Jag brukar lägga ut en riktigt ärlig annons där jag beskriver mig själv som ryttare/hästmänniska samt vad för typ av häst jag söker. Sedan är det bara att sålla bland de svar man får och ta reda på mer om de som verkar intressanta. Under tiden kollar jag självklart på annonser som lagts ut av hästägare för att se om jag kanske hittar något spännande där. Gör jag det skickar jag i princip min annons som ett mail till ägaren.
Om någon har en häst som låter riktigt intressant ringer jag gärna personen och tar allt via telefon, det är lättast så. Om allt verkar bra bestämmer vi en dag för provridning och sedan är det bara att tuta och köra!
Något du ska komma ihåg, och verkligen bära med dig, är att INGEN förväntar sig att det ska gå asbra första gången! Det är första gången du sitter på hästen och det tar tid att hitta alla knappar. Var lugn, gör ditt bästa och be ägaren coacha dig!
Var ÄRLIG när du berättar om dig själv och din erfarenhet samt vad du vill göra med hästen. Tänk även på att få personer vill ha en medryttare som säger "Alltså, jag gillar ju att hoppa och galoppera snabbt i skogen, typ" (jag säger absolut inte att du är sådan, men jag har sett flertalet annonser där det står liknande saker..). Varierad ridning lockar förmodligen ägaren mest, om de inte har specificerat att de söker någon för enbart hoppning/dressyr etc.
Om du blir medryttare, be gärna ägaren vara med i stallet de första gångerna så att hon ser att du gör allt rätt samt kan visa om det är något du undrar över. Be även gärna om en lista med vad som ska göras när du är i stallet, foderstat samt annat som är bra att veta.
Och för att verkligen se till att jag svarar på alla dina frågor i trådstarten;
Hur vet man egentligen från en så liten text om det är rätt häst för mig?
Det vet du inte! Du kan bara chansa och hoppas på att det är så bra som det verkar!
Men vad gör jag då?
Maila, eller ring om du känner för det, och berätta om dig själv.
Borde jag skriva frågor i mejlet
Ja, det tycker jag absolut. Se till att få reda på eventuell kostnad/månad, om det finns kommunala förbindelser och annat som kan vara bra att veta redan INNAN du ber om att få komma och provrida.
Om jag skickat ett mejl att jag är intresserad blir jag då direkt "anställd" om ägaren tycker att jag verkar passa med hens häst eller får jag åka dit och kolla och provrida och sedan fundera?
Nej, så fungerar det i regel inte. Standard är att man kommer och provrider och ser om allt fungerar. I vissa fall provrider man fler gånger.
Är man bunden till hästen när man skrivit kontraktet eller kan man sluta som medryttare när man vill?
Om du skriver ett kontrakt med ägaren är du bunden enligt vad som anges i det. Skriver ni inget kontrakt är du inte bunden, men en muntlig överenskommelse om t.ex. en månads uppsägningstid är också giltig. Du kan sluta när du vill men du kommer troligtvis att ha uppsägningstid.