Hur hittar man en lämplig hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linabergmer
  • Startdatum Startdatum
L

linabergmer

Jag funderar att i framtiden ta ett för av min häst, hästen i fråga är en korsning med halvblod/tinker utan stam. Hon har fått 2 för tidigare och det har gått väldigt bra. Då jag vill ha en lite grövre häst funderar jag på en tinker som pappa. Hur hittar man en tinker hingst? Finns det några bra hemsidor med hingstar? Annan bra information??

Sv: Hur hittar man en lämplig hingst??

Jag tycker inte att det är att korsa massa raser, eftersom hon är halvblod/tinker så är det väl lämpligt att välja en av dessa raser?!

Jag vill att det ska bli en kompis för livet som ska lunka runt i skogen med mej på;)

jag gjorde precis lika dant i år, fast mitt sto är eng. fullblod/rudd/arab och efter som att hon är 50 % fullblod o 25 % arab o 25 % russ betäckte jag med ett fullblod.. så avkomman blir 70 % fullblod och 12,5 % arab o 12,5 % russ.. ;)

Jo visserligen men man vet ju aldrig om man kommer att kunna ha kvar hästen hela livet.

Hur som helst. Jag ska inte starta någon nu "raskorsningsdiskussion" - brukar bara bli tråkig stämning här då.

Hoppas du hittar en hingst som passar.

Någon som vet någon hingst som är ganska stor typ 155-160??
Vad kostar det med bara betäckningen??

Ingen som vet något om priser o så?

Menar du en halvblodshingst? Dom räknas som små om dom är under ca 163 cm. En liten, vettig hingst som betäcker ponnyston och som också kanske betäcker korsningsston utan stam är Artist. Han är 161 i mankhöjd.

Hejsan!
Än så länge finns det inte så många godkända tinker- eller Irish cob hingstar i sverige (alltså godkända för allmän avel) men förhoppningsvis kommer regeln om avelsvärdering av SH snart vara borta vilket ger möjlighet för fler hingstar att godkännas.
Gå in på http://www.irishcobsociety.se/ och sedan på hingst listan så kan du se vilka som ev kommer kunna gå i almän avel antingen till nästa säsong eller säsogen där på!
Det finns också ett forum där du kan gå in och diskutera rasen om du vill ha lite mer info samt diskutera dom olika hingstarna :)
Lycka till! :)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
367
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix