Hur hittar man rätt avsprångspunkt?

H

hästig

Jag känner mig väldigt frustrerad när det gäller min hoppning. Min häst och jag var nybörjare i hoppning när vi tillsammans började med det för ett år sedan. Jag har tränat mycket markarbete och hoppning 2 ggr/vecka det senaste året (vi har även haft vilotid emellanåt). Jag började med clear rounds med många vägringar, häst som blev helst stel som en pinne etc när vi kom in på banan. Jag spände väl mig också. Jag jobbar aktivt med att slappna av men har du en häst som har vägrat är det lätt att man spänner sig för hon har gjort många rejäla stopp i sista sekunden och sitter du inte bra på så hade jag trillat av minst hundra gånger vid det här laget. Hästen är lugnare inne på banan nu och jag försöker slappna av men vi får aldrig till rätt avsprångspunkt. Jag rider bara 90cm klasser. Hästen spänner sig nog lite framför hindret också och då kanske galoppen blir fel. Hemma på träningen går det bra. Även på framhoppningen har hon börjat vägra på oxrarna, det är precis som hon blir rädd och inte vet hur hon ska klara av situationen och jag antar att jag känner likadant. Jag vet att jag måste räta upp mig mer och bara göra en anings förhållning men det blir fel i alla fall. Finns det någon som har goda tips? Hjälp!!!

Sv: Hur hittar man rätt avsprångspunkt?

Börja om från början innan det är för sent!!

Vad jag fattar det som går set bra hemma och det är bara på tävling det strular?

Testa att hoppa några låga klubbtävlingar där ni känner att det är superduperlätt, och ta många men låga språng på framhoppningen och försök rida som om det är en träning.

Ni verkar inte lita riktigt på varandra, av den ena lr andra anledningen, å då är det bättre att backa ett steg å få tillbaka förtroendet å sen gå upp igen.

Träna att hitta rätt avsprångspunkt kan du bara göra hemma. Enklaste sättet är att lägga ut en bom och sen rida på den om och om igen och försöka hitta vägen och tempot fram så du alltid hamnar med galoppsprånget mitt över bommen.
Men jag tror inte att ditt problem sitter där utan snarare i att ni blivit spända när dte blir tävling.
Om hästen känns osäker redan på framhoppningen så hoppa lågt där. Börja på 50 cm och höj succesivt. Du behöver inte ens hoppa samma höjd som inne på banan utan huvdsaken är att det känns bra och hästen bjuder och att du går in med ett bra språng i ryggen inne på banan.

På banan så försök vara lätt i handen och rid med bra galopp. Har man bra galopp (obs inte bara snabb utan just bra)spelar inte avspårngspunkten nån roll den kommer av sig själv. Försök att slappna av själv och för sen över det på hästen. Tävla många små klubbtävlingar där det är lågt och enkelt och få det att blir som mycket träning över det som vanligt. Flätar du tex så hoppa över det en gång och se hur det går. En sån enkel sak kan få en häst att bli spänd.

Lycka till !

Idag tränade jag här hemma på ett lågt hinder ca 30-40 cm. Jag rätade upp mig och satte mig djupt i sadeln ca 4-5 galoppsprång innan hindret och satte tillbaka hästen en aning (utan att förstöra rytmen i galoppen) och jag var lätt i handen och det funkade bra. Tror bara att vi missbedömde en gång. Jag ska även prova det med att bara rida över ett lägre hinder på framhoppningen på nästa tävling så att jag går in på banan som du sa med ett bra språng i ryggen. Jag ska berätta hur det har gått efter nästa tävling. (Jag flätar inte så det kan inte vara det). Tack för hjälpen.

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 475
Senast: Ewelina02
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var inte de bästa förutsättningarna som rådde inför dagens hoppning. Hästen jag fick hade jag ju inte ridit på 3½ månad så det...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka