det brukar alltid finnas hästälskare som inte har råd att gå på ridskola och som gärna susar runt i skog och mark utan tävlingsambitioner. :)

Jag frågade en granntjej på vinst och förlust och det visade sej att hon älskade hästar och brukade stå och prata med mina när hon var ute med barnvagnen, så hon red hos mej tills hon tyvärr skilde sej och flyttade!
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Lösningen är enkel, du flyttar tillbaka till dalarna och ställer hästarna i ett stall nära mig.
Då kan vi rida långturer med fika, bad och bus :D
Jag lovar att vara snäll å trevlig också och inte bara en dryggris ;)

Vad skulle du flytta till mitt ute i ingenstans för? :mad:
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Jag skulle säja att jag hade tvärtom problem alla som jag pratade med ville ha ryttare som ville träna/tävla medan jag ville lulla runt i skogen. Nu har jag till slut en otrolig tur och hitta en supergo häst och ägare:love:...men jag önskar att det hade funnits fler som dej i dessa trakterna.
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Förstår dig till fullo! Problemet har varit särskilt tydligt nu när jag har en unghäst som jag gärna hade behövt ha lite ridsällskap till. Jag tror vi har gått igenom ett tiotal personer i mitt nuvarande stall som har stått där ett tag under de två år jag har varit där, och EN (!) har ridit på sin häst. Just henne hade jag minst förhoppningar om eftersom hon tränade och tävlade aktivt och jag trodde inte hon skulle ha intresse av att släpa på mig och en oinriden tvååring, det blev istället det bästa. Tyvärr var hon bara där över sommaren. Jag tycker det dräller av hästar i varenda hage häromkring, men ingen vill rida.

Jag har ju två hästar, och skulle kunna tänka mig att någon kunde rida med på den andra när jag ska ut med unghästen någon gång i veckan i alla fall. Men hästen är så liten att det nästan måste vara ett barn då, och får de inte hoppa och helst tävla är de inte intresserade. Hästen är snart 26, tävlingskarriären är med andra ord lagd på hyllan sen länge.

Jag är med i en Facebook-grupp med hästfolk i min kommun. Kanske svårt om du är nyinflyttad och inte känner någon i och för sig. Kanske sätta ut en blocket-annons?
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Mäh här är det tvärtom ;) jag rider gärna andras hästar (om de inte är super svårridna) men BARA i skogen och INTE träna eller tävla. Haha. Hade gärna ställt ut om det hade varit i samma by! ;)
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Lösningen är enkel, du flyttar tillbaka till dalarna och ställer hästarna i ett stall nära mig.
Då kan vi rida långturer med fika, bad och bus :D
Jag lovar att vara snäll å trevlig också och inte bara en dryggris ;)

Vad skulle du flytta till mitt ute i ingenstans för? :mad:

Ja och eftersom ts har 4 hästar så kan jag också komma då :idea:
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Haha, eller så får du och pulkaskurk ta ert pick och pack och flytta till nordligare breddgrader. Låter bra tycker jag! :p


(Ska väl tillägga att de just nu är fyra, antalet varierar med verksamheten - men det finns alltid två kusar i allafall.)
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Lapp på affärens anslagstavla?
Det borde finnas en och annan människa som ridit förr i sitt liv och kanske tycker att det är roligt att ta upp ridningen igen, även om h*n inte kommit på tanken själv utan att läsa din annons.
 
Sv: Hur hittar man ridkompisar?

Tja, här nere är det töväder, så för min del kan jag gärna komma upp till vintern :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 435
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp